۲۴۰ هزار راس دام در مهاباد علیه تب‌برفکی رایگان مایه‌کوبی شد

اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام مهم ترین خبر ها

مدیر شبکه دامپزشکی مهاباد گفت: با هدف کنترل و کاهش بیماری‌های واگیردار دامی، ۲۴۰ هزار راس دام سبک و سنگین در این شهرستان علیه بیماری تب برفکی به صورت رایگان مایه کوبی شد.

عباس آغاز روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در قالب این طرح دام‌های سبک شامل ۲۰۵ هزار راس گوسفند، هفت هزار و ۱۷۲ راس بز و در قالب دام سنگین ۲۷ هزار و ۷۴۶ راس گاو و ۱۷۸ راس گاومیش در دامداری های سنتی و صنعتی این شهرستان علیه این بیماری مایه‌کوبی شد.

وی افزود: طرح مایه کوبی تب برفکی دام های سبک و سنگین با استفاده از ۶ اکیپ بخش خصوصی در قالب خرید خدمت انجام شد و یک اکیپ نظارتی شبکه دامپزشکی نیز در اجرای این طرح حضور داشتند.

مدیر شبکه دامپزشکی مهاباد ضمن قدردانی از دامداران در خصوص همکاری با گروه‌های مایه‌کوبی برای اجرای موفق این طرح، از آنان خواست از ورود دام‌های جدید به دامداری خود قبل از مایه‌کوبی خودداری کنند.

آغاز، همچنین از دامداران خواست از هرگونه جابجایی دام بدون اخذ مجوز بهداشتی و قرنطینه‌ای و ورود افراد متفرقه به محوطه دامداری خودداری کنند و در صورت مشاهده هرگونه بیماری دامی با شماره تلفن‌های ۴۲۴۴۲۲۲۸ و ۴۲۴۴۲۲۲۹ شبکه دامپزشکی مهاباد تماس بگیرند.

به گزارش ایرنا، بیماری تب برفکی یک بیماری مخصوص دام بوده که احتمال سرایت آن به انسان بسیار کم است، ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان از علایم بیماری تب برفکی است.

کاهش شیر در دام‌ها، کاهش تولید فرآورده‌های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام‌های جوان از جمله خسارت‌های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی است.

واکسیناسیون تب برفکی اهمیت زیادی در تغذیه و سیستم ایمنی بدن دام‌ها دارد و تب برفکی یک بیماری عفونی و به شدت واگیردار دامی است که باید از شیوع و بروز آن در بین دام‌ها به وسیله مایه‌کوبی جلوگیری کرد.

مهاباد دارای بیش از ۳۳۰ هزار راس دام شامل ۳۰۰ هزار راس دام سبک و ۳۰ هزار راس دام سنگین است.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *