تولید گوشت قرمز در دامداری‌های سنتی خراسان شمالی صرفه اقتصادی ندارد

اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های اقتصادی خبر های دام مهم ترین خبر ها

کارشناس علوم دامی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: ضریب تبدیل خوراک به گوشت از فروش پیشی گرفته است بنابراین تولید گوشت قرمز در دامداری‌های سنتی این استان صرفه اقتصادی ندارد.

حسن علمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ضریب تبدیل استاندارد خوراک به گوشت در دام سبک ۶ کیلوگرم علوفه برای تولید یک کیلوگرم گوشت و در دام سنگین نیز هشت به یک کیلوگرم است در حالی که بدلیل افزایش قیمت نهاده دامی این ضریب به صرفه دامداران نیست.

وی عنوان کرد: با این حساب به طور متوسط برای تولید یک کیلوگرم گوشت قرمز دام سبک در دامداری های سنتی حدود ۱۱۰ هزار تومان هزینه در بر می گیرد در حالی که قیمت دام زنده در بازار کمتر از ۸۰ هزار تومان است.

کارشناس علوم دامی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان شمالی ادامه داد: ۷۰ درصد هزینه های یک دامداری مربوط به تهیه علوفه و ۳۰ درصد مربوط به هزینه های دارویی، دامپزشکی و سایر موارد است که این هزینه ها با همدیگر همخوانی ندارد.

وی بر آموزش و ترویج شیوه های اصولی مدیریت تغذیه و پرورش دام تاکید کرد و گفت: دامداران باید از دانش در پرورش دام بهره مند شوند تا هزینه های تولید نیز کاهش یابد.

علمی عنوان کرد: باید منابع علوفه ای ارزان و حتی بی ارزش در اختیار دام قرار گیرد تا هزینه های تولید کاهش یابد چرا که در سال های گذشته خوراک لوکس از جمله جو، ذرت، سویا در اختیار دام قرار گرفت که دامدار با مشکلات واردات و افزایش قیمت ها مواجه بود.

وی افزود: اینک در برخی از کشورها همچون هندوستان از مواد بی ارزش علوفه ای، دام را پروار می دهند در حال که دامداران کشور ما به مصرف خوراک دام لوکس وابسته اند.

محقق علوم دامی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی بر تامین امنیت غذایی تاکید کرد و گفت: متاسفانه با فروش و کشتار دام ها در آینده دچار مشکل خواهیم شد چرا که دام های مولد نیز کاهش می یابد.

 اعمال شیوه‌های اصولی مدیریت تغذیه و پرورش دام منجر به کاهش ۵۰ درصدی مصرف خوراک دام سنگین و سبک می شود اما تمامی دامداران به ویژه دامداران سنتی این مهم را رعایت نخواهند کرد چرا که نیروهای باتجربه برای بحث آموزش و ترویج نیز اندک است.

گوشت تولیدی عشایر این استان کیفیت بسیار بالایی دارد اما به علت نداشتن برند، نبود صنایع بسته بندی و صنایع تبدیلی و تکمیلی، ارزش افزوده این محصول از استان خارج می شود و بی نام و نشان به فروش می رسد.

افزون بر ۹۰ درصد دامداری های سبک و ۸۵ درصد دامداری سنگین خراسان شمالی به شیوه های سنتی مدیریت می شود و خراسان شمالی در زنجیره تولید و ارزش در بخش دام سبک و طیور رتبه ۹ کشور را دارد.

استان خراسان شمالی با داشتن ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد دامی یکی از  قطب های دامپروری کشور محسوب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *