افزایش ضریب تبدیل جوجه و کاهش تلفات در مرغداری‌ها با نانوحباب

اخبار داخلی اخبار علمی جدیدترین خبر ها خبر های دام خبر های طیور مهم ترین خبر ها

نتایج تحقیقات یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با همکاری مؤسسه تحقیقات دامی کشور، در زمینه استفاده از فناوری نانو حباب در مرغداری‌ها نشان می‌دهد استفاده از نانو حباب‌ها موجب کاهش تلفات در مرغداری‌ها به میزان ۴٫۳ و ۵.۶ درصد شد و ضریب تبدیل جوجه ۳۵ و ۴۵ روزه ۴٫۳ درصد و ۶.۱ درصد بوده است.

به گزارش ایسنا، استفاده از فناوری نانو حباب در صنعت دام و طیور یکی از جدیدترین کاربردهای نانوحباب‌ها است که پیش از این تعداد انگشت‌شماری از شرکت‌های پیشرو در کشورهای ژاپن، آمریکا و هند آن را مطرح کرده‌اند.

افزایش سطح اکسیژن محلول در آب مورد استفاده در مرغداری‌ها طبق ادعای این شرکت‌ها، باعث کاهش محسوس پاتوژن‌ها، مواد معدنی و گازهای مضر درون آب می‌شود و از طرفی دیگر با افزایش سطح متابولیزم جوجه، منجر به بهبود پارامترهای خونی نظیر تری گلیسیرید، کلسترول کل و لیپو پروتئین کلسترول می‌شود. همچنین با غنی‌سازی آب از اکسیژن مازاد به صورت نانو حباب، تولید انواع گلبولین‌های دفاعی نظیر IGG و IGM به‌طور قابل توجه در بدن جوجه افزایش می‌یابد.

نتیجه این کار، در اقتصاد مرغداران، در ضریب تبدیل غذایی، درصد تلفات جوجه، میزان گاز آمونیاک موجود در محیط مرغداری و درصد اسید اورئیک در فضولات طیور نمایان می‌شود.

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان به‌عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در توسعه فناوری نانو حباب در ایران، این موضوع را به صورت علمی با همکاری مؤسسه تحقیقات دامی کشور مورد ارزیابی قرار داده است. پژوهش انجام شده بر روی ۷۸۰ عدد جوجه ۷ روزه از نژاد آرین صورت گرفته است. این پژوهش با ۱۳ بار تکرار، در هر مرتبه ۶۰ عدد جوجه را با آب معمولی و آب غنی شده از نانو حباب اکسیژن مورد ارزیابی قرار داده است.

به نقل از ستاد نانو، نتایج بدست آمده برای جوجه گوشتی ۳۵ و ۴۲ روزه، افزایش درصد ماندگاری یا به بیان دیگر کاهش تلفات را به ترتیب به میزان ۴٫۳ و ۵.۶ درصد نشان می‌دهد. این میزان برای ضریب تبدیل جوجه ۳۵ و ۴۵ روزه ۴٫۳ درصد و ۶.۱ درصد بوده است. تاثیر اعداد ذکر شده برای یک واحد مرغداری متوسط به قدری محسوس است که به کارگیری دستگاه نانو حباب ساز را توجیه می‌کند.

با در نظر گرفتن صرفا کاهش تلفات حدود ۵ درصدی در یک واحد مرغداری ۳۰ هزار جوجه‌ای، ۳ تن و ۷۵۰ کیلوگرم گوشت بیشتر در یک دوره بدست خواهد آمد. با در نظر گرفتن ۳۰ هزار تومان برای هر کیلوگرم گوشت مرغ، تنها در یک دوره ۱۱۲ میلیون و پانصد هزار تومان از این طریق برای مرغدار ارزش افزوده حاصل خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *