موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مشاهده نشد

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور و آبزیان دامپزشکی خراسان جنوبی اظهار کرد: با بررسی صورت گرفته، موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مشاهده نشد.

 زهره زنگویی مطلق، روز شنبه ۵ آذر به رسانه‌های گروهی گفت: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یک بیماری بسیار مسری پرندگان بوده و در صورت ابتلا، تلفات سنگین را در پی خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه مخـزن بیماری، پرندگان وحشی آبزی و کنار آبزی می باشد که می‌توانند بدون داشتن علائمی از بیماری، ویروس آن‌را انتقال دهند و سبب درگیری سایر طیور( بومی، صنعتی و وحشی) گردند، افزود: خراسان جنوبی دارای ۵۴ واحد پرورش طیور تخمگذار، ۲۱ واحد پرورش پولت، ۸۰۵ واحد پرورش مرغ گوشتی بوده که در مرتبه دوازدهم از نظر تولید قرار دارد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور و آبزیان دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: در مهرماه گذشته تمامی واحدهای تخمگذار تجاری، پولت تخمگذار، بوقلمون و شترمرغ فعال استان مورد بازدید و در صورت لزوم نمونه برداری قرار گرفته و از نظر ابتلا به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد و آنگارا بررسی شدند؛ بررسی و مراقبت سایر واحدهای طیور، زیستگاه‌ها، تالاب‌ها، سدها و آب بندها با همکاری اداره محیط زیست ادامه دارد.

زنگویی گفت: برای پیشگیری از بیماری رعایت کامل اصول امنیت زیستی، واکسیناسیون مناسب و پوشش بیمه مناسب برای جبران خسارت توصیه می‌شود که در این راستا انجام نوبت سوم واکسن آنفلوآنزای فوق حاد در واحدهای تخمگذار در حال پیگیری است؛ به گونه‌ای تاکنون بیش از ۴۶۰ هزار دز واکسن نوبت سوم در واحدهای طیور صورت پذیرفته است.

وی با بیان اینکه توصیه می‌شود به منظور پیشگیری از بیماری، کلیه واحدهای تخمگذار با سن بیش از ۶۰ هفته انجام نوبت سوم واکسن را برنامه‌ریزی و اجرا کنند، یادآور شد: از آنجا که کود و فضولات طیور نقش بسزایی در انتقال و انتشار بیماری دارند، انجام فرآوری وعقیم سازی کود مطابق با دستورالعمل صورت پذیرد. کلیه ترددهای غیرضروری به واحدهای طیور حذف شده و یا به حداقل ممکن رسانده شود.

زنگویی مطلق با بیان اینکه ضدعفونی خودروها، لوازم و تجهیزات ورودی به واحد بطور کامل صورت پذیرد. از مصرف دان پایان دوره سایر واحدها خودداری شود، تصریح کرد: ایمن سازی و بهسازی سالن ها و واحد مرغداری به منظور حذف امکان ورود هرگونه پرنده صورت پذیرد؛ اجرای حصارکشی در اطراف واحد به منظور کنترل ترددها و نیز ممانعت از ورود هرگونه دام و طیور ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *