حمل و نقل غیرمجاز طیور، مهمترین دغدغه شیوع آنفلوآنزای پرندگان در خراسان شمالی

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور مهم ترین خبر ها

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی با اشاره به شیوع بیماری آنفلوآنزای پرندگان در کشورهای اروپایی و روسیه گفت: باید مراقبت های لازم جهت پیشگیری از بروز این بیماری در کشور انجام شود.

دکتر فرزین حسینی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: یکی از مهمترین دغدغه های این اداره کل در ارتباط با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، جابجایی غیرمجاز طیور روستایی در این استان است که در حقیقت هیچ نظارت بهداشتی بر روی جابجایی این طیور صورت نمی گیرد.

وی افزود: گاهی اوقات نیز مشاهده می شود که برخی از افراد اقدام به جابجایی غیر مجاز طیور از استانی دیگر به خراسان شمالی می کنند که به هیچ عنوان سابقه آن ها مشخص نیست و ممکن است آلوده به بیماری باشند.

حسینی ادامه داد: در حال حاضر در این استان ۶۰۰ هزار قطعه طیور روستایی وجود دارد و از سوی دیگر از ابتدای سال جاری تاکنون ۵ میلیون و ۳۴۰ هزار قطعه جوجه ریزی در استان انجام شده است.

وی تاکید کرد: ضروری است احتیاطات لازم به ویژه امنیت زیستی در تمام سطوح به طور جدی رعایت شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: گزارش گیری منظم از مزارع پرورش طیور به خصوص تخمگذار و بوقلمون، اعلام سریع هرگونه تلفات غیر عادی یا افت مصرف دان و آب به دامپزشکی، جلوگیری از ورود افراد متفرقه و هر گونه خودرو به داخل مزرعه و ضدعفونی خودروهایی که ورود آن ها اجتناب ناپذیر است، ضرورت دارد.

وی اضافه کرد: جلوگیری از لانه گزینی پرندگان وحشی در مزرعه یا ورود پرندگان به داخل سالن های پرورش و انبار دان، سالم سازی کود مرغی بر اساس دستورالعمل های ابلاغی و خروج آن با مجوز دامپزشکی، از دیگر تاکیدات به مرغداران برای پیشگیری از بروز این بیماری خسارت بار است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: از رؤسای شبکه های تابعه درخواست شده تا ضمن تشدید نظارت ها و تقویت ارتباط با مراکز بهداشت و مسئولان محلی روستاها، برای گزارش به موقع موارد تلفات احتمالی، نظارت بر کشتارگاه های طیور و ضدعفونی مناسب قفس ها و کامیون های حمل ورودی و خروجی را مدنظر داشته باشند.

وی تاکید کرد: با توجه به تدابیر پیشگیرانه و رصد و پایش مستمر دامپزشکی، تاکنون موردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در طیور صنعتی یا بومی و پرندگان آبزی مهاجر مستقر در زیستگاه های این استان مشاهده نشده است.

گفتنی است آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یکی از بیماری مشترک میان پرندگان و انسان است که در صورت بروز در پرنده موجب تلف شدن آن و در انسان نیز مشکلات جدی  و حتی مرگ آن را به وجود خواهند آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *