مدیرکل دامپزشکی البرز: تولید فرآورده های دامی با دقت تحت نظارت قرار دارد

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام خبر های طیور مهم ترین خبر ها

مدیرکل دامپزشکی استان البرز با اشاره به اهمیت سلامت مردم در بخش تامین مواد غذایی گفت : کارشناسان دامپزشکی البرز به صورت شبانه روزی و با دقت بر تولید این فرآورده ها نظارت دارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، غلامرضا ترکاشوند روز دوشنبه در حاشیه آیین تجلیل از خبرنگار ایرنا به عنوان خبرنگار فعال در اطلاع رسانی فعالیت های دامپزشکی استان و همچنین تجلیل از یکی از فرزندان شهید شاغل در این اداره کل که به مناسبت هفته دامپزشکی انجام شد، افزود: شعار دامپزشکی «غذای سالم، دام سالم و انسان سالم» است که در هر کدام از آن ها دنیایی نهفته است.

وی  اظهار داشت:  دامپزشکی متولی اصلی سلامت غذایی فرآورده های دامی بوده است ضمن آنکه خوراک دام  همچون ذرت و سویا به لحاظ بار میکروبی، ویروس و سموم پایش می شود.

ترکاشوند،  وظایف دامپزشکی را در دو گروه سلامت مواد غذایی و پیشگیری از بیماری های دامی و طیور عنوان کرد و گفت: بیشترین مواد غذایی مصرفی در سه وعده غذایی مردم در حوزه دام و طیور همچون مرغ، تخم مرغ، عسل، ماهی، گوشت قرمز بوده که بررسی سلامت آن ها در رده های مختلف تولید تا توزیع بر عهده مسوولان فنی و ناظران شرعی دامپزشکی به صورت شبانه روزی می باشد.

وی  همچنین در خصوص بیماری های دام و طیور بیان داشت: کارشناسان و دامپزشکان به صورت شبانه روزی درگیر انواع و اقسام بیماری ها اعم از دامی و مشترک هستند که حتی امکان ابتلای آن ها به بیماری ها و مرگ آن ها را در پی دارد.

وی یکی از بیماری های خطرناک مشترک را بیماری CCHF عنوان کرد که به راحتی از پوست و از طریق یک زخم میکروسکوپی با مخاط حیوان منتقل می شود و دامپزشکان در تمام مراحل کشتار تا عرضه به صورت مرتب در حال پایش دام و لاشه دام هستند تا این بیماری وارد جامعه انسانی نشود.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز گفت: برای جلوگیری از بروز این بیماری دامپزشکان لاشه دام را پس از کشتار در مرحله پیش سرد نگهداری تا جمود نعش بین درجه صفر تا چهار درجه و رطوبت حدود ۸۰ درصد انجام شود.

سلامت مواد غذایی خط قرمز ما است

ترکاشوند افزود:  مردم غذاهایی که توسط دامپزشکی کنترل می شود وبرچسب و برند دامپزشکی را دارد را  با اطمینان خاطر مصرف کنند زیرا سلامت مواد غذایی خط قرمز ما است و مردم خیالشان بابت مواد غذایی که توسط دامپزشکی کنترل می شود راحت باشد.

وی به پیشگیری و کنترل بیماری ها که در ۲ گروه دامی و مشترک هستند  اشاره کرد و اظهار داشت:  بیماری های دامی همچون تب برفکی و ppr اگر در بین دام ها شیوع یابد از نظر بعد اقتصادی بسیار حائز اهمیت است.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز در خصوص بیماری های واگیر مشترک و زئونوز که حدود ۸۳۲ مورد است  نیز گفت: این بیماری های همچون سل، بروسلوز، شاربن، آبله و هاری هستند که زمانی علوم پزشکی می تواند مقتدرانه کار کند که دامپزشکی کار خود را به خوبی انجام داده باشد و زمانیکه آماری در خصوص کاهش ابتلا به این بیماری ها را اعلام می کند یعنی دامپزشکان و کارشناسان ما در میدان هستند.

وی افزود: دامپزشکان و کارشناسان ما برای پیشگیری از شیوع بیماری های مشترک در محل صعب العبور خود را به خطر می اندازند تا واکسن، سم و مواد ضدعفونی را در مناطق مربوطه به موقع استفاده کنند.

 وی بیان داشت: دامپزشکان با کمترین حقوق ولی با دل و جان کار می کنند و من به پرسنل خود افتخار می کنم که صمیمانه و دلسوزانه کار می کنند.

ترکاشوند یادآور شد: حدود ۴۰ درصد نیروهای دامپزشکی البرز خانواده شهدا و ایثارگران هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *