رییس شورای تامین دام کشور خواستار حمایت دولت از واحدهای پرواربندی شد

اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام مهم ترین خبر ها

رییس شورای تامین دام کشور خواستار اجرای به‌هنگام سیاست‌های حمایتی دولت از واحدهای پرواربندی دام در استان‌های خوزستان و فارس به عنوان ۲ قطب اصلی پرواربندی دام کشور شد.

منصور پوریان روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در اهواز افزود:با توجه به افزایش بهای نهاده‌های دامی و به تبع آن افزایش هزینه‌های پرواربندی دام ، دولت باید شرایط بهتری برای تامین به موقع نهاده‌های دامی و با قیمت مناسب تر در اختیار واحدهای پرواربندی قرار دهد.

وی با بیان اینکه واحدهای پرواربندی دام به دلیل مشکلاتی که با آن دست به گریبان هستند در حال ورشکستگی و تعطیلی هستند افزود:آزاد شدن صادرات و لغو محدودیت های آن می تواند کمک خوبی برای گذر از مرحله ضرر و زیان واحدهای پرواربندی تلقی شود.

پوریان افزود:چنانچه نهاده‌های دامی از طریق سامانه بازارگاه به صورت منظم و با قیمت مناسب در اختیار دامداران قرار گیرد و امکان صادرات آسان برای آنان فراهم شود پرواربندان فرصت خواهند خود را از خطر ورشکستگی و تعطیلی نجات دهند و اشتغال موجود در این واحدها حفظ شود.

وی با بیان اینکه پرواربندان ۲ استان خوزستان و فارس سالانه ۱۳۰هزار تن گوشت قرمز تولید می‌کنند اظهار داشت:اگر واحدهای پرواربندی در این ۲ استان تعطیل شود عرضه دام به بازار دچار اختلال می شود و شاهد افزایش دوباره قیمت گوشت قرمز خواهیم بود.

متوسط قیمت گوشت قرمز در کشور زیر ۲ میلیون ریال است

رییس شورای تامین دام کشور گفت:هم اکنون متوسط هرکیلوگرم گوشت قرمز درکشور زیر ۲ میلیون ریال است هرچند برخی از قطعات خاص گوشت(گوسفند) بیش از ۲ میلیون ریال عرضه می‌شود.

وی گفت:قیمت گوشت قرمز در یک سال اخیر تقریبا” ثابت بوده هرچند بسیاری از خانوارهای زیرمتوسط ، قدرت خرید گوشت قرمز متناسب با نیاز خود را ندارند.

پوریان در ادامه افزود:قیمت گوشت قرمز در کشور در مقایسه با کشورهای آسیای میانه که هرکیلوگرم ۷دلار است پایین تر است ولی قدرت خرید مردم ما در یک سال اخیر کاهش یافته و این مساله سبب کاهش حدود ۴۰درصدی مصرف گوشت قرمز شده است.

وی با بیان اینکه قیمت نهایی و کف بازار گوشت بالا است، عامل اصلی این گرانی را واحدهای بسته بندی گوشت و سودجویی برخی قصابی‌ها دانست و افزود: این واحدها به دلخواه و بدون ضابطه گوشت را قیمت گذاری می‌کنند.

سه میلیون راس دام در کشور مازاد بر مصرف است

رییس شورای تامین دام کشور در ادامه با بیان اینکه حدود۷۱میلیون راس دام در کشور وجود دارد گفت: حدود سه میلیون راس دام در کشور مازاد است و عملا” امکان عرضه آن در بازار با توجه با کاهش قدرت خرید گوشت قرمز ، وجود ندارد.

وی بهترین روش برای برون رفت از مشکل دام مازاد کشور که عموما” به علت خشکسالی و کاهش مراتع لاغر هستند صادرات آن به بازارهای کشورهای منطقه دانست.

پوریان با بیان اینکه هم اکنون صادرات دام زنده سبک به کندی صورت می گیرد و خوشبختانه تاثیری در قیمت گوشت قرمز نداشته است افزود: نباید با سیاست های انقباظی از جمله سخت گیری در صادرات ، اجازه داد صنعت دامداری کشور با چالش های جدیدی رو به رو شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *