ایمن سازی رایگان طیور بومی خراسان رضوی علیه بیماری نیوکاسل آغاز شد

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی از اجرای طرح ایمن سازی رایگان طیور بومی استان علیه بیماری نیوکاسل همزمان با دهه فجر خبر داد.

دکتر جواد اعلمی با اعلام این خبر اظهار کرد: طی این عملیات که در سراسر استان اجرا خواهد شد، بیش از یک میلیون قطعه طیور بومی درسطح ۳۳۸۰ از روستاهای استان طی روزهای ۴ الی ۲۱ بهمن ماه، علیه بیماری نیوکاسل به صورت رایگان واکسینه خواهند شد.

وی افزود: بیماری نیوکاسل از نوع بیماری‌های واگیردار ویروسی طیور بوده و در صورت بروز خساراتی شامل تلفات، کاهش رشد و کاهش تولید تخم مرغ در گله‌های صنعتی و بومی را بر جای خواهد گذاشت.

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی بیان کرد: امکان گردش ویروس عامل این بیماری در بین طیور بومی و صنعتی وجود داشته و باعث ماندگاری ویروس فعال در جمعیت پرندگان منطقه می‌گردد. واکسیناسیون یکی از راه‌های اصلی پیشگیری از بروز بیماری وکم کردن دفع ویروس از پرندگان بیمار می‌شود.

اعلمی علائم بیماری نیوکاسل را به سه شکل گوارشی با علائم زخم در دستگاه گوارش، عصبی با علائم افتادگی بال‌ها، خواب آلودگی،گوشه گیری ،کم تحرکی و پیچش گردن و تنفسی با علائم صداهای غیر طبیعی تنفسی و سختی در تنفس دانست و از تمامی پرورش دهندگان طیور سنتی و صنعتی استان خواست در صورت مشاهده علائم یاد شده مراتب را با سامانه پیامک ۳۰۰۰۰۱۵۱۲ در میان گذارند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، وی افزود: در خراسان رضوی بیش ازیک میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه طیور بومی و ۱۷۶۵ واحد مرغداری فعال گوشتی به ظرفیت ۲۸ میلیون قطعه در هر دوره و ۲۶۷ واحد مرغ تخم گذار به ظرفیت ۱۲ میلیون قطعه در حال فعالیت هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *