آنچه به شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان دامن می‌زند

اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور مهم ترین خبر ها

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌ جنوبی با اشاره به موضوعات تشدید کننده بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، گفت: پساب تصفیه خانه فاضلاب بیرجند در رود فصلی رهاسازی می‌شود که با توجه به آغاز مهاجرت پرندگان و احتمال فرود آنان در مسیر رود، احتمال انتشار و انتقال بیماری‌ها افزایش می‌یابد.

محمد اصغرزاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: منشأ آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، جمعیت پرندگان مهاجر شناسایی شده بوده که تاکنون موردی شناسایی نشده است.

وی با بیان اینکه همه ساله با شروع فصول سرد سال احتمال رخداد کانون‌های آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان افزایش می‌یابد، افزود: با بروز کانون‌هایی از این بیماری در طول سال و سایر فصول نیز مواجه هستیم.

اصغرزاده با بیان اینکه اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی با همکاری شبکه‌های دامپزشکی اقدام به بازدید و مراقبت فعال از کلیه واحدهای فعال طیور تخمگذار تجاری، پولت تخمگذار و بوقلمون کرده است، تصریح کرد: در این طرح، بیش از ۵۰ واحد مختلف مورد بازدید میدانی و مراقبت فعال قرار گرفته و از نظر ابتلا به بیماری‌های آنگارا و آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بررسی شدند.

وی بیان کرد: از سوی دیگر گزارش هایی از رخداد بیماری آنگارا که حساسیت طیور گوشتی به آن بیشتر است در طیور تخمگذار نیز مشاهده شده است که بعضا تلفات نامتعارف ناشی از این بیماری نیز رخ داده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی ادامه داد: پیشگیری از بیماری‌های دام و طیور مستلزم رعایت کامل اصول بهداشتی و قرنطینه‌ای، اصول امنیت زیستی و واکسیناسیون مطلوب است.

اصغرزاده تصریح کرد: این طرح کمک شایانی به شناسایی واحدهای فعال مبتلا کرده که می‌توان از نتایج حاصله به منظور برنامه ریزی‌های لازم برای پیشگیری و کنترل بیماری‌ها استفاده بهینه کرد.

وی افزود: این بیماری توسط پرندگان وحشی مهاجر که به عنوان مخزن بیماری عمل می‌کنند و ممکن است علائمی از بیماری نداشته باشند، در مسیر مهاجرت و در مواجهه مستقیم یا غیرمستقیم با پرندگان صنعتی و سنتی منتقل می‌شود.

اصغرزاده با بیان اینکه این بیماری سبب بروز علائم و تلفات شدید در پرندگان می‌شود، گفت: افت شدید تولید تخم مرغ در طیور تخمگذار دیده شده و همچنین سیاه شدن تاج و نقاط خونریزی روی ساق پا از علائم شایع این بیماری است.

وی اظهار کرد: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در فصول سرد سال که پرندگان مهاجر از منطقه سیبری به مناطق گرمسیر جنوبی مهاجرت می‌کنند، بیشتر دیده می‌شود چراکه ایران نیز از کریدورهای مهاجرت آن‌هاست اما وقوع بیماری در سایر فصول نیز دور از انتظار نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *