سرپرست دامپزشکی ایلام: محدودیتی برای صادرات دام از استان وجود ندارد

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام مهم ترین خبر ها

سرپرست اداره کل دامپزشکی ایلام با بیان اینکه هیچ گونه محدودیتی برای صادرات دام زنده (مازاد پرواری) در استان وجود ندارد، گفت: شیوه نامه صادرات در سایت این اداره کل بارگزاری شده است.

یونس احمدی روز چهارشنبه با حضور در دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز ایلام اظهار داشت: با توجه به خشکسالی‌ سال‌های اخیر، کمبود نهاده‌های دامی و منابع غذایی برای احشام و ایجاد شرایط اضطرار برای کشاورزان حوزه دامپروری صدور دام مازاد پرواری به خارج از کشور در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت.

وی افزود: اولین محموله صادرات دام مازاد استان در راستای حمایت از دامداران اوایل هفته به مقصد کشور کویت بارگیری شد، در اولین مرحله یک هزار و ۵۰۰ راس دام سبک دامداران استان ایلام از طریق مرز آبی خرمشهر در استان خوزستان به کشور کویت بارگیری و ارسال شد.

سرپرست اداره کل دامپزشکی ایلام تاکید کرد: این اداره کل آمادگی دارد تا هر فردی که در حوزه دام می خواهد صادرات را انجام دهد اقدامات لازم را جهت سهولت در اجرای کار انجام دهد.

احمدی صادرات دام را تنها شامل احشام سبک غیر مولد مازاد بیان کرد و یادآور شد: دام های مازاد پرواری صادراتی بعد از یک ماه نگهداری در قرنطینه و انجام پلاک کوبی و هویت گذاری با تاییدیه دامپزشکان اجازه صدور به کشورهای مقصد را پیدا می کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کشتار غیر مجاز در سطح استان گفت: انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از طریق فرآورده‌های گوشتی خام دامی صورت می گیرد، لذا ضرورت دارد مردم از خرید گوشت‌هایی که برچسب و یا مهر بهداشتی و سلامت سازمان دامپزشکی ندارند، خودداری کنند.

سرپرست اداره کل دامپزشکی ایلام بیان کرد: ۵۰۰ پرونده قضایی در خصوص کشتار دام غیرمجاز برای افراد خاطی در این استان تشکیل شده است.

احمدی اضافه کرد: کشتار غیرمجاز دام در برخی مبادی و حاشیه شهرهای استان به معضلی بهداشتی تبدیل شده و باعث ایجاد انواع خطر و نابسامانی نظیر شیوع انواع بیماری‌ها و انتقال عوامل بیماری‌ها به مناطق دیگر می‌شود.

سرپرست اداره کل دامپزشکی ایلام با بیان اینکه سازمان دامپزشکی به دنبال تعطیلی مراکز عرضه کشتار غیر مجاز دام نیست، اما ساماندهی این مراکز را در دستور کار دارد، تاکید کرد: قصابی های سطح استان باید خود همکاری لازم را در این خصوص بعمل آورند و کشتارهای خود را در کشتارگاه‌های مجاز انجام دهند تا بر روی ذبح آنها نظارت شرعی و بهداشتی صورت بگیرد تا مصرف کننده با فراغ بال بهتری از این فراورده های خام استفاده کنند.

احمدی، فرهنگ سازی را از مهمترین عوامل در ساماندهی کشتارگاه‌های غیر مجاز دام ذکر کرد و گفت: مردم نیاز پروتئینی خود را از طریق قصابی های معتبر تامین کنند و زمانی که گوشت از کشتارگاه عرضه می شود به دلیل اینکه در ۲۴ ساعت در مرحله پیش سرد نگهداری می شود به دلیل PH اسیدی گوشت باعث از بین رفتن ویروس می شود.

استان ایلام دارای بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام سبک و ۴۰۰ هزار راس دام سنگین است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *