ساوه نیازمند کشتارگاه صنعتی مدرن است

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام خبر های طیور مهم ترین خبر ها

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ساوه با اشاره به اینکه این شهرستان از یک کشتارگاه صنعتی محروم است بر احداث و فعالیت کشتارگاه صنعتی مدرن تاکید کرد.

محمودرضا سازنده چهارشنبه ۱۸ آبانماه ۱۴۰۱ در جریان بازدید از کشتارگاه شهرداری ساوه در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به برخی مشکلاتی که در کشتارگاه شهرداری ساوه وجود داشت بازدید و بررسی موضوعات اعلامی به همراه شهردار، رئیس اداره حفاظت از محیط زیست و رئیس شبکه دامپزشکی به صورت میدانی صورت گرفت.

وی با اشاره به پتانسیل بالای شهرستان ساوه در حوزه دامداری و دامپروری و سهم بالا در تامین گوشت قرمز در استان مرکزی، اظهار کرد: با وجود فعالیت چندین دامداری صنعتی در شهرستان، ساوه از وجود یک کشتارگاه صنعتی محروم است و احداث کشتارگاه صنعتی یک نیاز ضروری برای این منطقه به شمار می‌رود.

او بیان کرد: احداث و فعالیت کشتارگاه‌های صنعتی دام یکی از ضروری‌ترین اقدام ها برای تامین بهداشت و سلامت جامعه و عاملی برای برطرف کردن هرگونه مخاطره زیست محیطی است.

دادستان ساوه به صدور دستورات لازم برای برطرف کردن کشتارگاه شهرداری ساوه که به صورت سنتی فعالیت می‌کند اشاره کرد و افزود: به منظور رفع موانع و برخی مشکلات، سازوکارهای مناسبی اتخاذ شد اما به عنوان یک طرح درازمدت و اساسی باید این شهرستان به یک کشتارگاه صنعتی تجهیز شود.

وی با اشاره به برخی آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از فعالیت برخی واحدهای دامداری در حاشیه شهر نیز گفت: مراجع ذیربط مکلف هستند برای رفع هرگونه آلودگی زیست محیطی ورود پیدا کنند گرچه تاکنون گزارشی به دادستانی اعلام نشده است و به محض دریافت گزارش، دستورات لازم برای برطرف شدن آلودگی صادر خواهد شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ساوه نیز با تاکید بر در مدار قرار گرفتن دائمی تصفیه خانه کشتارگاه شهرداری ساوه به ایسنا گفت: نمونه‌برداری‌های انجام شده توسط آزمایشگاه معتمد محیط زیست در خصوص تصفیه خانه کشتارگاه شهرداری ساوه باید متناسب با استانداردهای زیست محیطی باشد که در کشتارگاه‌های سنتی با برخی مشکلات در این خصوص مواجه هستیم.

سیدعلی دعایی لنگرودی با اشاره به دستورالعمل‌های صادره از سوی سازمان محیط زیست مبنی بر جلوگیری از خروج فاضلاب خام، اظهار کرد: هر گونه فاضلاب خروجی که براساس استانداردهای زیست محیطی نباشد پس از بررسی از سوی محیط زیست به دستگاه قضایی گزارش خواهد شد تا برابر مقررات پیگیری شود.

وی در ادامه بررسی و نظارت بر خروجی‌های کشتارگاهها نظیر فاضلاب و دودکش کوره‌های لاشه سوز را از وظایف سازمان محیط زیست دانست و افزود: کار نظارتی محیط زیست با بهره‌گیری از آزمایشگاه‌های معتمد و نیز نمونه برداری های دوره‌ای انجام می‌شود.

او به فعالیت دو کشتارگاه دام سبک و سنگین و دو کشتارگاه طیور در ساوه اشاره کرد و گفت: وضعیت کشتارگاههای موجود در شهرستان قابل قبول است اما برخی نواقص و کاستی‌ها وجود دارد که با تذکرات صادر شده شرایط خوبی دارند.

دعایی لنگرودی با اشاره به فعالیت کشتارگاه شهرداری در حریم خدمات شهری، گفت: جانمایی کشتارگاه در گذشته در خارج از شهر صورت گرفته بود اما توسعه شهر موجب قرار گرفتن در حریم خدمات شهری شده و در صورت برطرف نکردن موانع و مشکلات کشتارگاه می‌تواند به یک واحد تولیدی آلاینده تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *