۶۶۸ هزار و ۱۲۴ دُز واکسن آنگارا در واحدهای پرورش مرغ مادر استان مرکزی تزریق شد

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور مهم ترین خبر ها

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، آبزیان و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی استان مرکزی گفت: ۶۶۸ هزار و ۱۲۴ دُز واکسن آنگارا امسال برای مقابله با شیوع این بیماری در واحدهای پرورش مرغ مادر این استان تزریق شد.

حسن اثنا عشری روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ۱۱ واحد پرورش مرغ مادر در استان مرکزی وجود دارد که برای جلوگیری از انتقال بیماری آنگارا از طریق تخم مرغ و ایمنی گله به تمامی طیور این واحدها امسال ۲ دُز واکسن تزریق شده‌ است.

وی ادامه داد: سه هزار و ۵۰۰ مورد بازدید فعال و غیر فعال امسال برای مقابله با بیماری آنگارا از واحدهای پرورش طیور استان مرکزی انجام و حدود ۱۰۵ مورد نمونه گیری از این واحدها انجام شده‌ است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، آبزیان و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی استان مرکزی تاکید کرد: نیاز است مرغداران این استان برای جلوگیری از شیوع بیماری آنگارا در استان، جوجه مورد نیاز خود را از واحدهایی که نسبت به واکسیناسیون گله در برابر این بیماری اقدام کرده اند تهیه کنند.

اثنا عشری گفت: انجام پایش و مراقبت از واحدهای پرورش طیور استان مرکزی، برگزاری کلاس‌های آموزشی برای اتحادیه مرغداران، دام پزشکان و فعالان این بخش، ارسال پیامک های آموزشی و چاپ و توزیع دست نوشته‌های آموزشی و هشدار دهنده از جمله اقدامات اداره کل دامپزشکی استان برای مقابله با شیوع احتمالی این بیماری در استان است.

وی ادامه داد: آنگارا یک بیماری جدید و ویروسی با تلفات بالا در بین طیور است و در صورت رعایت نکردن شرایط بهداشتی از سوی مرغداران تلفات سنگینی برای مرغداری‌های استان مرکزی به همراه دارد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، آبزیان و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی استان مرکزی گفت: این بیماری بیشتر از طریق مرغ مادر و اقدامات جانبی از جمله تردد، دان و وسایل مرغداری به طیور منتقل می‌شود و رویکرد دامپزشکی استان مرکزی برای ریشه کنی و جلوگیری از انتقال این بیماری در مرغداری‌های گوشتی معدوم سازی و مرغداری‌های مرغ مادر تزریق واکسیناسیون است.

اثنا عشری خاطرنشان کرد: بیماری آنگارا در صورت مشاهده در واحدهای مرغ مادر گوشتی، از طریق جوجه‌های یک روزه به واحدهای پرورش مرغ گوشتی منتقل می شود و نیاز است مرغداران جوجه یک روزه مورد نیاز خود را از واحدهایی که ۲ نوبت واکسیناسیون در آنها انجام شده تهیه کنند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، آبزیان و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی استان مرکزی از مرغداران خواست ضمن رعایت اصول قرنطینه‌ای، از ورود خودروها و افراد غیر ضرور به داخل واحدهای پرورش طیور جلوگیری کرده و در صورت ضرورت ضد عفونی خودروها و انجام اصول قرنطینه‌ای برای افراد را در دستور کار خود قرار دهند.

اثنا عشری گفت: مرغداران حوضچه‌های ضدعفونی در ورودی واحدهای خود را فعال کرده و در صورت مشاهده هرگونه تلفات در واحدها، مراتب را به ادارت دامپزشکی شهرستان‌های استان اطلاع رسانی کنند.

آنگارا از جمله بیماری‌های ویروسی با تلفات بالا است که نخستین بار در منطقه آنگارای کراچی پاکستان تشخیص داده شد و از سال ۹۹ در کشور مشاهده شده‌ است.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان، و یک هزار و ۵۳۹ روستا، دارای ۹۶۰ واحد مرغداری صنعتی، ۴۹۱ واحد گاوداری صنعتی و ۱۹۱ واحد کارگاه پرورش آبزیان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *