امنیت غذایی، اعتماد جهانی؛ با نشان حلال

اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور مهم ترین خبر ها

امنیت غذایی به عنوان یک ضرورت مسلم و مهمترین عامل در سلامت انسان ها بیشترین اهمیت را نه فقط در صنایع غذایی، بلکه زندگی روزمره دارد و در این میان مواد غذایی حلال و بهداشتی تضمین سلامت بشر است.

به گزارش ایرنا، غذای حلال نشات گرفته از آموزه ها، اعتقادات و فرهنگ اسلامی اکنون به نمادی معتبر در سطح جهان تبدیل شده است که در اندک زمانی پس از ثبت واژه «حلال» بر روی محصولات صنایع غذایی به عنوان اعتباری فراتر از استانداردها  اعتماد عمومی را در سطح جهان کسب کرده که مدیون رعایت نکات شرعی و در واقع بهداشتی است که در تهیه مواد خام و فرآورده های گوشتی و غیرگوشتی از دین اسلام نشات گرفته است. 

نشان تجاری حلال بر روی انواع بسته های غذایی و محصولات صنایع غذایی در کشورهای مختلف دنیا طوری نهادینه شده که مصرف کنندگان با مشاهده این برند که اکنون به یک برند معتبر تجاری جهانی در صنایع غذایی تبدیل شده آنرا به عنوان غذای سالم، بهداشتی و لذیذ می شناسند و به سمت این نوع محصولات جلب می شوند. 

شاید بتوان گفت که صنایع غذایی دنیا از این حیث مدیون دین اسلام و مسایل بهداشتی تهیه مواد اولیه برای تهیه غذا و محصولات صنایع غذایی است و برون داد و بازخورد افزایش تعداد مشتریان محصولات دارای برند حلال این ادعا را ثابت می کند. 

البته متاسفانه بر اساس اعلام کارشناسان، تنها یک درصد تولید محصولات غذایی با نشان تجاری حلال در ایران تولید می شود که نیاز به توجه مسوولان دارد تا بازار جهانی این نوع محصولات غذایی که را امنیت غذایی و سود اقتصادی را به ارمغان آورده استفاده کنند. 

وجود ذابحین، ناظران شرعی و ذبح حلال این قابلیت را به تولیدات و فرآورده های گوشتی و سایر فرآورده های دامی و لبنی ایران داده تا بتواند محصولات خود را به اقصی نکات جهان صادر کند از طرفی در واردات محصولات غذایی به خصوص تنقلات در کنار علامت های استاندارد جهانی به وجود نماد حلال توجه کنند و از ورود کالاهای بدون علامت حلال به کشور جلوگیری کنند.  

اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی با این رویکرد، میزبان ۱۲۰ نفر از ناظران و ذابحین شرعی این استان و استان های آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان و قزوین بود تا در قالب نشستی منطقه ای و یکروزه، راهکارهای ترغیب و ترویج تولید غذای حلال برای نقش آفرینی بیشتر در بازارهای منطقه ای و جهانی را بررسی کنند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز در این همایش گفت: خلقت جهان هستی بر اساس کمال گرایی بنا شده است انسان که اشرف مخلوقات خداست بیشترین بهره برداری را از این هستی دارد.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمدعلی آل هاشم اظهار کرد: انسان دارای چهار بعد است، روح ،روان، جسم و ذهن ولی کمال حقیقی در گرو رشد متوازن این چهار بعد است.

وی یادآورشد: غذای حلال یکی از عوامل رشد و کمال انسانی در تمام ابعاد وجودی انسان است در دنیا استفاده از غذای حلال مورد استقبال واقع شده که موجب خرسندی است.

حجت الاسلام آل هاشم ادامه داد: در دین مبین اسلام استفاده از خوراکی حلال و دوری از خوراکی های حرام می تواند در رفتار، خلقیات و رفتار انسان سالم اثرگذار باشد بر این اساس در ۱۶۰ آیه قرآن در مورد خوراکی های حلال و حرام و تغذیه سفارش وجود دارد.

وی افزود: ممنوعیت استفاده از غذاهای غیر بهداشتی یکی از خدمات اسلام به جامعه بشریت است چون در دورانی که هنوز میکروب کشف نشده بود بسیاری از غذا های مضر و حرام توسط دین اسلام معرفی و از آن پرهیز داده شد.

وی همچنین با تقدیر از خدمات اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی گفت: بیش از ۸۰ درصد فعالیت های دامپزشکی بر مبنای امنیت غذایی و امنیت روانی در حوزه غذاست در واقع بخشی از موضوع بیوتروریسم نیز مربوط به حوزه دام است.

وی با بیان مصداقی از ورود کالا به خصوص تنقلات خارجی بدون نشان حلال گفت: به گفته کارشناسان برخی از پاستیل ها از مواد اولیه حرام مثل استخوان خوک و سگ تهیه می شود.

غذایی که حلال نباشد به طور قطع بهداشتی هم نیست

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی گفت: اسلام بر استفاده از فرآورده های بهداشتی و سالم تاکید کرده است.

امیرحسین بهداد، در همایش منطقه‌ای فرهنگ‌سازی غذای حلال و اختتامیه دوره آموزش ناظرین شرعی و ذابحین منطقه ۳ کشوری، اظهار کرد: کنترل بیماری های دام طیور و آبزیان و بیماری مشترک بین دام و انسان  از طرف دیگر سلامت دام و طیور و سلامت و بهداشت غذایی از وظایف اصلی دامپزشکی است.

وی تاکید کرد: حلال بودن غذا و فرآورده های گوشتی سلامت و بهداشت آنها را به دنبال دارد در واقع غذایی که حلال نباشد به طور قطع بهداشتی هم نیست.

وی افزود: غذای حلال در روح و جسم انسان نیز تاثیرگذار است وقتی دام به روش اسلامی ذبح می شود به لحاظ فیزیولوژیکی کمترین آسیب و آزار را به دام می زند و کیفیت آن را حفظ می کند.

مدیرکل نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور نیز گفت: با غذای حلال روح انسان تعالی پیدا می کند بر این اساس مردم دغدغه ای به لحاظ اینکه محصولات غذایی حلال باشد در ایران ندارند چون به برکت ناظران ذبح و ذابحین و علما این اتفاق مبارک افتاده است.

حجت الاسلام رحمانی مهر همچنین با اشاره به اینکه امنیت غذایی مهم ترین موضوع در جامعه است، گفت: یکی از نشانه های شکرگزاری به خدا این است که اسراف نکنیم و در این خصوص دقتمان کمتر نشود در غیر این صورت برکت سفره کاهش پیدا می کند.

باید صنایع غذایی با نماد تجاری حلال را در کشور گسترش دهیم

معاون امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این همایش گفت: اصلی ترین صنعت برای تداوم صیانت از بشر غذا و صنایع غذایی است.

وی گفت: رشد جمعیت دنیا فزاینده بوده اما منابع با ضریب ثابت افزایش می یابد بر این اساس نگرانی وجود دارد که نیاز بشر بر صنایع غذایی و منابع موجود غلبه کند.

محمد کلامی اظهار کرد: جنگ اوکراین و روسیه اهمیت مواد غذایی و بازار صنایع غذایی را بیشتر نشان داد به طوری که کشورهای اروپایی که فکر می کردند امنیت صنعت مواد غذایی را دارند با مشکل روبرو شدند.

وی با اشاره به اهمیت نماد غذای حلال گفت: تجارت غذای حلال با توجه به اینکه یک میلیارد مسلمان در جهان وجود دارد می ‌تواند صنعت مورد اتکایی برای کشور باشد ولی متاسفانه ایران تنها یک درصد از صنایع غذایی حلال دنیا را تولید می کند بر این اساس باید آن را گسترش دهیم.

وی تاکید کرد: باید صنایع غذایی با نماد تجاری حلال را در کشور گسترش دهیم تا ضمن توسعه فرهنگ آن در دنیا آورده اقتصادی هم برای ما داشته باشد البته باید دقت کنیم مواد غذایی که از خارج وارد می شوند نشانه حلال را داشته باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز در این همایش گفت: تامین امنیت غذایی از وظایف سنگین وزارتخانه است ولی به هر ترتیب دولت جدید پا را فراتر از موضوع امنیت غذایی گذاشته و اقتدار غذایی را در مورد سرلوحه کار خود قرار داده است.

اکبر فتحی ادامه داد: وقتی اسم از برند حلال برده می شود در واقع مجوز ای است برای مصرف در تمام کشورها و این برند به یک علامت تجاری هم در کشورهای اسلامی و هم در کشورهای قسط غیر اسلامی تبدیل شده است طوری که غذا با نشان حلال در تمامی کشورها تولید می شود.

وی خاطر نشان کرد که مشتری برای مواد غذایی دارای نشان حلال در سطح دنیا افزایش یافته است به طوری که حتی در کشورهایی مثل انگلیس و آمریکا هم تولید و خرید محصولات با برند حلال روز به روز در حال افزایش است.

وی تاکید کرد: البته نام ایران و گواهی بهداشت غذا و دارو وقتی روی محصولات غذایی ثبت می شود در تمام جهان برند بوده به مصرف می‌رسد.

به گزارش ایرنا، همایش منطقه‌ای فرهنگ‌سازی غذای حلال و اختتامیه دوره آموزش ناظرین شرعی و ذابحین منطقه ۳ کشوری در تبریز برگزار شد.
در این همایش ۱۲۰ ناظر شرعی و ذابح استان های آذربایجان شرقی آذربایجان غربی اردبیل زنجان و قزوین شرکت داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *