کشتارگاه صنعتی در کوهرنگ احداث می‌شود

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام مهم ترین خبر ها

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: متاسفانه مشکلی مشابه وضعیت شهر کاج در خصوص کشتار غیرمجاز دام در کوهرنگ وجود دارد که ۱۴ قصابی بین راهی از باباحیدر تا چلگرد حدود یک ماه گذشته پلمب شدند، طی سه ماه آینده کشتارگاه کوچک صنعتی در کوهرنگ احداث خواهد شد.

محمد اسدی ۱۸ مهرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه برخورد و جلوگیری از کشتار غیرمجاز از رویکردهای سازمان دامپزشکی است، اظهار کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته و جلسات متعدد، مکاتباتی با دادگستری، نیروی انتظامی و مسئولان استانداری انجام شد، کشتار غیرمجاز در روستای بارده مشاهده نمی‌شود.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: البته در برخی ساعات اقدام به کشتار غیرمجاز صورت می‌گیرد که در این راستا و با هماهنگی‌های انجام شده با دادستان شهرستان بن چهار مورد از واحدهای قصابی به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی در خصوص کشتار غیرمجاز در شهر کاج، افزود: جلسات اقناع‌سازی در این راستا با قصابان برگزار شد که کشتار دام توسط قصابان دشتک و آلیکوه در کشتارگاه جونقان انجام می‌شود، از طرفی مشکل خودرو برای حمل دام زنده برای قصابان شهر کاج برطرف و حدود ۵۰ درصد از کشتار در کشتارگاه جونقان صورت می‌گیرد.

اسدی بیان کرد: متاسفانه مشکلی مشابه وضعیت شهر کاج در کوهرنگ وجود دارد که ۱۴ قصابی بین راهی از باباحیدر تا چلگرد حدود یک ماه گذشته پلمب شدند و بعد از این اتفاق، پیگیری‌های بسیاری از سوی قصابان صورت گرفت، محلی برای ایجاد کشتارگاه معرفی شد که طی سه ماه آینده کشتارگاه کوچک صنعتی در کوهرنگ احداث خواهد شد و از این طریق نگرانی‌ها در خصوص کشتار غیرمجاز برطرف و کمک بزرگی به اقتصاد دام عشایر خواهد کرد.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: ایجاد مراکز جدید به منظور صادرات محصولاتی همچون تولید خوراک آبزیان و ماهی پرورشی به حوزه اوراسیا و کشورهای آسیایی تا پایان سال جاری، مجهز شدن یکی از کشتارگاه‌های طیور به خط دو کشتار و کارخانه تولید سموم دامی در استان از برنامه‌های این اداره‌کل در سال جاری خواهد بود.

وی اضافه کرد: امسال در بحث پیگیری کشتار غیرمجاز در استان، ۱۵۱ مورد معرفی به مراجع قضایی، ۸۷ مورد اخطار کتبی، ۹۰ مورد معرفی به تعزیرات حکومتی و ۱۰۸ فقره پرونده مختومه شد.

اسدی در ادامه با اشاره به بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک، تصریح کرد: نوعی بیماری ویروسی با علائم مختلف تنفسی، عوارض پوستی و گوارشی است که خوشبختانه ۸۹.۱ درصد از پیش‌بینی‌ها در زمینه واکسیناسیون جمعیت دام بالغ محقق شده است، البته هفت کانون بیماری در شهرستان‌های شهرکرد، لردگان، بروجن، کوهرنگ و اردل شناسایی شده است.

به گفته وی، در ۶ ماهه نخست سال جاری ۴۵ تن فرآورده خام غیربهداشتی دامی در استان کشف و ضبط و ۴۴ تن آن معدوم‌سازی شد، همچنین در این مدت ۳۷۴۶ مورد بازدید از موارد غیربهداشتی صورت گرفت.

اسدی از کاهش ۳۴ درصدی بیماری‌های جمعیت طیور نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: طرح رایگان برای روستاییان، واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل بوده که در حال اجراست، فاز نخست آن انجام و فاز بعدی آن تا پایان سال انجام خواهد شد.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: در این مدت ۶ میلیون و ۶۵ هزار کیلوگرم خوراک ماهی و مکمل، ۲۰۴ هزار کیلوگرم ماهی خوراکی تازه، ۲۷ هزار و ۸۲۴ کیلوگرم ماه منجمد، ۳۷۰۰ کیلوگرم تخم ماهی قزل‌آلا و ۱۹۴ هزار و ۱۸۰ کیلوگرم شیرخشک به خارج از کشور صادر شد.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه دیده می‌شود که در سطح شهر از جمله شهرکرد و بروجن خودروهایی اقدام به فروش ماهی می‌کنند که این کار غیرقانونی است و مجوز لازم را ندارند، در صورتی‌که مردم این‌چنین موارد را مشاهده کردند به اداره‌ دامپزشکی اطلاع دهند، البته اکیپ‌های فرآورده‌های خام گشت‌زنی می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *