واکسیناسیون رایگان دام علیه بیماری لمپی‌اسکین در کردستان آغاز شد

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام مهم ترین خبر ها

مدیرکل دامپزشکی کردستان با بیان اینکه شیوع بیماری لمپی اسکین در جمعیت دام سنگین، ضررهای اقتصادی فراوانی به دامداران وارد می‌کند گفت: برای پیشگیری از این خسارت ها طرح رایگان واکسیناسیون دام علیه این بیماری در استان آغاز شد.

مجتبی ورمقانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بیماری لمپی اسکین، نوعی بیماری نوپدید ویروسی بسیار عفونی در گاوها با ضررهای اقتصادی نظیر هزینه درمان بالا، کاهش تولید شیر، سقط جنین، ناباروری و کاهش کیفیت پوست است که بخش عمده آن بوسیله حشرات گزنده منتقل می شود.

وی مهمترین راه پیشگیری از این بیماری را مایه کوبی دام های حساس با استفاده از واکسن های اختصاصی دانست و گفت: در همین راستا طرح مایه کوبی رایگان علیه بیماری لمپی اسکین به مدت ۴۵ روز توسط ۸۵ مایه کوب در قالب ۳۰ تیم بخش دولتی و غیر دولتی در جمعیت دام سنگین روستایی عملیاتی و آغاز شد.

مدیرکل دامپزشکی کردستان افزود: پیش بینی می شود تا ابتدای بهمن در اجرای این طرح ۹۰ درصد جمعیت دام سنگین علیه این بیماری ایمن سازی شود.

ورمقانی از تمامی دامداران و روستاییان استان خواست با تیم های مایه کوبی همکاری کرده و زمینه شیوع و بروز این بیماری در بین دامهای خود را از بین ببرند.

لمپی اسکین یک بیماری ویروسی واگیر دامی است که به طور عمده در دام های بزرگ منجر به بروز تلفات و کاهش تولید می شود و از طریق حشرات و یا انتقال دام های بیمار بروز و ظهور می کند.

تب بالا، آب ریزش چشم و بینی، مشکلات حاد تنفسی، برجستگی خاص در پوست دام، کاهش شیر، سقط جنین و عدم توانایی حرکت به دلیل تورم پاها در دام از جمله علائم بیماری لمپی‌اسکین در بین دام‌ها است.

بیماری پوستی لمپی‌اسکین، بیماری مشترک بین انسان و دام نیست و تنها جمعیت دامی گاو و گوساله درگیر این بیماری می‌شود.

جمعیت دامی استان کردستان حدود ۲ میلیون و ۲۱۰ هزار راس دام سبک (گوسفند و بز) و ۲۰۰ هزار راس دام سنگین (گاو و گوساله) است.

استان کردستان یکی از مناطق دام خیز و دامپرور کشور محسوب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *