۷۵ درصد بیماری‌های نوپدید منشأ حیوانی دارند

اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام خبر های طیور مهم ترین خبر ها

مدیرکل دامپزشکی زنجان گفت: بیش از ۶۰ درصد بیماری‌های عفونی، ناشی از بیماری‌های مشترکی است که از طریق دام‌های اهلی یا حیوانات وحشی به انسان قابلیت انتقال دارد.

محمدباقر حاج‌کاظمی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه ۷۵ درصد بیماری‌های نوپدید نیز منشأ حیوانی دارند، اظهار کرد: بسیاری از این بیماری‌ها واگیری بالایی داشته و می‌توانند منجر به بروز تلفات شده و در حملات بیولوژیک به جامعه مورد استفاده قرار گیرند.

وی افزود: این بیماری‌ها در صورت عدم کنترل به سادگی می‌توانند جمعیت دام و طیور، اقتصاد، اشتغال و بهداشت عمومی کشور را تحت‌الشعاع قرار داده و زمینه را برای وقوع یک بحران جدی حتی در زمینه‌های اجتماعی فراهم کند.

حاج‌کاظمی ضمن تاکید حفظ و ارتقا بهداشت عمومی جامعه از طریق تضمین بهداشت فرآورده‌های خام دامی تولید شده تحت نظارت دامپزشکی، ادامه‌ داد: با نظارت بهداشتی مستمر بر همه مراحل تولید، توزیع و عرضه فرآورده‌های دامی صورت می‌پذیرد که به نوبه خود اقدامی تأثیرگذار در راستای اجرای عملی پدافند غیرعامل می‌باشد.

این مسئول در بخش دیگری از مصاحبه بابیان اینکه با نظارت مستمر بر کشتارگاه‌های دام و طیور در استان زنجان وجود دارد، اذعان‌ کرد: روزانه قریب به ۱.۵ تن گوشت که نباید وارد عرصه توزیع شود در سطح استان زنجان مورد معدوم سازی قرار می‌گیرد. از این‌رو شهروندان از خرید گوشت و آلایش دامی فاقد بسته‌بندی، مهر و لیبل دامپزشکی و یا فرآورده‌های خام دامی منجمد و غیرمنجمد با برچسب مخدوش خودداری کنند.

وی با بیان اینکه تقریبا در طول یک سال ۵۰۰ تن ضایعات گوشت سفید و قرمز در سطح استان وجود دارد که به دلایل مختلف مورد معدوم‌سازی قرار می‌گیرد، خاطرنشان‌ کرد: توصیه اکید ما به شهروندان این است که گوشت و فرآورده‌های آن را از مراکز بهداشتی و دارای مجوز تهیه و به تاریخ و انقضا توجه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *