اصفهان رتبه اول تولید تخم مرغ را در کشور داراست

اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور مهم ترین خبر ها

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: سالانه ۱۲۰ هزار تُن تخم مرغ در این استان تولید می‌شود که از این لحاظ رتبه اول را در کشور به خود اختصاص داده است.

به گزارش ایرنا، حسین ایراندوست روز شنبه در جمع خبرنگاران در سازمان جهاد کشاورزی اصفهان افزود: مقدار تولید این ماده غذایی ۲ برابر نیاز استان است و حدود ۵۰ درصد تولید این خطه به سایر نقاط کشور عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: کاشان، نجف آباد و اصفهان به ترتیب بیشترین مقدار از این ماده غذایی را تولید می‌کنند و پس از آنها شاهین شهر و میمه و تیران و کرون در رده‌های بعدی جای گرفته‌اند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با اشاره به اینکه مقدار روزانه تولید تخم مرغ در استان بطور میانگین ۳۹۰ تُن است، اضافه کرد: رکورد ۴۵۰ تن نیز در بیشترین زمان تولید در این منطقه ثبت شده است.

ایراندوست با اشاره به ۱۷ مهر(۹ اُکتبر) روز جهانی تخم مرغ گفت: اساس این روز بر استفاده هر چه بیشتر از این ماده غذایی تاکید دارد تا با کمک آن سلامتی مردم افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: شیر، گوشت و تخم مرغ سه منبع اصلی پروتئین حیوانی به شمار می‌رود و قیمت کمتر تخم مرغ نسبت به گوشت به‌عنوان یک مزیت محسوب می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان اضافه کرد: ۷۰ درصد تخم مرغ تولیدی به صورت مسقیم مصرف می‌شود و ۳۰ درصد آن در صنایع و برای مثال در تولید شیرینی و کیک مورد استفاده قرار می گیرد، همچنین پنج درصد از تخم مرغ هایی که در فرایند تولید تا بسته بندی شکسته می شود در صنایع غذایی کاربرد دارد.

ایراندوست افزود: سرانه مصرف این ماده غذایی بین ۱۹۰ تا ۲۰۰ عدد در سال به ازای هر نفر است که باید حداقل به ۲۵۰ یا ۳۰۰ افزایش یابد.

وی گفت: مصرف این ماده غذایی سبب تامین اسیدهای چرب مورد نیاز بدن می شود و بر خلاف کُلسترول مضر(LDL) کلسترول مفید را به بدن می‌افزاید.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان اظهارداشت: این استان ۱۴ درصد محصولات دام و طیور کشور معادل ۲ میلیون تن را تولید می‌کند.

ایراندوست اظهارداشت: تبدیل این ماده غذایی به پور سفیده و زرده نیز از لحاظ صنعتی و غذایی اهمیت دارد و باید بیش از قبل به آن بها داد.

همچنین مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزی مرغ تخم گذار و مادر استان اصفهان در این جلسه گفت: برای امسال مجوز صادرات پنج هزار تن تخم مرغ اخذ شده است اما به نظر می‌رسد حدود ۲ هزار تن آن محقق شود.

خسرو منصوری افزود: عمان، عراق و افغانستان مقاصد صادراتی تخم مرغ تولیدی در اصفهان هستند و افزایش کشورهای مقصد نیازمند رفع موانع صادراتی است.

وی ادامه داد: تخم مرغ ارزش غذایی بالایی دارد و همگان به‌ویژه رسانه‌ها باید بکوشند که سهم آن در سبد غذایی ایرانیان افزایش یابد.

به گزارش ایرنا، استان اصفهان ۵۶۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد اما به‌دلیل کمبود منابع آبی، تنها حدود ۲۰۰ هزار هکتار از آن‌ها زیر کشت محصولات زراعی و باغی می‌رود.  

۲۰۷ واحد پرورش مرغ تخم گذار در این استان فعالند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *