۶۵ درصد مطالبات دامداران خراسان شمالی پرداخت شد

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام مهم ترین خبر ها

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۸۰ میلیارد تومان معادل ۶۵ درصد مطالبات دامداران این استان در خرید تضمینی دام به صورت نقدی و تهاتر با نهاده پرداخت شد و مابقی نیز در دست اقدام است.

مهدی شکاری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: ۲۴ هزار و ۴۲۴ راس دام سبک و ۷۴۹ راس دام سنگین به ارزش ۱۳۰ میلیارد تومان از دامداران استان خرید حمایتی شد.

وی افزود: تاکنون ۷۰ میلیارد تومان به صورت تحویل نهاده دامی و ۱۰ میلیارد تومان نیز به صورت نقدی به دامداران پرداخت شده است و مابقی مطالبات این قشر به زودی پرداخت می شود.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: دولت در این طرح لاشه نر گوسفند با دنبه را با قیمت هر یک کیلوگرم ۱۸۷ هزار و ۷۰۰ تومان و گوساله نر ۱۶۷ هزار و ۶۰۰ تومان از دامدار خریداری می کند.

وی ادامه داد: گوشت خریداری شده بعد از قطعه و بسته بندی به صورت فریز در قالب بسته های پنج قطعه ای در کارتن با قیمت هر یک کیلوگرم ۲۱۷ هزار تومان به شرکت پشتیبانی امور دام تحویل داده می شود.

شکاری افزود: همچنین قیمت دام زنده به ازای هر یک کیلوگرم برای دامدار بین ۸۵ تا ۹۰ هزار تومان تعیین شده است.

وی یادآور شد: دامدارانی که بیش از ۲۰۰ راس دام برای فروش عرضه کنند به طور مستقیم به شرکت پشتیبانی امور دام قرار داد می بندند و دیگر دامداران از طریق مباشران، دام را تحویل می دهند.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی عنوان کرد: اینک مشکلی در تامین نهاده های دامی برای تحویل به دامداران این استان نداریم و باید میزان درخواست مورد نیاز را در سامانه بازارگاه ثبت‌نام کنند.

قیمت خرید حمایتی در هر استان براساس دستور العمل توسط کمیته های استانی به ریاست استاندار هر استان به عنوان رییس تنظیم بازار، اتحادیه ها، تعاونی ها و سایر دستگاه های مرتبط با توجه به نوع دام، وضعیت و قیمت موجود در استان تعیین می شود.  

خراسان شمالی با دارا بودن بیش از ۲ میلیون راس دام سبک و حدود ۸۰ هزار راس دام سنگین قطب دامپروری کشور است و معیشت بسیاری از مردم به این بخش گره خورده است اما این صنعت این روزها گرفتار خشکسالی و کاهش بارندگی شده است.

دامداران استان بیشتر به صورت سنتی فعال هستند و بخش بیشتر دام سبک استان در اختیار خانوارهای عشایری است که متاثر از خشکسالی با کمبود نهاده دامی مواجه هستند.

خراسان شمالی دارای ۸۳۶ هزار نفر جمعیت است که ۴۴ درصد آن در نواحی روستایی سکونت دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *