تاکنون گزارشی از آنفلوآنزای پرندگان در گیلان نداشتیم

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور مهم ترین خبر ها

مدیرکل دامپزشکی گیلان، با بیان اینکه شرایط آب و هوایی گیلان در نیمه دوم سال برای مهاجرت پرندگان وحشی مهیاست، گفت: در پاییز و زمستان انتظار شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را داریم که خوشبختانه تاکنون ردپای ویروس را مشاهده نکردیم و گزارشی از ابتلا نداشتیم.

دکتر سهراب عاقبتی، بیماری های مشترک بین دام و انسان را زئونوز دانست و اظهار کرد: زئونوز به بیماری هایی گفته می شود که بین حیوانات مهره دار و انسان قابل انتقال است و از ۱۷۰۰ عامل بیماری زای عفونی، حدود ۵۰ درصد منشا دامی دارد.

وی هاری، تب خونریزی دهنده کریمه – کنگو، شاربن و آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را از مهمترین زئونوزهای شایع دانست و افزود: بیماری های دام و طیور مانند نیوکاسل و تب برفکی و آبله گاوی و آنفلوآنزای پرندگان در گیلان نیز تشخیص داده شده است لذا برای پیشگیری از این بیماری ها در دوره پرورش دام و براساس سیاست های سازمان دامپزشکی اقدام به تزریق واکسن های خاص می کنیم.

مدیرکل دامپزشکی گیلان در گفت وگوی خبری باران، با بیان اینکه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در نیمه دوم سال دیده می شود، خاطرنشان کرد: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در زمره بیماری های مهم مشترک بین انسان و طیور است و لذا استان گیلان به عنوان استانی پرخطر در این زمینه محسوب می شود، زیرا در گیلان تالاب ها و آبگیرهای فراوان و جمعیت قابل توجه طیور بومی وجود دارد.

عاقبتی گیلان را یکی از مسیرهای مهاجرت پرندگان وحشی دانست و اضاف کرد: بیماری از این پرندگان مهاجر به طیور بومی منتقل می شود و در نهایت طیور صنعتی را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی با بیان اینکه شرایط آب و هوایی گیلان در نیمه دوم سال برای مهاجرت پرندگان وحشی مهیاست، گفت: در پاییز و زمستان انتظار شیوع این بیماری را داریم و لذا ستاد استانی را از هم اکنون در مرکز و شهرستان ها فعال کردیم و آخرین وضعیت بیماری تشریح شده که خوشبختانه تاکنون ردپای ویروس را مشاهده نکردیم و گزارشی از ابتلا نداشتیم.

مدیرکل دامپزشکی گیلان با تأکید بر لزوم محدود شدن بیماری در حوزه حیات وحش و در نهایت طیور بومی، متذکر شد: در بخش پرورش طیور صنعتی سرمایه گذاری زیادی شده و شیوع بیماری اقتصاد و اشتغال استان را تحت تاثیر قرار می دهد؛ همچنین معیشت برخی از خانوارهای روستایی به پرورش طیور بومی وابسته است و نباید آسیب ببیند لذا واحدهای صنعتی و روستایی تلفات غیر عادی و افزایشی طیور را حتماً گزارش دهند.

وی با بیان اینکه کلیه فرایندهای پرورش دام، طیور و آبزیان تحت نظارت اداره کل دامپزشکی استان است، ادامه داد: سامانه های بهداشتی این اداره کل کلیه اطلاعات بهداشتی موجود زنده را در دوره پرورش ثبت و بررسی می کند که تا پایان دوره پرورش و انتقال به کشتارگاه ادامه دارد و منجر به صدور گواهی سلامت می شود. در واقع فرآورده های دامی از چرخه نظارتی کارشناسان دامپزشکی شامل پرورش و کشتار و توزیع و حمل و نقل و عرضه عبور می کند.

عاقبتی از انجام ۶۰ هزار مورد بازدید بهداشتی از مراکز عرضه کننده فرآورده های دامی از ابتدای سال تاکنون خبر داد و گفت: در این بازدیدها ۳۶۰ مورد غیر بهداشتی احصا و به مراجع قضایی معرفی شد. همچنین ۶۰ تن فرآورده خام دامی آلوده را ضبط و از چرخه مصرف خارج کردیم.

مدیرکل دامپزشکی گیلان با اشاره پلمب ۱۲ واحد عرضه کننده به دلیل تخلفات بهداشتی، تصریح کرد: با همکاری دادگستری استان، ۵۰ نفر از کارشناسان بهداشتی را به عنوان ضابط قضایی معرفی کردیم که امکان برخورد با تخلفات در ساعات غیر اداری را نیز دارند.

وی بیماری تب خونریزی دهنده کریمه – کنگو(CCHF) را یکی از مهمترین بیماری های ویروسی مشترک بین انسان و دام دانست و بیان کرد: راه انتقال این ویروس کنه های موجود در طبیعت است که از اوایل بهار تا اواخر پاییز بیشترین حضور را دارند. بیماری در اثر نیش کنه های موجود در بدن دام یا له کردن کنه با دست یا تماس با ترشحات دام مبتلا و یا ارتباط با افراد مشکوک و مبتلا در مراکز درمانی منتقل می شود.

عاقبتی با اشاره به شناسایی هفت مورد ابتلا به تب کریمه – کنگو در گیلان طی امسال، عنوان کرد: خوشبختانه فوتی نداشتیم و روند بیماری در استان کاهشی است؛ البته بیماری شغلی محسوب می شود و کشتار در خارج از کشتارگاه و ارتباط با دام زنده خطرناک است و لذا قصابی ها و آزمایشگاه های دامپزشکی و کشتارگاه ها از مهمترین محل های انتقال هستند.

وی از افراد در معرض خطر خواست حتما از ماسک و دستکش استفاده کنند و سمپاشی دام به ویژه در تابستان را جدی بگیرند و گفت: سیستم پرورشی استان به گونه ای است که الزام به مصرف آنتی بیوتیک ندارند؛ البته با رعایت امنیت زیستی و مسائل بهداشتی یک دوره پرورش عاری از بیماری خواهیم داشت.

مدیرکل دامپزشکی گیلان با اشاره به بازدید سه گانه کارشناسان دامپزشکی از دوره پرورش مرغ، خاطرنشان کرد: اگر استانداردهای پرورش لحاظ شده باشد، اجازه کشتار مرغ بدون آنتی بیوتیک را می دهیم؛ البته مرغ هایی که مصرف آنتی بیوتیک داشتند تا هفت روز منع مصرف گوشت دارند و سپس قابل کشتار و مصرف هستند.

وی با بیان اینکه دامپزشکی در حوزه ایمنی و سلامت غذایی ورود جدی دارد و از بروز تلفات جلوگیری می کند و موجب کاهش ضایعات و افزایش تولید را به دنبال دارد، اظهار کرد: با رعایت الزامات ملی و بین المللی در واحدهای تحت نظارت دامپزشکی شرایط برای صادرات فرآورده های خام دامی فراهم می شود و لذا طی یک سال گذشته ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن انواع فرآورد ه های خام دامی را به اتحادیه اروپا و اتحادیه اوراسیا و عراق و سنگاپور صادر کردیم که شامل ماهی تازه و منجمد، مرغ منجمد، ۲۲۰۰ کیلوگرم خاویار و محصولات لبنی بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *