۷ شهرستان جنوب کرمان یک کشتارگاه صنعتی ندارند

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام خبر های طیور مهم ترین خبر ها

جنوب استان کرمان شامل هفت شهرستان با یک میلیون قطعه جوجه‌ریزی در سال و ظرفیت‌های قابل ملاحظه دامی حتی از یک کشتارگاه صنعتی بی‌بهره است.

به گزارش ایرنا ظرفیت های تولید مرغ در این منطقه با ۱۵ واحد مرغداری غیر از ظرفیت های دامی است که به گفته برخی مسئولان این خطه، راه اندازی کشتارگاه صنعتی هم توجیه اقتصادی دارد و هم توجیه فنی.

اما در این شرایط اکثریت مردم این منطقه علاوه بر اینکه نمی­ توانند از گوشت گرم بهره ببرند برخی مواقع همانند روزهای اخیر با کمبود گوشت بویژه گوشت مرغ نیز مواجه می شوند.

ضرورت احداث کشتارگاه های صنعتی صرفنظر از تکمیل زنجیره های تامین و عرضه مناسب گوشت، در بخش های بهداشتی و جلوگیری از اشاعه بیماری های مشترک انسان و حیوان نیز نمایان است لذا نداشتن کشتارگاه صنعتی در جنوب استان کرمان با حدود یک میلیون نفر جمعیت خود پرسش برانگیز است به طوری که صدای اعتراض مسئولان این منطقه نیز بیشتر از همیشه به گوش می رسد.

فرماندار شهرستان جیرفت در نشستی که اخیرا به مناسبت روز دامپزشکی برگزار شده بود گفت: در زمینه زیرساخت های حوزه دامپزشکی از جمله کشتارگاه ها یک مورد هم در جنوب کرمان ایجاد نشده است و یک میلیون قطعه مرغ تولیدی در جنوب به شمال استان برای کشتار ارسال می شود که همین میزان هم به شهرهای جنوبی باز نمی گردد.

احمد بلندنظر افزود: در حوزه دام سنگین هم کشتارگاهی در جنوب وجود ندارد و تولیدکنندگان گوشت باید از طریق دامپزشکی، فرمانداری و سیستم اداری مجوز حمل دام به استان های دیگر را بگیرند و سپس بعد از کشتار در آن استان ها محصول را بسته بندی شده و با هزینه زیاد به شهرستان های جنوبی استان برگردانند.

وی با بیان اینکه باید استان در زمینه تامین گوشت خودکفا شود ادامه داد: از متولیان و سرمایه گذاران دعوت می کنیم به این حوزه بویژه ایجاد کشتارگاه صنعتی ورود کنند.

فرماندار شهرستان جیرفت یادآور شد: در ۲ هفته گذشته در زمینه مرغ گرم با مشکل مواجه بودیم و این مشکل به شکلی در استان هم دیده می شد.

وی اضافه کرد: در هر شهرستانی در استان که تولید مرغ دارد اولویت را به تامین نیاز شهر خود می گذارد سپس برای شهرهای جنوبی ارسال می شود که این هم معضلی برای فرآورده های پروتئینی در جنوب استان است.

بلندنظر با اشاره به گلایه مردم از گران تر عرضه شدن مرغ در جیرفت و جنوب استان گفت: کرایه حمل به کشتارگاه و بازگشت آن موجب افزایش قیمت گوشت مرغ تا ۷۲ هزار تومان می شود.

افزایش مرغداری­ ها بهترین جاذبه ایجاد کشتارگاه

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان هم در این زمینه گفت: تعداد مرغداری ها و میزان تولید مرغ در جنوب کرمان باید افزایش یابد تا سرمایه­ گذار برای ایجاد کشتارگاه ورود کند.

مسلم مروجی‌فرد با اشاره به اینکه ذبح دام هم در این منطقه کم است اظهارداشت: با افزایش تعداد مرغداری ها با توجه به مشوق هایی از جمله تسهیلات بانکی و واگذاری زمین که در نظر گرفته شده است به طور حتم شاهد ساخت کشتارگاه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه ساخت کشتارگاه حجم سرمایه­ گذاری بالایی نیاز دارد افزود: جهاد کشاورزی باید با سرمایه­ گذارها وارد مذاکره شود و ما نیز با برخی از سرمایه گذاران گفت و گو کرده­ ایم.

مروجی فرد یادآور شد: پیشتر یک سرمایه­ گذار برای این کار پیشقدم شده بود اما اصرار او بر اینکه در یک نقطه خاص این کشتارگاه ایجاد شود و نیز مشکلات کمبود آب در آن منطقه موجب ادامه نیافتن کار شد.

وی اضافه کرد: اکنون شرکت آب منطقه­ ای هم اگر محل کشتارگاه در مناطق ممنوعه نباشد به میزان ۱۰۵ مترمکعب تخصیص آب صنعتی ارائه خواهد داد و مشکلی از این نظر وجود ندارد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان یادآور شد: امکان راه ­اندازی کشتارگاه در شهرک های صنعتی به دلیل رده زیست محیطی آنها وجود ندارد که پیگیر هستیم این رده نیز ارتقا پیدا کند.

دامپزشکی:کشتارگاه صنعتی دام توجیه اقتصادی دارد

این درحالی است که مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان هم به ایرنا گفت: مرغداری ها در جنوب به تناسب بخش کشاورزی توسعه پیدا نکرده بود اما با لغو ممنوعیت های مجوز امید می­ رود شاهد افزایش مرغداری ها باشیم.

دکتر علی احمدی افزود: حدود ۱۵ مرغداری فعال در جنوب کرمان داریم که در سال یک میلیون قطعه جوجه ریزی انجام می شود اما به دلیل نبود کشتارگاه برای کشتار به شمال استان انتقال می یابد.

وی ادامه داد: مشکلی در میزان تولید گوشت قرمز نیز در جنوب استان نداریم و اینک سه کشتارگاه سنتی در جنوب کرمان در شهرستان های جیرفت، عنبرآباد و کهنوج به کشتار دام سبک به شیوه سنتی می­ پردازند بنابراین برای راه ­اندازی کشتارگاه صنعتی در حوزه دام سنگین مشکل کمبود دام نداریم و برای سرمایه­ گذار توجیه اقتصادی دارد.

احمدی اضافه کرد: نبود کشتارگاه ­های صنعتی موجب شده که بسیاری از دام ها برای کشتار به شمال استان یا استان های دیگر برود و همیشه این مبحث مطرح بوده که ارزش افزوده این کار به منطقه نمی­ رسد.

به گزارش ایرنا از جمله مولفه های مربوط به افزایش شمار مرغداری ها شرایط اقلیمی و آب و هوای گرم جنوب استان کرمان در برخی ماه های سال است که البته مسئولان می گویند سازوکارهایی برای توسعه این واحدها با همین شرایط وجود دارد و در شرایطی که دولت به راه اندازی مرغداری ها و کشتارگاه های صنعتی کمک می کند، با ورود سرمایه گذار توجیه اقتصادی و فنی لازم نیز وجود دارد.

با ایجاد کشتارگاه های دام و طیور علاوه بر افزایش دسترسی بهتر و زودتر مردم به پروتئین های گوشتی در جنوب کرمان امکان بروز بیماری ­های مشترک میان دام و انسان و طیور نیز کاسته می ­شود که این مهم از اهمیت بسیاری برخوردار است.

اشتغالزایی، افزایش ارزش افزوده تولید دام و طیور در جنوب کرمان، تکمیل زنجیره تولید گوشت و رسیدن به خودکفایی، ایجاد ثبات در بازار گوشت و پیشگیری از مواقع بحرانی ناشی از کمبود آن تنها برخی از آثار مثبت ایجاد کشتارگاه صنعتی در جنوب کرمان است و انتظار می رود با همت مسئولان در استان و نیز کشور، این مشکل زودتر حل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *