متوسط ضایعات بخش کشاورزی کشور بین ۲۵ تا ۳۰ درصد است

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام خبر های طیور مهم ترین خبر ها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: به طور میانگین در بخش کشاورزی در کشور ۲۵ تا ۳۰ درصد ضایعات و تلفات تولید می‌شود.

غلامرضا قنبری روز ۱۹ مهر ماه در مراسم تجلیل از فعالان بخش‌های دولتی و خصوصی و گرامیداشت هفته دامپزشکی که با حضور رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور در تالار ابن‌هیثم دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، اظهار کرد: مساله اصلی امروز در صنعت دامپروری تولید است‌ که هم مقام معظم رهبری و هم رئیس‌جمهور تاکیدات فراوانی بر آن داشته‌اند.

وی افزود: مساله اصلی امروز کشاورزی در کشور کیفیت و قیمت تمام شده است. با توجه به زیرساخت‌های ایجاد شده به لحاظ اسمی و ظرفیت‌های موجود در بسیاری از بخش‌ها در کشور به خودکفایی رسیده‌ایم اما متاسفانه در برخی حوزه‌ها همچنان یکسری مشکلات احساس می‌شود. به عنوان مثال در حال حاضر واحدهای تولیدی کشور با ظرفیت کامل خود کار نمی‌کنند و بسیاری از واحدها تعطیل شده است.  

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: بسیاری از بیماری‌های نوظهور منشا دامی دارد. امروز در دنیا کیفیت مواد غذایی و کشاورزی با یکدیگر مقایسه شده و نمی‌توان هر محصولی را صادر کرد.

قنبری در حوزه بهره‌وری در زمینه دامی بیان کرد: قریب به هشت میلیون دام سبک در خراسان رضوی پرورش یافته و ضریب تبدیل دامی بین ۱۰ تا ۱۲ کیلو است. ضریب چند قلوزایی در استان بین ۰.۸ تا ۰.۹ است. در خراسان رضوی ضریب بره‌زایی نیز ۱.۹ است.

وی ادامه داد: بالغ بر ۵۰۰ هزار دام سنگین سنتی و صنعتی در استان داریم که از این میزان ۳۳۱ هزار دام صنعتی سنگین است. متوسط تولید شیر در استان زیر ۲۵ لیتر است. همچنین ۲۶ میلیون قطعه طیور در خراسان رضوی پرورش یافته است. امروز دامپزشکی نقش بسیار مهمی در ارتقاء بهره‌وری صنعت دام کشور دارد. علاوه بر این تلاش‌های زیادی برای جلوگیری از بیماری‌های مشترک انسان و دام می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: اگر بخواهیم در دنیا رقابت کنیم، باید قیمت تمام شده محصولات کشاورزی را کاهش و کیفیت را افزایش دهیم. علی‌رغم اینکه از ابتدای انقلاب اسلامی پیشرفت چشمگیری در بخش کشاورزی داشتیم اما حجم بالای تلفات منابع مساله پراهمیتی است. نقش دامپزشکی در صنعت دامپروی و سلامت محصولات و همچنین کیفیت و قیمت تمام شده آن در راس همه چیز است. مجموعه جهاد کشاورزی در استان تلاش می‌کند با همکاری سایر بخش‌ها این مشکلات را از طریق تولیدات دانش‌بنیان سامان‌دهی کند.

در ادامه جواد اعلمی، مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی نیز اظهار کرد: تولیدات دامی خراسان رضوی معمولا در سطح کشور رتبه‌های اول تا سوم به خود اختصاص داده و این مورد خود مبین جایگاه مناسب صنعت دامپروری این استان در کشور است.

وی با اشاره به شعار خوراک دام سالم، دام سالم، غذای سالم، انسان سالم افزود: بر اساس آمارهای سال ۲۰۲۱ حدود ۶۰۰ میلیون تن شیر، حدود ۹۰ میلیون تن تخم مرغ، حدود ۴۰۰ میلیون تن انواع گوشت حاصل از کشتار حدود ۸۰ میلیارد انواع دام در دنیا تولید شده است. از جنبه بهداشتی و سلامت مصرف‌کننده مشخص است چقدر باید تلاش صورت گیرد که این میزان تولیدات دامی به صورت صحیح به دست مصرف‌کننده برسد.

مدیر کل دامپزشکی خراسان ضوی با اشاره به شعار روز جهانی دامپزشکی در سال ۲۰۲۲ با عنوان افزایش تاب‌آوری دامپزشکان بیان کرد: این شعار مبین این مساله است که این حجم از وظایف دامپزشکان بیش از توان این قشر است و باید اقداماتی برای افزایش تاب‌آوری صورت گیرد. از طرفی دامپزشکان با توجه افزایش روزافزون جمعیت دنیا و نیاز به تولید غذای این جمعیت، باید تلاش بیشتری برای خدمت‌رسانی انجام دهند.  

اعلمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از پنج میلیون دامپزشک در دنیا فعالیت می‌کنند که باید این افراد برای خدمت‌رسانی بهتر تقویت شوند زیرا وجود هر مشکلی برای این قشر موجب بروز آسیب به سلامت انسان خواهد شد. به طور کلی زندگی انسان سالم در گروی داشتن دامپزشک سالم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *