هفت میلیون و ۶۰۰ هزار دام سبک و سنگین در استان مرکزی علیه انواع بیماری‌های دامی ایمن سازی شد

اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام مهم ترین خبر ها

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان مرکزی گفت: هفت میلیون و ۶۰۰ هزار دام سبک و سنگین از چهاردهم مهرماه سال گذشته تاکنون علیه انواع بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و دام ایمن سازی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر«محمد فتاحی» روز پنجشنبه در نشست با خبرنگاران استان مرکزی به مناسبت گرامیداشت روز ملی دامپزشکی، افزود: در این مدت ۲۱۳ هزار راس دام علیه بیماری تب مالت و بیش از ۲۱ هزار و ۵۰۰ قلاده سگ علیه بیماری مشترک هاری ایمن سازی شدند.

وی ادامه داد: در این بازه زمانی ۲ هزار و ۸۰۰ بازدید در راستای اجرای طرح مراقبت از بیماری های دامی از اماکن دامی و دامداری‌های استان انجام و عملیات مبارزه با بیماری های انگلی نیز بر روی ۲۷ هزار و ۵۰۰  راس دام انجام شد.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: تست سل نیز در این مدت برای مبارزه با شیوع احتمالی این بیماری بر روی ۳۱ هزار و ۴۰۰ راس دام انجام شد.

فتاحی یاد آور شد: ۳۵ میلیون جوجه‌ریزی در این مدت در واحدهای پرورش طیور انجام شد و ۲۶ میلیون بازدید نیز در راستای پیشگیری از انواع بیماری های طیور از جمله برونشیت، نیوکاسل و آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از واحدهای مرغداری استان مرکزی انجام شد.

وی ادامه داد: ۲۳ هزار و ۳۹۸ نمونه‌برداری از چهاردهم مهرماه سال گذشته تاکنون از واحدهای مرغداری، تالاب ها و آبگیرهای استان مرکزی انجام و موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان مشاهده نشد.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان مرکزی گفت: ۲۹۴ هزار  راس دام در این مدت در کشتارگاه‌های استان کشتار و با کشتار این دام ها ۱۲ میلیون و ۹۶۴ هزار کیلوگرم گوشت تولید شده‌ است.

فتاحی افزود: در طول یک سال گذشته یک هزار و ۲۳ راس لاشه دام به دلیل بیماری در کشتارگاه‌های استان مرکزی ضبط و از چرخه مصرف خارج شده است.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: ۳۴ میلیون و ۱۴۳ هزار قطعه طیور نیز در این مدت در کشتارهای استان کشتار و ۵۱ میلیون و ۷۵ هزار کیلوگرم گوشت مرغ تولید شد.

فتاحی افزود: همچنین در یک سال گذشته۳۶۳ هزار و ۳۵۸ قطعه طیور به دلیل برخی بیماری ها ضبط و از چرخه خارج شده‌ است.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان مرکزی اظهار داشت: ۹۲ هزار بازدید در این مدت از مراکز تحت پوشش اداره کل دامپزشکی این استان انجام و ۸۲ هزار کیلوگرم فرآورده غیربهداشتی شناسایی و از چرخه مصرف انسانی خارج شد.

فتاحی گفت: ۲۵۰ واحد در این بازدیدها به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی از افزایش ۱۰۰ درصدی صادرات فرآورده‌های خام دامی استان مرکزی در مدت یک سال گذشته خبرداد و خاطرنشان کرد: ۵۶۴ هزار قطعه ماهی زینتی، ۳۱۲ هزار عدد تخم مرغ خوراکی و ۵۶۸ هزار عدد تخم مرغ نطفه‌دار گوشتی در این مدت با نظارت این اداره کل به خارج از کشور صادر شد.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان مرکزی اظهار داشت: ۱۳۰ هزار کیلوگرم مرغ منجمد، ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار کیلوگرم خوراک و مکمل آبزیان، ۱۸ هزار و ۷۰۰ کیلوگرم عسل و ۴۱۹ هزار کیلوگرم آلایش مرغ  و ۲۹۸ هزار کیلوگرم پودر گوشت نیز در مدت یک سال گذشته با نظارت اداره کل دامپزشکی استان به خارج از کشور صادر شد.

فتاحی مقصد بیشترین محوله‌های صادراتی محصولات خامی استان مرکزی را کشورهای عراق، ازبکستان، ترکیه، افعانستان، کویت و پاکستان عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: بهره برداری از سامانه رصد و پایش واکسن‌های دام و طیور در استان، افزایش ۵۱ درصدی پوشش واکسیناسیون دام‌های سبک و سنگین ، رصد و پایش و کنترل آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان مرکزی، واکسیناسیون ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه طیور علیه بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و تولید ۶۴ هزارتن گوشت سفید و قرمز از جمله مهمترین اقدامات شاخص اداره کل دامپزشکی استان مرکزی در مدت یک سال گذشته بوده است.

رییس نظام دامپزشکی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: ۲ هزار و ۴۴۶ فقره تمدید و تاسیس پروانه بهره‌برداری واحدهای صنعتی، کوپک روستایی و مشاغل خانگی از چهاردهم مهرماه سال گذشته تاکنون توسط نظام دامپزشکی این استان صادر شد.

«احمد اصلانی» افزود: 835 نفر از یک هزار و ۲۰۰ عضو نظام دامپزشکی استان مرکزی فعال هستند و این افراد در ۴۵ درمانگاه، ۴۴ داروخانه، ۱۷ مرکز مایه کوبی و درمانگاه، ۲ مایه کوبی مستقل و هفت شرکت پخش  استان فعالیت می کنند.

رییس نظام دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: صدور و تمدید فعالیت ۴۴ پروانه تاسیس داروخانه، صدور و تمدید ۶ پروانه فعالیت داروخانه، ۹ درمانگاه دامپزشکی، ۱۱۸ مورد مجوز مایه‌کوبی، بهره برداری از سامانه الکترونیکی صدور مجوز دامپزشکی برگزاری ۳۱ وبینار از دیگر اقدامات نظام دامپزشکی این استان در مدت یک سال گذشته بوده‌ است.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان، و یک هزار و ۵۳۹ روستا، دارای ۹۶۰ واحد مرغداری صنعتی، ۴۹۱ واحد گاوداری صنعتی و ۱۹۱ واحد کارگاه پرورش آبزیان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *