اجرای ۵۰ طرح ملی در ۳ حوزه اولویت‌دار؛ گامی بزرگ به سمت تامین امنیت غذایی

اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام خبر های طیور خبر های عمومی

ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری ۵۰ طرح ملی در بخش‌های کشاورزی و باغبانی، دام، طیور و آبزیان و صنایع غذایی با هدف کاهش ارزبری، جهش تولید و توسعه بازار بومی در کشور اجرا می کند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، جهان به سمت ناامنی غذایی در حرکت است و این موضوع ارتباط تنگاتنگی با تامین امنیت جسمی و روانی جامعه دارد و به همین دلیل همه کشورها تامین بومی این مفهوم راهبردی را یکی از اولویت‌ها قرار داده‌اند.

کارشناسان معتقدند که ناامنی در حوزه غذا بیشتر در کمین کشورهای در حال توسعه است و این کشورها باید سیاست‌های راهبردی توسعه امنیت غذایی خود را تدوین و اجرایی کنند. موضوعی که می‌تواند امنیت کشورها را تامین و تضمین کند. به اعتقاد آنها بعد از حوزه دارو، امنیت غذایی یکی از حوزه‌های استراتژیک برای کشورها محسوب می شود.

با توجه به کاهش منابع طبیعی و غذایی در دنیا، بیشتر کشورها در تلاش هستند تا این خلا و کمبودها را با کمک فناوری هایی چون نانو، زیست‌فناوری و دیگر فناوری های نوظهور جبران کنند. در کشور ما نیز این مفهوم حیاتی با ایجاد و گسترش زیست‌بوم فناوری، دانش، خلاقیت و فناوری و رسوخ آن به صنعت غذایی کشور توانسته تا حدودی ایران را به این بازی دو سر برد وارد کند.

براساس گزارش معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، شرکت های دانش بنیان هم به عنوان بازیگران اصلی این حوزه شناخته می شوند که می توانند با توان تخصصی و دانشی خود کشور را از بحران های آتی نحات دهند. ستاد توسعه زیست فناوری نیز با اتکا به همین نیروی توانمند اقدام به اجرای ۵۰ پروژه ملی در سه حوزه زراعت و باغبانی، دام، طیور و آبزیان و صنایع غذایی کرده است تا با استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان بتواند به نیازهای جامعه پاسخ دهد.

در همین راستا هفت طرح در حوزه کشاورزی و باغبانی، ۳۸ طرح در زمینه دام، طیور و آبزیان و پنج طرح در عرصه صنایع غذایی به اجرا درمی‌آید تا در کنار کاهش ارزبری کشور به جهش تولید و توسعه بازار بومی نیز کمک شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *