ایران در تولید واکسن‌ دامی خودکفا شد/ترخیص نهاده‌های وارداتی ظرف پنج روز

اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام خبر های طیور مهم ترین خبر ها

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه ۹۱ درصد واکسن‌های دامی با روش‌های دانش‌بنیان در داخل کشور تولید می‌شود، گفت: هفت شرکت تولیدکننده واکسن به روش دانش‌بنیان، خودکفایی ایران در تولید واکسن دامی را رقم زده‌اند.

سید محمد آقا میری روز چهارشنبه در حاشیه جلسه شورای راهبردی تحقیقات دامپزشکی کشور در پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی کشور در بندرانزلی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه فقط ۹ درصد نیاز کشور به واکسن دامی، وارداتی است، افزود: شرکت‌های دانش بنیانی که در زمینه تولید دارو، واکسن، مواد بیولوژیکی و تهیه مواد اولیه فعالیت می کنند مورد حمایت جدی سازمان دامپزشکی کشور قرار دارند.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر هفت شرکت دانش بنیان در این سازمان ثبت شده که ۹ محصول دانش بنیان تولید کرده اند، اظهار کرد: سازمان دامپزشکی با دعوت از شرکت‌های واکسن‌سازی و سرمایه‌گذاران، فهرستی از واکسن‌های درخواستی طیور را نیز در اختیار آنها قرار داده تا نسبت به تهیه آن اقدام کنندو حمایت لازم را از این شرکت‌ها در دستور دارد.

آقا میری عنوان کرد: در زمان حاضر ۲۵ درصد واکسن های طیور تولید داخل بوده و ۷۵ درصد واکسن های موجود وارداتی هستند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد : این سازمان می تواند محصولات شرکت هایی که تمایل به تولید این واکسن ها دارند را پیش خرید کند زیرا معتقدیم کشورمان باید هرچه سریعتر در تولید واکسن دام و طیور و آبزیان به خودکفایی برسد.  

آقا میری اضافه کرد: در حوزه آبزیان نیز در کشور ۲ واکسن موثر تولید شده که به جهت قیمت بالای آن با استقبال چندانی مواجه نشده است و باید شرکت های دانش بنیان با ورود به این عرصه به کاهش قیمت این آنها کمک کنند.

وی تاکید کرد : یک محصول دانش بنیان باید بتواند میزان تولید را با حداقل هزینه ها افزایش دهد و فقط در این صورت محصول دانش بنیان توسعه می یابد. مولفه هایی دیگری هم وجود دارد که یکی از مهترین آنها ایجاد جذابیت در بازار است در غیر اینصورت هر کالایی را می توان از طریق کاربری یعنی نیروی انسانی و سرمایه‌بر یا تجهیزات و ماشین آلات صنعتی پیشرفته تولید کرد.

کاهش ترخیص نهاده های دامی به پنج روز

 رئیس سازمان دامپزشکی کشور در ادامه با اشاره به تسریع در ترخیص نهاده‌های دامی گفت: تیرماه جاری بخشنامه ای به ادارات  کل مبنی بر تصمیم‌گیری و ترخیص سریع نهاده های دامی از بنادر صادر شد که در بندر ماهشهر زمان حداقلی ۲۵ روزه به حداکثر پنج روز کاهش یافت.

آقا میری اضافه کرد: در این بخشنامه که به بنادر سراسر کشور ارسال شده است هیچ اداره کل دامپزشکی در کشور حق ندارد محصولی را بیش از پنج روز برای انجام آزمایشات نگهداری کند و زمان را به یک پنجم تقلیل داده ایم.

هیچ موردی از آنفولانزای فوق حاد پرندگان در کشور نداشته ایم

رئیس سازمان دامپزشکی کشور همچنین عنوان کرد: علی رغم اینکه بسیاری از کشورهای همسایه درگیر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هستند در کشور ما هیچ گزارشی مبنی بر مشاهده کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ارائه نشده است.

وی دلیل این امر را برگزاری جلسات متعدد و تشکیل ستاد ملی آنفلوآنزا در سازمان دامپزشکی اعلام و تصریح کرد : این جلسات حداقل ۲ بار در هفته برگزار می شود و کشور در خصوص این بیماری و نیز آنگارا (بیماری التهاب حاد ویروسی کبد در طیور که بعنوان بیماری نوپدید است که طی ۲ سال اخیر شایع شده) پایش می شود ولی تا این لحظه گزارشی از بیماری فوق حاد پرندگان نداشته‌ایم.

وی یکی دیگر از دلایل عدم مشاهده بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را از سرگیری صادرات محصولات طیوری کشور به بسیاری از کشورها ازجمله عراق و کویت اعلام و عنوان کرد: پس  از ۶ سال صادرات طیور (مرغ، تخم مرغ، تخم مرغ نطفه دار و جوجه یکروزه) به کشور عراق از سر گرفته شده است.

مشاهده ۷۰ مورد بیماری تب کریمه کنگو در ایران

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به آخرین آمار ارائه شده از سوی وزارت بهداشت تعداد مبتلایان به تب کریمه کنگو را ۷۰ مورد عنوان کرد و افزود : با اقداماتی که در بخش مدیریت کشتارهای غیر مجاز در تمامی استانهای کشور انجام شد توانستیم سیر صعودی بیماری تب کریمه کنگو یا (CCHF)را کاهش دهیم و این روند را متوقف کنیم.

آقامیری خاطر نشان کرد: در روزهای اولیه مشاهده این بیماری، تعداد مبتلایان بلافاصله به ۵۵ نفر رسید اما با اقدامات به موقع تا این مدت تنها ۷۰ نفر به آن مبتلا شده اند که نشان می دهد همکاران ما در استانها پیام سازمان دامپزشکی را جدی گرفته اند و در این مدت نرخ افزایشی در این بیماری مشاهده نشده هرچند که یک مبتلا هم زیاد است.

  جلسه شورای عالی تحقیقات دامپزشکی کشور متشکل از سازمانهای تحقیقی سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی در خصوص آنچه سازمان دامپزشکی در حوزه های بهداشت، دام، پیشگیری، کنترل و مبارزه با بیماری ها بالاخص بیماریهای مشترک انسان و دام به آن نیاز دارد، برگزار می شود و در این جلسات از ظرفیت موسسات تحقیقاتی بهره می گیرد. مهمترین هدف این شورا برقراری ارتباط تنگاتنگ بین حوزه تحقیقات و اجرا است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *