روایت مدیرکل دامپزشکی کرمان از آلایندگی شرکت مس در خاتون‌آباد

اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام مهم ترین خبر ها

مدیرکل دامپزشکی کرمان ضمن تایید مشکلات ناشی از آلایندگی شرکت ملی مس در خاتون‌آباد شهربابک در این استان برای دام‌های ساکنان مناطق اطراف این معدن به نوعی خواهان توجه بیشتر به مقوله های زیست محیطی و تشدید نظارت ها در این بخش شد.

به گزارش ایرنا، حسین رشیدی روز یکشنبه در نشست خبری با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر به مسائل زیست محیطی گفت: جمعیت دنیا رو به فزونی رفته و هشت میلیارد انسان نیاز به غذا و محیط پاک برای زندگی دارند.

وی افزود: مرزها از بین رفته و مسائل زیست محیطی، فرهنگی و اجتماعی بسرعت در دنیا در حال گسترش است؛ زمین به سرزمین مسطحی تبدیل و ارتباطات زیاد شده و رعایت نکردن مسائل محیط زیست باعث گرم شدن کره زمین است.

مدیرکل دامپزشکی کرمان با اشاره به اینکه در دنیا نیاز به انقلاب سبز داریم تا محیط زیست را از این شرایط ناگواری که برایش به وجود آمده نجات دهیم، ادامه داد: بحران کرونا در دنیا نشان داد اگر کشورهای پیشرفته به فکر خودشان باشند و منطقه‌ای عمل کنند نمی توانیم دنیا را از بحران‌ها نجات دهند و یک اپیدمی(همه گیری) می‌تواند در مدت کوتاهی همه دنیا را فرا گیرد.

وی اظهارداشت: نیاز داریم آحاد جامعه شرایط را بشناسند و نگرانی‌ها و وضعیت زیست محیطی را درک کنند و وارد عمل شوند زیرا  امروز از بین بردن یک گونه حیوانی و بی‌توجهی به گونه حیوانات، محیط زیست و سلامت آنها می تواند تمام جامعه را تحت تاثیر قرار دهد.

اشتغال دامداران، سلامت دام ها

رشیدی بیان کرد: در حوزه کارهایی که در استان انجام می دهیم چه معادن چه صنایع مرتبط یک مقدار نگاه جامع نداشته ایم و توسعه پایدار مدنظر نبوده است به همین خاطر  بیشتر درنظر گرفتیم که یک اشتغالی ایجاد شود؛ مثلا کارخانه مس خاتون‌آباد باعث اشتغال قابل توجهی شده که خیلی هم راضی هستیم.

وی تصریح کرد: جالب اینکه خیلی از دامدارانی که از آلودگی‌هایی این کارخانه آسیب می بینند در همان کارخانه هم کار می کنند و از یک طرف دوست ندارند کارخانه تعطیل شود اما از طرف د یگر هم مدعی هستند چرا این آلودگی‌ها اتفاق می افتد.

ضعف محیط زیست و نظارت ها

رشیدی که در ادامه سخنان خود بصراحت نمی خواست در بحث علت این وضعیت، سازمان محیط زیست را تنها عامل معرفی کند گفت: وضع برخی دیگر صنایع هم همین است؛ متاسفانه همه جا این کار را می کنیم؛ این هم شاید از ضعف نظارتی ماست، ضعف محیط زیست ماست؛ البته آنها هم تلاش خودشان را می‌کنند، ما خیلی راه‌های دور زدن دستگاه‌های نظارتی را در کشور بلدیم و آن‌ها را دور می‌زنیم  و در مقابل یک عمل انجام شده قرار می دهیم.

مدیرکل دامپزشکی کرمان افزود: آلودگی‌های به وجودآمده از معادن، طی سال‌ها از بین رفتنی نیست و باقی می‌ماند؛ وقتی محیط زیست آلوده شود براحتی پاک نمی‌شود و عناصر سنگین در خاک می شود و گیاهانی که رشد می کنند آلوده هستند؛ البته نگرانی که ما همیشه دنبال کردیم پایش محصولات دامی اینگونه مناطق بوده است.

بیماری ها با عامل حیوانی

وی همچنین با اشاره به اینکه اگر خوراک دام سالم نباشد محصولات و فرآورده‌ها دامی نیز سالم نخواهند بود گفت: منشا ۷۵ درصد بیماری‌های نوپدید و بازپدید مثل بیماری کرونا حیوانات هستند و بیماری‌های عفونی از زمانی شروع می‌شود که انسان در کنار حیوانات زندگی می‌کند.

رشیدی افزود: در نتیجه تلاش مجموعه دامپزشکی در سطح استان در قالب تیم‌های عملیاتی و پیشتاز در خط مقدم مقابله با بیماری‌ها، بهداشت دام در منطقه تامین شده است و بیماری‌های واگیردار مهمی که عامل خسارت‌های متعددی بر منابع سرمایه دامی استان بودند به کنترل درآمدند.

وی بدون ارائه آمار دام های مبتلا به تب برفکی و ضمن اشاره به اینکه بیماری تب برفکی در استان کرمان با همکاری مجموعه دامپزشکی کاملا تحت کنترل است، ادامه داد: هر سال در چندین نوبت مایه‌کوبی و مصون‌سازی جمعیت دامی در منطقه انجام می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی کرمان همچنین با اشاره به کنترل شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سطح استان تصریح کرد:  تلاش ما در مجموعه دامپزشکی بر این بود که نگذاریم عامل بیماری‌زای این بیماری خطرناک وارد این استان شود.

وی ادامه داد: با اقدامات قرنطینه‌ای، امنیت زیستی، ممیزی مرغداری‌ها و نظارت بر انتقال طیور به مرغداری‌ها و نحوه کشتار طیور نگذاشتیم بیماری‌هایی چون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و آنگارا (التهاب حاد ویروسی کبد) در سطح استان شیوع پیدا کند.

مانع سرایت طاعون در حیات وحش کرمان شدیم

رشیدی با اشاره به اینکه برای مقابله با بیماری آنگارا در سال گذشته کانون‌های محدودی از این بیماری در سطح استان کرمان شناسایی و بسرعت مهار شدند، تاکید کرد: در حوزه مقابله با بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک این استان پیشتاز بوده و اقدامات خیلی خوبی را انجام داده  است.

وی با اشاره به اینکه بیماری طاعون نشخوارکنندگان تهدیدی برای دام ‌های اهلی و حیات وحش است، افزود: ما همه ساله با اقدامات پیشگیرانه در حواشی پارک‌های ملی اقدامات بموقعی انجام دادیم و نگذاشتیم جمعیت حیات وحش درگیر این بیماری شود.

تشخیص بیماری‌های دامی

مدیرکل دامپزشکی کرمان  با اشاره به اینکه مرکز تشخیص بیماری‌های دامی در مجموعه دامپزشکی استان کرمان راه اندازی شده است، گفت: یکی از اصول مقابله با بیماری‌ها تشخیص بموقع و سریع این بیماری هاست زیرا بعضی از بیماری‌ها بسرعت منتشر می‌شوند و اگر ما بتوانیم در همان لحظات اول آن را تشخیص دهیم می‌توانیم کانون بیماری را قرنطینه و واکسیناسیون را انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از اقدامات مرکز تشخیص بیماری‌های دامی، تامین  سلامت غذا و امنیت غذایی است، گفت: ما اولین قدم‌های نظارتی خود در بحث تامین امنیت غذایی را در موضوع خوراک دام برداشته‌ایم.

بوقلمون هم بسته بندی عرضه می شود

مدیرکل دامپزشکی کرمان بیان کرد: موضوع بسته‌بندی گوشت بوقلمون در دستور کار است از اینرو در آینده نزدیک این محصول در بسته‌بندی‌های مناسب با تاریخ انقضا به مردم عرضه خواهد شد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه نظارت بر مراکز عرضه شیر خام نیز یکی از دغدغه‌های  مجموعه دامپزشکی است، تصریح کرد: البته توصیه ما این است که مردم حتما شیر پاستوریزه استفاده کنند اما گاهی این اتفاق می‌افتد که مردم گرایش دارند شیر خام را از مراکزی تهیه و خودشان فرآورده‌های لبنی مورد نیازشان را تولید کنند.

رشیدی اظهارداشت: دامپزشکی با تامین بهداشت دام، کمک به تامین بهداشت عمومی در زمینه کنترل بیماری های مشترک  میان انسان و دام و نظارت بهداشتی بر مواد غذایی با منشا دامی کمک  قابل توجهی به تامین امنیت غذایی مردم کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *