یک میلیون و ۲۰۲ هزار راس دام در استان مرکزی علیه بیماری‌های مشترک ایمن سازی شدند

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام مهم ترین خبر ها

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: یک میلیون و ۲۰۲ هزار راس دام سبک و سنگین امسال برای مقابله با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در این استان ایمن سازی شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر محمد فتاحی روز پنجشنبه در نشست پدافند غیرعامل که به مناسبت بزرگداشت هفته پدافند غیرعامل در اداره کل دامپزشکی استان مرکزی برگزار شد، افزود: ۵۳۸ هزار راس دام از مجموع این دام‌ها علیه بیماری تب مالت و ۳۳۴ هزار راس علیه بیماری تب برفکی ایمن سازی شدند.

وی ادامه داد: ۲۰ هزار و ۸۴۳ قلاده سگ نیز در این مدت برای مقابله با شیوع احتمالی این بیماری در بین جامعه انسانی استان مرکزی علیه بیماری هاری ایمن سازی شدند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی از واکسیناسیون چهار میلیون و ۷۸۵ هزار راس دام این استان در سال جاری علیه بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و دام خبرداد و گفت: واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و دام در راستای جلوگیری از شیوع بیماری‌های مختلف دامی در این استان انجام شده‌ است.

فتاحی افزود: تست برسلوز نیز در این مدت برای مقابله با شیوع احتمالی بیماری تب مالت در استان مرکزی بر روی ۴۵ هزار و ۳۹۱ راس دام و تست سل بر روی ۴۷ هزار و ۲۶۲ راس دام انجام شده‌ است.

وی ادامه داد: تست مشمشه نیز امسال بر روی یک هزار و ۹۳ راس اسب در شهرستان‌های استان مرکزی انجام شد که موارد مثبت این بیماری معدوم سازی و دفن بهداشتی شدند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: پدافند غیرعامل ، دفاع غیرنظامی در برابر تهدیدهای غیر نظامی دشمنان بوده و با توجه به هزینه‌های زیاد جنگ نظامی دشمنان از جنگ غیر نظامی در حوزه‌های مختلف الکترونیکی، فرهنگی، جنگ ترکیبی و حمله‌های بیولوژیکی علیه کشورها استفاده می کنند.

فتاحی افزود: دشمنان برای ضربه وارد کردن و ایجاد مشکل در کشورها در جنگ غیر نظامی، از ابزار بیماری زا و بیولوژیک از جمله بیماری مشترک بین انسان و دام استفاده کرده و از مزایای آن بهره مند می شوند.

وی ادامه داد: تشخیص اینکه بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از جمله شاربون، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و لمپی اسکین در کشورها عوامل خارجی داشته و یا به صورت طبیعی به وجود آمده امکان پذیر نبوده و بر این اساس کنترل و پیشگیری از شیوع این بیماری‌ها در دستور کار سازمان دامپزشکی کشور قرار دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: سازمان دامپزشکی کشور برای تمامی بیماری های موجود که می تواند منشاء خارجی و تروریستی داشته باشند برنامه دارد و اقداماتی برای مقابله با این تهدیدها انجام داده‌ و این اقدامات موجب شده بسیاری از بیماری‌های دام و طیور از جمله بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان کنترل شود.

فتاحی افزود: اقدامات مقابله‌ای و پیشگیرانه اداره کل دامپزشکی استان مرکزی در زمینه مقابله با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان موجب شد با وجود مشاهده این بیماری سال گذشته در تالاب میقان اراک موردی از بیماری در واحدهای پرورش طیور استان گزارش نشود.

وی واکسیناسیون طیور در واحدهای پرورش مرغ تخم گذار را از جمله اقدامات اداره کل دامپزشکی استان مرکزی برای مقابله با شیوع احتمالی بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان عنوان کرد و گفت: ۲ میلیون و ۲۱۷ هزار قطعه مرغ تخم گذار امسال در واحدهای تولیدی استان علیه این بیماری ایمن سازی شدند.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: هفته پدافند غیرعامل از چهارم آبان ماه آغاز و تا یازدهم ادامه دارد و هشتم این ماه به عنوان روز پدافند غیرعامل نامگذاری شده‌است.

«مهدی پزشک نیا» افزود: با بهره گیری از پدافند غیرعامل در کشور می توان قدرت بازدارندگی کشور را بیش از پیش در برابر دشمنان افزایش داد.

وی با یادآوری حمله سایبری سال گذشته به حوزه سوخت کشور ادامه داد: این حمله سایبری سامانه سوخت رسانی در کشور را با مشکل مواجه کرد و در صورت عدم مدیریت صحیح این مهم می توانست زندگی مردم و کشور را با مشکل مواجه کند.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری مرکزی گفت: اکنون ۹۰ درصد دستگاه‌های اجرایی استان در راستای اجرای پدافند غیرعامل به دستگاه دیزل برق مجهز شده‌اند.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان، و یک هزار و ۵۳۹ روستا، دارای ۹۶۰ واحد مرغداری صنعتی، ۴۹۱ واحد گاوداری صنعتی و ۱۹۱ واحد کارگاه پرورش آبزیان است. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *