حرفه پرورش شتر در ۱۷ شهرستان خراسان رضوی رونق گرفته است

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های اقتصادی خبر های دام مهم ترین خبر ها

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: هم اکنون هشت هزار و ۵۷۶ نفر شتر در ۱۷ شهرستان استان در حال پرورش است.

احمد داوطلب روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شهرستان سبزوار با برخورداری از ۲ هزار و ۶۴۸ نفر شتر رتبه اول و شهرستانهای داورزن و خواف در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی ادامه داد:سالانه حدود ۳۵۰ تا ۳۸۰ تن گوشت شتر در خراسان رضوی تولید می شود و در کنار آن شیر، پشم و کُرک نیز به میزان محدود تولید می‌شود.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی این استان را جزء ۱۴ استان پرورش دهنده شتر در کشور دانست و گفت:استانهایی مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان دارای جمعیت به مراتب بیشتری از این دام هستند که علت آن هم شرایط محیطی آنان است.

داوطلب افزود: با توجه به مطلوبیت اقتصادی تولید شیر شتر هم اکنون برای ساماندهی و تقویت این بخش در حال تلاش هستیم اما در حال حاضر بیشتر شیر به صورت فله به فروش می رسد و شترداران محصول خود را به مغازه‌ها عرضه می‌کنند.

وی اضافه کرد: افزایش تولید گوشت شتر می‌تواند به عنوان فرصتی برای نیل به خودکفایی در تولید گوشت قرمز در نظر گرفته شود اما ویژگی‌های کیفی گوشت شتر یکی از موضوعات مهمی است که باید در بازارپسندی آن مورد توجه قرار گیرد.

استان خراسان رضوی با هشت میلیون و ۹۸۴ هزار و ۶۷۳ راس دام سبک و سنگین پلاک‌گذاری و هویت‌ بخشی شده، رتبه نخست کشور را از آن خود کرده است.

سالانه ۷۶ هزار تن گوشت قرمز، ۱۵۳ هزار تن گوشت سفید و ۱۴۰ هزار تن تخم‌مرغ در خراسان رضوی تولید می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *