لاشه‌های کشتاری در مهاباد مورد تأیید دامپزشکی نیست

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام مهم ترین خبر ها

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان اردستان گفت: شبکه دامپزشکی به هیچ عنوان سلامت لاشه‌های کشتاری در شهر مهاباد را برای مصرف مردم تأیید نمی‌کند.

سعید راعی، امروز(چهارشنبه،۲۰ آبان) در نشست خبری هفته دامپزشکی، اظهار کرد: فعالیت‌های شبکه دامپزشکی در شهرستان اردستان به دلیل وسعت زیاد و تراکم بالای مناطق روستایی با سختی‌های دوچندانی انجام می‌شود، اما با وجود کمبود نیروی انسانی که با آن مواجه هستیم، ولی تلاش کردیم تا این سختی‌ها باعث اختلال در انجام کار نشود.

وی افزود: اصلی‌ترین فعالیت شبکه دامپزشکی اردستان در بخش طیور و مرغداری‌ها است که در این شهرستان در حال حاضر ۱۳۱ واحد با ظرفیت ۴ میلیون ۵۹۲ هزار قطعه است. همچنین تعداد ۹ واحد مرغداری تخم‌گذار در شهرستان وجود دارد که بیش از ۸۰۶ هزار قطعه ظرفیت دارند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان اردستان با بیان اینکه با توجه به تراکم بالای مرغداری‌ها در این شهرستان منطقه وضعیتی خطرناک دارد، تصریح کرد: اداره دامپزشکی اردستان در یک سال گذشته بیش از ۱۲ میلیون ۹۰۰ هزار قطعه مجوز جوجه ریزی برای مرغداری‌ها صادر کرده است.

راعی خاطرنشان کرد: با همکاری و تمهیداتی که شبکه دامپزشکی اردستان برای مرغداری‌ها انجام داده است، اینکه شهرستان‌های همسایه ما با بیماری‌های مختلفی در بخش طیور مواجه هستند، تاکنون هیچ‌گونه بیماری شایعی در بین طیور شهرستان گزارش نشده است.

وی با اشاره به بخش بهداشت مواد غذایی و فرآورده‌های خام دامی، گفت: در سال ۱۴۰۰ بیش از ۳۵۰ مورد بازرسی از واحدهای عرضه در سطح شهرستان انجام شده که حدود ۳۷۰ کیلوگرم فراورده‌های خامی غیر قابل مصرف و تاریخ گذشته از چرخه مصرف حذف شدند. با توجه به افزایش بازرسی‌ها از واحدهای توزیع، این آمار در سال ۱۴۰۱ تاکنون بیش از دو برابر افزایش داشته است.

شهرداری‌های اردستان و زواره برای برطرف کردن مشکلات کشتارگاه کوتاهی می‌کنند

رئیس شبکه دامپزشکی اردستان با اشاره به آخرین وضعیت کشتارگاه دام مشترک اردستان و زواره گفت: با دستور مقام قضایی شهرستان بخش از مشکلات کشتارگاه دام مشترک شهرستان برطرف شده است، ولی همچنان مشکلاتی که در تنها کشتارگاه دام شهرستان وجود دارد و همچنان شاهد کوتاهی شهرداری‌های اردستان و زواره برای برطرف کردن مشکلات کشتارگاه دام که با سلامت شهروندان در ارتباط است، هستیم.

راعی گفت: در یک سال گذشته بیش از ۲۲۵ هزار رأس دام در سطح شهرستان بر علیه بیماری‌های مختلف واکسیناسیون رایگان شدند. با توجه به وسعت جغرافیایی شهرستان و کمبود نیروی انسانی که در واکسیناسیون داریم اولویت واکسیناسیون شبکه دامپزشکی با مناطق پرتراکم دام است.وی بیماری هاری را یکی از بیماری‌های شایع و در حال افزایش عنوان کرد و گفت: بیماری هاری در بین گربه‌های خانگی بسیار رایج شده است و در استان اصفهان ۳ مورد هاری گربه گزارش شده است که از شهروندان درخواست داریم به گربه‌ها و مخصوصاً گربه‌های خانگی به دلیل افزایش بیماری هاری نزدیک نشوند.

به گزارش ایسنا، رئیس شبکه دامپزشکی اردستان در پاسخ سؤال خبرنگار ایسنا در خصوص کشتارهای غیرمجاز دام در شهر مهاباد، گفت: متأسفانه یکی از معضلات شهرستان کشتارهای غیرمجاز است که در شهر مهاباد انجام می‌شود و در ادارات دولتی و درِ منازل سطح شهرستان توزیع می‌شود. شبکه دامپزشکی به هیچ عنوان سلامت لاشه‌های کشتاری در شهر مهاباد را برای مصرف مردم تأیید نمی‌کند و به مردم توصیه می‌کند این گوشت‌ها را مصرف نکنند.

راعی با بیان اینکه فرهنگ مردم شهرستان به گونه‌ای است که از این‌گونه گوشت‌ها استقبال می‌کنند، خاطرنشان کرد: تاکنون جلسات متعددی برای جلوگیری از کشتارهای غیرمجاز در شهر مهاباد برگزار کردیم ولی متأسفانه قصاب و دامداری‌های این منطقه همچنان اقدام به کشتار غیرمجاز و توزیع گوشت‌های ناسالم بین مردم شهرستان می‌کنند.

وی عنوان کرد:  با وجود مکاتبات انجام شده برای جلوگیری از کشتارهای غیرمجاز ولی فرمانداری شهرستان، بخشداری و امام جمعه مهاباد حمایت‌های لازم را برای انتقال کشتار دام به کشتارگاه با دامپزشکی نداشتند.

۱۳ مورد بیماری تب مالت در اردستان گزارش شد

رئیس شبکه دامپزشکی اردستان با اشاره آمار بیماری تب مالت در شهرستان اردستان، گفت: در یک ‌سال گذشته ۱۳ مورد بیماری تب مالت در شهرستان گزارش شده که ۹ مورد آن در ارتباط با مصرف کردن گوشت‌های کشتار شده شهر مهاباد بوده است. 

راعی با اشاره به خطر ابتلای این بیماری مشترک انسان و دام به تعداد بیشتری از دام‌ها و شهروندان شهرستان اردستان تصریح کرد: باید با تصمیماتی درست و به موقع، از ادامه این بیماری و ابتلای تعداد بیشتری از افراد به آن جلوگیری کرد. دامپزشکی تذکرات و اخطارهای لازم را به قصابی‌هایی که اقدام به کشتار غیرمجاز می‌کنند داده است، ولی همچنان توجهی به این موضوع نمی‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *