بیماری آنفلوانزا در زیستگاه‌های طیور بومی و پرندگان مهاجر مهاباد مشاهده نشد

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور مهم ترین خبر ها

رییس شبکه دامپزشکی مهاباد با اشاره به پایش زیستگاه‌های طیور بومی و پرندگان مهاجر در این شهرستان به منظور کنترل و پیشگیری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، گفت: تاکنون گزارشی از وجود این بیماری نداشته‌ایم.

عباس آغاز روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: پایش زیستگاه‌های پرندگان آبزی و کنار آبزی و آزادپرواز هر سال با شروع فصل مهاجرت پرندگان با همکاری کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست انجام می‌شود و در صورت مشاهده هر گونه تلفات پرندگان، نمونه برداری لازم جهت انجام آزمایش صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: این پایش‌ها به صورت هفتگی انجام می‌شود و در نیمه اول امسال در بازدیدهای صورت گرفته، مورد خاصی از مرگ و میر در پرندگان در زیستگاه‌های این شهرستان گزارش و مشاهده نشده است.

رییس شبکه دامپزشکی مهاباد با اشاره به پایش زیستگاه طیور بومی در مرغداری‌های سنتی و صنعتی نیز گفت: تیم‌های این شبکه به صورت مستمر در حال پایش بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در طیور بومی در مرغداری‌های سنتی و صنعتی هستند و با دریافت هر گونه گزارش تلفات غیرعادی نسبت به انجام بازدید و در صورت لزوم نمونه‌برداری اقدام می‌کنند.

وی اظهار کرد: در مراکز نگهداری طیور سنتی در مناطق روستایی از ظرفیت بهورزان شاغل در خانه‌های بهداشت و دهیاران نیز بهره‌ گرفته شده تا هر گونه تلفات طیور به شبکه دامپزشکی اطلاع رسانی شود.

آغاز، از روستاییان خواست طیور خود را در جایگاه‌های محصور نگهداری کرده و از تماس مستقیم با پرندگان زنده به ویژه در حیات وحش خودداری کنند.

آذربایجان غربی در کریدور تردد پرندگان مهاجر قرار دارد به همین علت همه ساله خطر شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان طیور این استان را تهدید می‌کند.

آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یک بیماری ویروسی است،  ویروس‌های آنفلوانزا دارای سه نوع تیپ  B، A و C است در طیور فقط تیپ A می‌تواند ایجاد بیماری کند، این تیپ علاوه بر طیور، سایر حیوانات از جمله خوک، اسب و همچنین انسان را درگیر می‌کند.

پرندگان وحشی و آبزی می‌توانند بدون اینکه خود مبتلا به بیماری شوند، ویروس‌های آنفلوانزای طیور را با خود جابجا کنند، مرغ و خروس، بوقلمون، مرغ شاخدار، پرندگان زینتی، پرندگان وحشی و شتر مرغ از پرندگان حساس به بیماری به شمار می‌روند.

در مهاباد علاوه بر رودخانه و سد مهاباد، تالاب‌های بین‌المللی کانی‌برازان و قوپی‌باباعلی و تالاب‌های دایمی و فصلی حسن‌خان، گروس، داشخانه و قره‌قشلاق زیستگاه انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی در این شهرستان هستند.

مهاباد در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *