وقتی دامپزشکان امنیت‌ساز می‌شوند/ صف اول تامین‌ غذای سالم جامعه نیازمند حمایت

اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام خبر های طیور خبر های عمومی مهم ترین خبر ها

دامپزشکی مهمترین حرفه‌ای است که برای تامین سلامت دام و تولیدات دامی، امنیت غذایی سالم برای انسان‌ها نقش پُررنگ دارد و کمتر به نقش و اهمیت این سازمان و تلاش شبانه‌روزی کارکنان آن پرداخته شده روز ملی دامپزشکی بهترین فرصت برای معرفی خدمات فعالان گمنام این عرصه به جامعه است.

به گزارش ایرنا، امروز با توجه به رشد روز افزون جمعیت و نیاز بشر به غذا، منابع حیوانی یکی از بهترین منابع برای تامین این نیاز است و گرایش به مصرف آن هم بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته که به تبع آن توجه به نقش و اهمیت دامپزشکی به عنوان سرمایه در تامین منابع حیوانی سالم برای جامعه دوچندان می‌کند.

نقش حیاتی فعالان سازمان دامپزشکی برای پایداری تامین منابع حیوانی سالم و تضمین سلامت جامعه  ضرورتی است که کارکنان زحمتکش این عرصه از جمله دامپزشکان، کارشناسان آزمایشگاهی و بهداشتی در سرکشی مستمر از واحدهای پرورش، بازدید از تالاب‌ها، آب‌بندان‌ها، کشتارگاه‌ها، واحدهای بسته‌بندی و فرآوری، فروشگاه‌ها، رستوران‌ها، هتل‌ها، انتقال محصولات به سایر استان‌ها، نظارت بر صادرات محصول تولیدی و پیشگیری و کنترل بیماری‌ها طی سال و همچنین حوادث پیش‌بینی نشده از جمله سیل، سرما و خشکسالی حضور فعالانه دارند تا غذای سالم سر سفر خانواده‌ها قرار گیرد.

با توجه به ارزش سرمایه دامی کشور در تامین منابع حیوانی سالم و تضمین سلامت جامعه، حمایت از فعالان عرصه دامپزشکی به توجه بیشتری نیاز دارد تا این قشربدون دغدغه به نقش آفرینی خود در انجام وظیفه ادامه دهند.  

در استان گلستان هم صنعت دامپروری از جایگاه ویژه برخوردار است به طوری فعالیت بیش از ۷۰ هزار بهره‌بردار در این بخش و با نظارت و کنترل فعالان عرصه دامپزشکی، نقش موثر خود را در تولید و تامین منابع حیوانی سالم علاوه بر استان، سایر استان‌های کشور دارد.

مطابق گزارش جهادکشاورزی گلستان، این استان شمالی در تولید گوشت مرغ رتبه دوم، میگو رتبه سوم، ماهیان پرورشی و خاویاری رتبه چهارم کشوری را در حوزه دامپروری دارد.

گلستان با گستره بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت و دارای هفت اقلیم آب و هوایی، ۶۶۷  هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۴ میلیون واحد دامی، بیش از هزار واحد پرورش طیور، وجود مجتمع میگو گمیشان، استخرهای پرورش ماهیان گرمابی و سردآبی، دسترسی به ۱۱۰ کیلومتر سواحل خزر، وجود ۳۴ هزار حلقه چاه زراعی، حدود یک هزار هکتار آب‌بندان، ۸۶۲ هزار هکتار مرتع، ۴۵۲ هزار هکتار جنگل، از ظرفیت‌های توسعه صنعت دامپروری در کشور به شمار می‌رود.

غفلت در معرفی جایگاه دامپزشکان و تضمین سلامت جامعه
رییس نظام دامپزشکی گلستان گفت: دامپزشکان در نخستین خط مبارزه با بیماری‌ها به ویژه مشترک انسان و دام (بیش از ۸۰۰ نوع بیماری مشترک انسان و دام) قرار دارند و در معرفی وظیفه خطیر این قشر به جامعه غفلت شده است.

دکتر مهران شکیبایی به خبرنگار ایرنا افزود: با وجود این که برخی در جامعه مراقبت‌های دامپزشکی را برای تامین غذای سالم و حفظ سلامت جامعه به عنوان مانع می‌دانند ولی این قشر دست از وظیفه خطیر خود برنداشته و با جدیت به تلاش خود ادامه می‌دهند.

وی تاکید کرد: امروز توجه در حمایت و سرمایه‌گذاری برای فرهنگ سازی در معرفی نقش و اهمیت دامپزشکان برای جامعه را می‌طلبد.

دکتر شکیبایی ادامه داد: یک دامپزشک کار پیشگیری، مقابله، درمان بیماری‌ها، نظارت بر رعایت بهداشت در مراکز پرورش دام، طیور، آبزیان، کشتارگاه‌ها، واحدهای فرآوری، عرضه و … دنبال می‌کند تا غذای سالم و با کیفیت در اختیار مردم قرار گیرد.

وی با بیان اینکه حضور دامپزشک در کنار تولید مواد پروتئینی، هزینه نیست، گفت: برخی از تولیدکنندگان این مساله را هزینه می‌دانند در حالی فعالیت این قشر با تضمین سلامت جامعه مرتبط بوده و باید بها بیشتر به آنها داده شود.

رییس نظام دامپزشکی گلستان بیان کرد: اجرای به موقع طرح‌های مایه‌کوبی دام و طیور طی سال و پیشگیری از بروز بیماری‌ها و خسارت ناشی از آن نمونه از نقش موثر فعالیت دامپزشکان است.

دامپزشکان نیارمند به حمایت
دکتر شکیبایی گفت: در حوزه حمایت از دامپزشکان قوانین خوبی در کشور وجود دارد ولی سال‌ها اجرای آن به دلایل مختلف معطل مانده است که نمونه بارز آن اجرا نشدن درست قوانین مربوط پرداخت دستمزد مسوولان فنی و بهداشتی  مشغول به کار در واحدهای تولیدی و کشتارگاه‌ها از سوی صاحبان این مراکز خصوصی است.

به گفته وی بکارگیری مسوولان فنی و بهداشی در واحدهای مرتبط با دامپزشکی توسط بخش خصوصی بوده و حقوق این قشر هم توسط آنها تامین و پرداخت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ۱۲ سال است که ماده ۱۹ آیین نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی اجرا نمی‌شود در حالی رییس دامپزشکی تاکید دارند این ماده قانونی اجرا خواهد شد و امیدواریم که روزها و هفته‌های آینده شاهد اجرای آن باشیم.

دکتر شکیبایی بر تامین اعتبارات سازمان دامپزشکی به صورت ۱۰۰ درصد تاکید کرد و گفت: اعتبارات این سازمان که نقش به سزایی در تامین موادغذایی سالم و موثر در تضمین سلامت جامعه دارد باید به صورت قطره چکانی نبوده و کامل پرداخت شود.

وی اضافه کرد: سازمان دامپزشکی برای مقابله با بیماری‌ها مثل اجرای طرح‌های سایر دستگاه‌ها نمی‌تواند با تخصیص چهار درصد از اعتبارات، وارد عملیات شود چون اجرای طرح‌های این سازمان با سلامت جامعه سروکار دارد.

وی تاکید کرد: تحول سلامت در حوزه دامپزشکی باید در اولویت قرارگیرد همانطور که در مقابله با ویروس کرونا دانشگاه علوم پزشکی به صورت ویژه توسط دولت حمایت مورد همه جانبه قرار می‌گیرد.

تضمین امنیت شغلی دامپزشکان
رییس نظام دامپزشکی گلستان، توجه به تضمین امنیت شغلی دامپزشکان را از دیگر دغدغه‌های فعالان این بخش برشمرد و گفت: در این راستا قانون ماده ۲۸ در حوزه افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی را داریم که وزارت جهادکشاورزی را مکلف کرده در پذیرش دانشجوی دامپزشکی متناسب با نیاز هرمنطقه اقدام کند و لازم است از این پس به رعایت این ماده قانونی توجه ویژه شود.

دکتر شکیبایی افزود: در زمان حاضر پذیرش دانشجو در حوزه دامپزشکی توسط مراکز آموزشی عالی بیش از نیاز است به طوری که بازار کشش جذب آن‌ها را ندارد و هدر رفت سرمایه‌گذاری و امنیت شغلی برای دانش آموخته‌ها فراهم نمی‌کند.

وی ادامه داد: در استان گلستان که قطب دامپروری در کشور به شمار می‌رود اکنون هزار و ۳۰۰ دانش‌آموخته در حوزه دامپزشکی عضو سازمان نظام دامپزشکی بوده و این جمعیت بیش از نیاز منطقه است.

وی بر بازنگری در تربیت دانش‌آموخته در حوزه دامپزشکی از جمله در گلستان ضروری است و افزود: مراکز دانشگاهی باید برای پذیرش دانشجو در این بخش دارای برنامه متناسب با نیاز هر استان اقدام کنند.

ضرورت حمایت از دامپزشکی
 محقق حوزه دامپروری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان معتقد است: دامپزشکی تضمین کننده امنیت تولید محصولات بخش دام، طیور و آبزیان بوده و باید به این سازمان به عنوان حامی تولید مواد غذایی سالم و سلامت جامعه برای تداوم فعالیت هایش به صورت ویژه توجه و حمایت شود.

غلامعلی هلاکو به خبرنگار ایرنا افزود: امروز کارکنان دامپزشکی در دو حوزه تاثیرگذار پیشگیری و کنترل بیماری‌ها فعالیت دارند و بر تولید محصول از مزرعه تا قرارگیری آن سر سفره مردم، نظارت دارند.

وی با اشاره به اینکه فعالان حوزه دامپزشکی کار بسیار حساس دارند، گفت: ضرورت دارد نقش و اهمیت این سازمان از نگاه تولید محصولات دامپروری سالم و بهداشتی، نزد مسوولان کلان کشور به خوبی معرفی شود.

این محقق حوزه دامپروری در گلستان ادامه داد: اکنون سازمان دامپزشکی به عنوان بخش غریب به شمار می‌رود و حمایت مالی از این سازمان و رفع دغدغه مسوولان آن در این حوزه، یکی از راهکارهای توجه به سلامت تولیدات محصولات دامی است.

وی توجه به تامین نیروی انسانی حوزه دامپزشکی در بخش دولتی را دیگر حمایت از سازمان از سوی مسوولان کلان در کشور برشمرد و گفت: توجه به این حوزه برای حرکت همگام با توسعه صنعت دامپروری در کشور و از جمله استان گلستان بسیار مهم است.

دامپزشکان تاثیرگذار در رونق دامپروری گلستان

عضو هیات علمی بخش تحقیقات دامپروی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان گفت: همکاری کارکنان دامپزشکی گلستان در رونق صنعت دامپروری استان بسیار پُررنگ بوده به طوری که این صنعت در استان دارای جایگاه ویژه‌ای در تولید محصولات سالم و بهداشتی در کشور دارد.

هلاکو ادامه داد: صنعت دامپروی استان گلستان امروز دارای ظرفیت‌های بسیار خوب در تامین مواد پروتئینی کشور از جمله تولید مرغ گوشتی، تامین تخم مرغ و تولید محصولات آبزیان از جمله میگو است که این موفقیت حاصل همکاری بسیار تنگاتنگ کارکنان حوزه دامپزشکی برای کمک به توسعه این صنعت در منطقه است.

وی خاطرنشان کرد: گلستان که در صنعت دامپروری جزو استان‌های پیشرو کشور به شمار می‌رود، باید سرمایه‌گذاری برای رفع محدودیت‌های حوزه دامپزشکی آن از سوی مسوولان مرتبط کشوری ویژه دیده شود.

هلاکو همچنین اعتماد دامداران به دامپزشکی را سرمایه دانست و گفت: وجود این اعتماد، سرمایه‌ای بزرگ برای سازمان به شمار می‌رود که باید دامپزشکی قدردان آن را بیشتر بداند.

با این وجود، دامپزشکی یکی از رشته‌های بین بخشی محسوب می‌شود که در تامین امنیت غذایی و سلامت جامعه نقش خطیر ایفا می کند و توجه و حمایت بیشتر مسوولان مرتبط کشوری برای رفع دغدغه و موانع سر راه ارائه خدمات فعالان این قشر ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *