۱۴ گروه وظیفه پایش و مراقبت بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان مرکزی را برعهده دارند

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور مهم ترین خبر ها

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان مرکزی گفت: ۱۴ گروه وظیفه پایش و مراقبت بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این استان را برعهده دارند.

دکتر «محمد فتاحی» روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به آغاز مهاجرت پرندگان مهاجر به تالاب میقان اراک فعالیت گروه‌های پایش و مراقبت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی فعال شده و ستاد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استانداری این استان تشکیل شده‌ است.

وی ادامه داد: نیاز است برای مقابله با شیوع احتمالی بیماری آنفلوآنزای فوق پرندگان در استان فعالان این بخش از حمل و نقل طیور بومی از شهرها، مرغداری‌ها و انتقال آن‌ها به روستاها، خرید مرغ رنگی از دوره گردها و دست فروشان و نگهداری طیور در حیاط منزل و محوطه باز تا اطلاع ثانوی خودداری کنند.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از جمله بیماری‌های واگیردار و مشترک بین انسان و طیور است که شیوع احتمالی این بیماری با شروع ناگهانی تلفات، انتشار وسیع در گله پرندگان، کاهش شدید مصرف دان، علایم تنفسی پرنده‌ها همراه است.

فتاحی گفت: افت ناگهانی و شدید تولید تخم‌مرغ، سیاه شدن و خونریزی تاج، ریش و ساق پا، علایم عصبی شامل لرزش سر و گردن و پیچ گردن در طیور از جمله تظاهرات بالینی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است.

وی ادامه داد:  خودداری از شکار و نگهداری پرندگان وحشی و مهاجر، استفاده نکردن لاشه‌های طیور تلف شده برای تغذیه سگ و سایر حیوانات، جمع آوری تلفات طیور، سوزاندن و دفن بهداشتی لاشه‌های طیور با مواد ضدعفونی کننده، جلوگیری از هرگونه تماس با لاشه طیور تلف شده و شستشو و ضدعفونی دست‌ها در صورت تماس با طیور آلوده از جمله راهکارهای مقابله و پیشگیری از شیوع احتمالی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در واحدهای مرغداری است.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان مرکزی از تزریق ۲ میلیون و ۹۱ هزار دُز واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در راستای مقابله با شیوع این بیماری در استان در سال جاری خبرداد و گفت: در راستای پیشگیری و مقابله با این بیماری امسال چهار هزار و ۵۳۵ مورد بازدید و چهار هزار و ۲۴۴ مورد نمونه‌برداری در استان انجام شده و تاکنون موردی از این بیماری گزارش نشده است.

فتاحی افزود: ۱۷ میلیون و ۲۵۵ هزار قطعه جوجه‌ریزی امسال در واحدهای پرورش طیور استان مرکزی انجام شده و ۱۳۴ میلیون دُز واکسن برای مقابله و پیشگیری از شیوع احتمالی بیماری طیور استان تزریق شده‌ است.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان، و یک هزار و ۵۳۹ روستا، دارای ۹۶۰ واحد مرغداری صنعتی، ۴۹۱ واحد گاوداری صنعتی و ۱۹۱ واحد کارگاه پرورش آبزیان است.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *