تداوم عرضه گوشت مرغ با قیمت مصوب در بازار/ کاهش قیمت مرغ با توزیع حداکثری

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام خبر های طیور مهم ترین خبر ها

با وجود عرضه کافی گوشت مرغ در بازار، در روزهای گذشته قیمت این محصول افزایش یافت، ولی باز توزیع حداکثری آن در میادین و فروشگاه‌های اینترنتی، قیمت گوشت مرغ کاهشی شد و در اکثر نقاط همچنان زیر ۶۰ هزار تومان است.

به گزارش ایرنا، با وجود عرضه مرغ در بازار طی روزهای اخیر قیمت این محصول افزایش یافت و در جلسه‌ای با حضور کشتارگاه‌ها مقرر شد این صنف از سود خود کاسته تا محصول بر اساس نرخ مصوب در بازار عرضه شود.

طبق آمارهای وزارت جهاد کشاورزی ایران سالانه نزدیک ۲.۷ میلیون تن گوشت مرغ تولید می‌کند که این میزان تولید نه‌تنها پاسخگوی نیاز داخلی است، بلکه در بدبینانه‌ترین حالت امکان صادرات بیش از ۱۰۰ هزار تن از این محصول به کشورهای همسایه وجود دارد. با این وجود طی روزهای گذشته قیمت گوشت مرغ در بازار  داخلی به بیش از ۷۰ هزار تومان و حتی در برخی استان‌ها حدود ۸۰ هزار تومان هم رسید، درحالی که هنوز دولت نرخ مصوب  گوشت مرغ  را افزایش نداده است.

برخی از تولیدکنندگان می‌گویند در پی اصلاح نرخ ارز قرار بود دولت قیمت محصولات پروتئینی را که متاثر از این موضوع  است تا پایان شهریورماه به نرخ واقعی برساند، زیرا علاوه بر هزینه‌های تمام شده تولید، نهاده‌ها را با ارز نیمایی یا آزاد خریداری می‌کنند که این امر نیازمند سرمایه در گردش چند برابری است، اما دست تولیدکنندگان خالی از نقدینگی کافی است.

آنچه مسلم است تا دولت تصمیم‌گیری جدیدی برای محصولات پروتئینی نکند، نباید قیمت این محصول در بازار با نرخ‌هایی بیش از نرخ مصوب به دست مصرف‌کنندگان برسد که هر از گاهی برخی تولیدکنندگان یا فروشندگان موجب افزایش قیمت‌ها می‌شوند.

طبق مصوبه دولت قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده ۴۰ هزار تومان و مصرف‌کننده ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان تعیین شده است.

بررسی‌های میدانی خبرنگار ایرنا از بازار نشان می‌دهد که روز گذشته (پنجشنبه) قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ تازه کمتر از ۶۰ هزار تومان و مرغ منجمد ۴۴ هزار و ۶۰۰ تومان است، البته برخی فروشندگان نیز هر کیلوگرم گوشت مرغ را بین ۶۵ تا ۶۷ هزار تومان نیز می‌فروشند که به نظر می‌رسد این امر نیازمند رسیدگی بخش‌های نظارتی است.

کاهشی در تولید گوشت مرغ نداشته‌ایم

به گفته برخی مسئولان امر هیچ کاهشی در جوجه ریزی مرغ نداشته‌ایم که بخواهد باعث کاهش عرضه و افزایش قیمت شود، بنابراین جوجه ریزی به‌اندازه نیاز است و حتی به استان‌های همجوار نیز ارسال می‌شود و افزایش قیمت مرغ ارتباطی به کاهش جوجه ریزی ندارد.

توزیع حداکثری گوشت مرغ در میادین و فروشگاه‌های اینترنتی

به‌تازگی سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی نیز از توزیع حداکثری گوشت مرغ در میادین، خرده‌فروشی‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی خبر داد و گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته هیچ‌گونه مشکلی در تامین گوشت گرم و منجمد  و گوشت قرمز وجود ندارد.

وی ضمن تاکید بر اهمیت تنظیم بازار محصولات کشاورزی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های این وزارتخانه در تامین محصولات دامی و پروتئینی افزود: عرضه گوشت گرم مرغ و گوشت قرمز در تمام میادین سطح شهر تهران و سایر استان‌ها به صورت حداکثری و مطابق بر نیاز در حال انجام است.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: در راستای حمایت از مصرف‌کنندگان، عرضه گوشت منجمد مرغ با قیمت مصوب در میادین و خرده‌فروشی‌های سطح شهر استان تهران و سایر استان‌ها و توزیع اینترنتی گوشت منجمد مرغ نیز توسط پلتفرم‌های اینترنتی توزیع آنلاین در حال انجام است.

فروش مرغ بیش از نرخ مصوب گران‌فروشی است

چندی پیش حبیب اسدالله نژاد مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی اعلام کرده بود که با توجه به نرخ خرید مرغ زنده بر اساس نرخ‌های مصوب باید قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ با نرخ مصوب ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان به دست مصرف‌کنندگان برسد و نرخ‌های بیش از این در بازار تخلف است.

وی با بیان اینکه اکثر تولیدکنندگان گوشت مرغ را با نرخ مصوب عرضه می‌کنند اضافه کرد: البته تولیدکنندگان در انتظار تعیین نرخ مصوب جدید مرغ زنده هستند تا از ضرر و زیانشان جلوگیری شود.

توزیع بدون محدودیت گوشت مرغ منجمد

چندی پیش نیز «محمد جعفری» معاون بازرگانی داخلی شرکت پشتیبانی امور دام کشور از توزیع گوشت مرغ منجمد بدون هیچ محدودیتی در بازار خبر داد و گفت: ذخایر گوشت مرغ کشور از شرایط مطلوبی برخوردار است و هیچ مشکلی در عرضه این محصول نداریم.

وی افزود: با توجه به افزایش قیمت گوشت مرغ در بازار، شرکت پشتیبانی امور دام از ۱۰ شهریورماه به‌منظور تنظیم بازار این محصول ورود کرده به طوری که اکنون قیمت گوشت مرغ در بازار به قیمت مصوب نزدیک شده است.

معاون بازرگانی داخلی شرکت پشتیبانی امور دام کشور اضافه کرد: پیش از این شرکت مازاد گوشت مرغ کشور را برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی خریداری کرده بود؛ بنابراین ذخایر کشور مطلوب است و هیچ کمبودی در این خصوص نداریم .

جعفری تصریح کرد: بر اساس معرفی‌نامه کارگروه تنظیم بازار استان‌ها هر کیلوگرم مرغ منجمد درب سردخانه‌های شرکت پشتیبانی امور دام استان‌ها با قیمت ۴۵ هزار تومان در اختیار مباشرین قرار می‌گیرد و در تهران می‌توانند این محصول را درنهایت با قیمت ۴۸ هزار تومان به دست مصرف‌کنندگان برسانند.

به گفته وی، البته کارگروه‌های تنظیم بازار استانی خود تعیین‌کننده نرخ مرغ منجمد در استان‌ها هستند بنابراین می‌تواند این نرخ کمتر از نرخ تعیین شده ۴۸ هزار تومان باشد.

برخورد جدی دولت با گران فروشان

البته دولت نیز قرار است دولت با گران فروشان برخورد کند، تا جایی که سران سه قوه اخیراً درباره افزایش اختیارات سازمان تعزیرات حکومتی نظری را اعلام کردند و در حالی که قبلاً جریمه تخلفات ۲ تا ۵ برابر بود که با پیگیری وزیر دادگستری و رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در حال حاضر جریمه تخلفات ۱۰ تا ۲۵ برابر رسیده است که بر اساس این مصوبه با جرایم و مجازات‌ها تخلف قابل کنترل است.

البته نظارت بر این موضوع بر عهده وزارت جهاد کشاورزی و سازمان‌های تابعه در استان‌ها است که هر پرونده‌ای  که در این حوزه به تعزیرات بدهند با اشد مجازات با متخلفان چه در کشتارگاه‌ها و چه در بخش اصناف برخورد می‌شود.

وظیفه سازمان تعزیرات رسیدگی به تخلفات است و نظارت بر اساس نوع تخلف به دستگاه‌های مسئول برمی‌گردد. اکنون با اقدامات وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم قیمت گوشت مرغ در اکثر نقاط کشور به نرخ مصوب برگشته و در بازار عرضه می‌شود.

البته بررسی‌های میدانی خبرنگار ایرنا نشان می‌دهد که قیمت هر کیلوگرم  گوشت شقه گوسفندی نیز بین ۱۵۸ تا ۱۹۸ هزار تومان و گوشت گوساله بین ۱۹۸ تا ۲۴۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *