نیاز سالانه کشور به ذرت دانه‌ای حدود ۹میلیون تن است

اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام خبر های طیور مهم ترین خبر ها

مدیر صادرات شرکت توسعه ذرت کشور گفت: نیاز سالانه کشور به ذرت دانه‌ای ۹میلیون تن است در حالی که تولید این محصول اساسی حدود ۱.۲میلیون تن است.

محمد قاسمی نژاد روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود:ذرت یکی از کالاهای اساسی برای مصارف انسانی و دامی است ولی کشور ما هنوز نتوانسته از بند واردات این کالای اساسی و راهبردی رهایی پیدا نکرده است.

وی افزایش سطح زیرکشت با ایجاد مشوق‌ها ، بهبود عملکرد در واحد سطح با بهره گیری از گونه های مقاوم به کم آبی و شوری ، انجام تحقیقات دانش بنیان را در رسیدن به خودکفایی تولید این محصول مهم ارزیابی کرد و گفت: هم اکنون متوسط تولید ذرت در هکتار در کشور ۷.۵ تن است ولی امکان رسیدن به ۹.۵ تن در هکتار با توجه به ظرفیت های مهم کشور وجود دارد.

مدیر صادرات شرکت توسعه ذرت کشور ادامه داد: سطح زیرکشت ذرت دانه‌ای در کشور حدود ۱۶۰هزار هکتار است.

قاسمی نژاد با اشاره به افزایش قیمت ذرت دانه‌ای و به صرفه بودن این کشت این محصول در خوزستان افزود: قیمت توافقی هر کیلوگرم ذرت دانه‌ای ۱۱۵هزار ریال است که برای کشاورز سودآور است.

به گفته وی سالانه حدود ۱۴میلیون تن نهاده های دامی وارد کشور می شود که حدود هشت تا ۹ میلیون تن آن ذرت است که عموما به مصرف دام و طیور می‌شود.

وی، قرار گرفتن ذرت به عنوان کشت محوری درزیر مجموعه معاونت زراعت وزارت جهادکشاورزی ، توسعه کشت حفاظتی ، انجام کار دامنه دار تحقیقاتی و دانش بنیان برای کاهش مصرف آب و استفاده از ارقام با بازدهی بالا ، افزایش سطح زیرکشت و بالابردن عملکرد در واحد سطح ، تغییر در آرایش کشت متناسب با تغییرات آب و هوایی ، تغذیه خاک ، استفاده از ارقام مقاوم به تنش خشکی و شوری، توسعه نشاکاری ذرت به منظور کاهش مصرف آب و کنترل آفات و قیمت تضمینی را از عوامل موثر در خوداتکایی تولید ذرت در کشور بیان کرد.

وی ادامه داد: چنانچه عوامل یاد شده مورد توجه قرار گیرد امکان بهبود عملکرد ذرت دانه‌ای از ۷.۵ تن به ۹.۵ در کشور و رسیدن به تولید سالانه چهار میلیون تن ذرت دانه‌ای دور از دسترس نیست.

به گزارش ایرنا استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵ میلیون تن محصولات زراعی، باغی ۱۴ درصد کل تولیدات بخش کشاورزی کشور را تامین می‌کند.

گندم ، جو ، خرما ، نیشکر ، چغندر قند ، مرکبات، ذرت دانه ای و علوفه ای ، صیفی‌جات و محصولات جالیزی ، برنج ، انواع گل ، دانه های روغنی از مهمترین تولیدات کشاورزی خوزستان است.

استان خوزستان یک میلیون و ۲۵۰هزار هکتار زمین زیرکشت دارد ولی به گفته کارشناسان کشاورزی در صورت تامین آب و احداث شبکه های آبیاری و زهکشی و بهره گیری از روش های علمی کشت به ویژه تولیدات گلخانه ای امکان افزایش زمین های زیرکشت تا ۲.۲میلیون هکتار وجود دارد.

امسال حدود ۵۰هزار هکتار ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای در خوزستان زیرکشت رفته که از اواخر آبان برداشت می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *