صنعت طیور کشور پویا اما نیازمند حمایت در پایداری تولید

اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور مهم ترین خبر ها

پرورش طیور کشور صنعتی پویا دارد و از لحاظ تولید جزو  ۱۰ کشور دنیا است اما در شرایط کنونی به حمایت برای بهره‌وری بیشتر در پایداری تولید و امنیت غذایی نیاز دارد.

مطابق داده‌های آماری، تولید گوشت مرغ جزو دهمین محصول تولیدی نخست تولید محصولات کشاورزی کشور به شمار می‌رود که اکنون تولید این محصول در کشور ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن با ارزش ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بوده اما به لحاظ تولید تخم مرغ و سایر محصولات وابسته به ۶.۵ میلیارد دلار می‌رسد.

با این وجود، برای استفاده هرچه بهتر از ظرفیت صنعت پرورش طیور کشور، نیاز مبرم به حمایت ویژه در رفع مشکلات پیشرو به منظور پایداری تولید دارد که ایده راه‌اندازی «میز طیور» به میزبانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان گلستان می‌تواند با ارائه راهکارهای برای رفع موانع این صنعت در آینده نقش‌آفرین باشد.

در نخستین نشست میز طیور کشوری که برخی تولیدکنندگان و صادر کنندگان این صنعت و  مسوولان دستگاه‌های مرتبط گلستان و رییس اتاق بازرگانی مازندران شرکت داشتند، به طرح مسائل و مشکلات فراروی این صنعت پرداخته شد.

ثبات در قیمت‌گذاری مرغ تولیدی، حمایت از پرورش‌دهندگان جوجه نژاد «آرین»، تامین نقدیندگی، ایجاد قوانین ثابت برای صادرات از جمله مطالباتی بوده که از سوی برخی تولیدکنندگان، صاحبان واحدهای تولید خوراک طیور و صادر کنندگان در صنعت طیور برای پایداری تولید این صنعت طرح شد.
 

صلح قیمت‌گذاری مرغ
مدیر زنجیره مرغ پیگیر در گلستان گفت: اگر قیمت‌گذاری مرغ اصلاح شود، از ظرفیت این صنعت به خوبی برای پرورش استفاده می‌شود و نگرانی بابت زیان وارد شدن به فعالان آن نخواهند داشت.

شروین اردلان افزود: اکنون قیمت‌گذاری مرغ به صورت دستوری است و برای هر کیلوگرم آن ۵۹۸ هزار ریال تعیین شده که با هزینه تولید پرورش‌دهنده فاصله دارد.

وی ادامه داد: قرار بود از شهریور سال جاری به این مهم توجه کرده و قیمت‌گذاری دستوری کنار گذاشته شود ولی تاکنون عملیاتی نشده است.

یکی دیگر از مدیران زنجیره طیور در گلستان خواستار حمایت از پرورش‌دهندگان نژاد جوجه «آرین» از سوی دولت شد.

مازیار معصومی افزود: برای پرورش ۵۰ هزار قطعه جوجه «آرین» در هر دوره ۴۵ روزه حدود ۴۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری دارم که برای پرورش این نژاد در مقابل سایر نژادهای پرورش کمتر هزینه‌تر، باید حمایت در تامین خسارت صورت گیرد.

وی ادامه داد: پیشنهاد می‌شود دولت برای حمایت از پرورش دهندگان نژاد «آرین»، حداقل صادرات مرغ تولید این نژاد را آزاد کند تا پرورش‌دهندگان این نژاد از چرخه تولید خارج نشوند.

گفته می‌شود، جوجه نژاد «آرین» برای پرورش مرغ گوشتی نیاز به تغذیه بیشتر از سایر نژادها داشته و وزن آن هم دیرتر برای مصرف می‌رسد و به همین دلیل پرورش‌دهندگان هزینه زیادی را متحمل می‌شوند. 

کارخانه تولید کننده مرغ لاین (مرغ مادر) یکی از بزرگترین تولید کننده مرغ مادر در کشور است و در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی بخش بابلکنار شهرستان بابل واقع شده و از چند سال اخیر به دلیل اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشور، استفاده از این نژاد در دستور کار قرار گرفت.

طبق اعلام رسمی کارشناسان صنعت طیور، نژاد «لاین آرین» برای پرورش در استان‌های گلستان، قزوین، گیلان، مازندران، تهران، سمنان و خوزستان بسیار مناسب است.

یکی از صادر کننده مرغ در گلستان با تاکید بر حل ریشه‌ای صادرات مرغ گفت: اکنون مشکل صادرات مرغ تولیدی به کشورهای مقصد به دلیل نداشتن ثبات قوانین صادرات داریم.

شکرالله عجم که چندین سال سابقه صادرات مرغ از استان گلستان به کشورهای افغانستان و عراق دارد، افزود: ظرفیت خوب در کشور و از جمله استان گلستان برای تولید مرغ گوشتی وجود دارد که با حل ریشه‌ای موانع صادراتی این محصول می‌توان تولید پایدار را برای پرورش دهندگان این صنعت رقم زد.

یکی از مدیران زنجیره تولید خوراک طیور در گلستان نیز با بیان اینکه این استان شمالی زیرساخت خوب برای تامین خوراک طیور دارد، گفت: در گلستان ۶۱ واحد تولید خوراک طیور فعال با ظرفیت اسمی تولید دو میلیون و ۷۰۰ هزار تُن نهاده و ایجاد فرصت شغلی برای بیش از سه هزار نفر وجود دارد.

رضا افتخارالدین افزود: گلستان با سرمایه‌گذاری ۶۰ هزار میلیارد ریالی در تامین خوراک طیور، جزو استان‌های برتر به شمار می‌رود که ۸۵ درصد از نیاز واحدهای پرورش مرغ گوشتی را تامین می کند.

وی گفت: حمایت از پرورش دهندگان مرغ گوشتی می‌تواند از تولید پایدار این محصول و رونق کارخانه‌های خوراک طیور حمایت شود.

افتخارالدین ادامه داد: در شرایط کنونی پرورش دهندگان مرغ گوشتی در کشور و از جمله گلستان نیاز مبرم به حمایت در رفع موانع تولید خود دارند تا دغدغه ای برای تولید پایدار نداشته باشند.

وی افزود: اکنون کشورهای افغانستان، ترکمنستان و عراق برای استفاده از خوراک طیور تولیدی این استان متقاضی هستند.
                  
گلستان میزبان میز طیور کشور است 
نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گلستان نیز گفت: میز طیور به منظور بررسی مسایل و مشکلات صنعت طیور کشور به اتاق بازرگانی این استان واگذار شده تا راهکارهای  رفع آن به دولت انتقال داده شود.

امیر یوسفی افزود: در برپایی نخستین نشست میز طیور کشور در گرگان شماری از فعالان این صنعت و مسوولان دستگاه های دولتی مرتبط حضور دارند تا مسایل و مشکلات این صنعت جمع بندی و در اختیار دولت قرار می گیرد تا نسبت به رفع آن اقدام شود.

قیمت دستوری مشکل عمده صنعت طیور 
همچنین فعال صنعت طیور و عضو هیات عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گلستان گفت: اکنون قیمت دستوری مشکل عمده صنعت طیور کشور برای پرورش به شمار می‌رود که باید برای حل آن و جلوگیری از زیان بیشتر به پرورش دهندگان، اقدام شود.

رضا مبصری افزود: مطابق آمار رسمی، تولید مرغ در کشور حدود سه میلیون تُن اعلام می شود که بیش از ۶۰۰ هزار تُن آن مازاد تولید و می تواند ارز آوری داشته باشد.

وی خواستار حمایت بیش از گذشته دولت در رفع  موانع صنعت پرورش طیور و پایداری تولید شد.

نبود تولید پایدار مرغ 
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران نیز گفت: اکنون مهم ترین مشکل اولیه صنعت طیور کشور نبود تولیدات پایدار مرغ است.

محمد چلنگری افزود: برای داشتن تولید پایدار  نیاز به زنجیره کامل در صنعت طیور است و در این راستا تلاش برای حذف وابستگی در واردات خوراک طیور و تولید برپایه استاندارد محور لازم است.

وی کمبود سرمایه در گردش را دیگر مانع تولید پایدار در صنعت پرورش طیور کشور برشمرد و گفت: این مشکل را باید حل شود چون اکنون بسیاری از  تولید کنندگان این حوزه بخاطر نداشتن سرمایه در گردش به ورشکستگی کشیده شده اند.

چلنگری وضع قوانین ثابت برای صادرات و واردات در حوزه طیور را دیگر مطالبه در پایداری تولید مرغ دانست و افزود: میز طیور کشور می تواند در این زمینه نظر کارشناسی داده تا  مشکلات فراروی این صنعت کشور حل شود.

نقش ویژه صنعت طیور در امنیت غذایی کشور 
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان نیز گفت: صنعت پرورش طیور کشور نقش ویژه در امنیت غذایی ایفا می‌کند.

درویش‌علی حسن‌زاده افزود: در حوزه رفع موانع صادرات مرغ، این دستگاه در حیطه وظایف خود پیگیری لازم انجام خواهد داد.

وی تقویت زنجیره تولید صنعت طیور، تامین نهاده‌های مورد نیاز از طریق سرمایه‌گذاری با کشت فراسرزمینی، پیگیری  تجهیز بیشتر حوزه حمل و نقل جابجایی محصولات پروتئینی و ایجاد برند در تقویت صادرات مرغ را از جمله راهکارها برای حمایت از صنعت طیور کشور و پایداری تولید برشمرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *