۱۲۴ تن فرآورده دامی غیرقابل مصرف در کردستان معدوم شد

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام خبر های طیور مهم ترین خبر ها

مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: نیمه اول امسال، ۱۲۴ هزار و ۴۸۰ کیلوگرم فرآورده دامی غیر قابل مصرف در استان شناسایی، ضبط و به دستور مراجع قضایی معدوم شد.

به گزارش ایرنا، مجتبی ورمقانی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نیمه نخست امسال پنج هزار و ۵۰۰ مورد تخلف بهداشتی در مراکز عرضه و نگهداری ثبت و تعداد ۱۶۶ پرونده به مراجع قضایی ارجاع شد که منجر به پلمپ ۱۰ مرکز متخلف شد.

وی از نظارت مستمر اکیپ های دامپزشکی استان در قالب ۴۳ طرح نظارتی، مناسبتی و تشدید بر مراکز تولید، نگهداری و عرضه فرآورده های خام دامی در نیمه اول سال جاری خبر داد و افزود: در راستای تامین سلامت غذایی و امنیت بهداشتی فرآورده های خام دامی تعداد ۹۲ هزار و ۳۳۵  مورد بازرسی از مراکز تولید، نگهداری و عرضه فرآرده های خام دامی صورت گرفت.

مدیرکل دامپزشکی کردستان ادامه داد: در همین مدت برای کنترل و نظارت بهداشتی فرآورده های خام دامی تعداد ۸۵۰ نمونه در قالب طرح های نظارتی، بهبود کیفیت، طرح ارتقا و نظارت برفرآورده های صادراتی اخذ شده و آزمایش های لازم در آزمایشگاه اداره کل و یا آزمایشگاه های مورد تایید سازمان دامپزشکی کشور انجام شده است. 

نظارت بهداشتی بر تولید و عرضه بیش از ۲۸ میلیون کیلوگرم گوشت

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان گفت: در ۶ ماهه اول سال جاری با استقرار مسئولین فنی بهداشتی و ناظرین بهداشتی شبکه های دامپزشکی در کشتارگاه های دام و طیور استان، مقدار ۲۸ میلیون و ۸۹۹ هزار و ۹۸۷ کیلو گرم گوشت مرغ و قرمز تولید و به بازار مصرف ارائه شده است.

مجتبی ورمقانی به کشتار تعداد ۱۲ میلیون و ۶۸۷ هزار و ۶۰۱  قطعه طیور گوشتی در نیمه اول امسال اشاره کرد و افزود: در کشتارگاه های دام استان نیز ناظران بهداشتی دولتی به صورت تمام وقت و مسوولین فنی بهداشتی و دستیاران آنها بر مراحل تولید گوشت، سلامت ۶۳ هزار و ۶۶۴ راس دام سبک و ۱۸ هزار و ۳۰۷ راس دام سنگین در لایه های نظارتی بعدی شبکه های دامپزشکی و اکیپ های ستادی اداره کل،  به شکل مستمر نظارت دارند.

وی ادامه داد: در این مدت ۵۰ بازدید کارشناسی از کشتارگاه های دام و ۵۸۰ بازدید کارشناسی از کشتارگاه های طیور توسط اکیپ های شبکه های دامپزشکی و ستادی اداره کل انجام شده است و در هفت کشتارگاه صنعتی طیور، ۲۴ میلیون و ۸۲ هزار و ۳۷۲  کیلوگرم گوشت مرغ و همچنین در ۷ کشتارگاه دام استان نیز  ۴ میلیون و ۸۱۷ هزار و ۶۱۵  کیلوگرم گوشت قرمز بهداشتی تولید و روانه بازار مصرف شده است.

ورمقانی یادآور شد: در این راستا در کشتارگاه های دام استان مقدار ۳۶ هزار و ۶۱۶  کیلوگرم و در کشتارگاه های طیور استان ۳۵۵ هزار و ۵۵۴ کیلوگرم و در مجموع ۳۹۲ هزار و ۱۷۰ کیلوگرم فرآورده غیر قابل مصرف، عفونی و بیمار، تحت نظارت دامپزشکی شناسایی، ضبط و معدوم شده است.

مصرف بیش از ۱۴۹ میلیون دز واکسن در مزارع پرورشی مرغ گوشتی کردستان

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور دامپزشکی کردستان هم از تزریق بیش از ۱۴۹ میلیون دز واکسن طیور در مزارع مرغ گوشتی استان در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۱ خبر داد.

صابر صلواتی اظهار داشت: بر اساس گزارش سامانه GIS در ۶ ماهه نخست سال جاری تعداد ۱۴۹ میلیون و ۳۱۱ هزار و ۹۱۲ دز واکسن در مزارع مرغ گوشتی استان مصرف شده است.

وی یادآور شد: نظر به الزام واکسیناسیون تزریقی نیوکاسل در تمام واحدهای پرورشی استان، با وجود کاهش جوجه ریزی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، مقدار ۱۶ میلیون و ۸۱۸ هزار و ۷۷۴ دز واکسن تزریق شده که ۳۲ درصد رشد داشته است.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور دامپزشکی کردستان گفت: در مدت یاد شده همچنین مقدار ۴۸۲ هزار و ۲۳۵ دز واکسن آشامیدنی نیوکاسل مقاوم به حرارت در جمعیت طیور بومی استان مصرف شده است.

صلواتی اضافه کرد: سیاست این اداره کل در مهار و کنترل بیماری نیوکاسل با اقداماتی از قبیل عقیم سازی کود و محدودیت جوجه ریزی در کانون ها موجب شده تعداد کانون های بیماری نیوکاسل از ۲۵۳ کانون و تلفات یک میلیون و ۳۹۳ هزار و ۳۹۶ قطعه در سال ۱۴۰۰ به تعداد ۴۲ کانون و تلفات ۲۰۹ هزار و ۹۲۶ قطعه در سال جاری کاهش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *