گیاه علوفه ای «سورگوم» در استان همدان زیر کشت رفت

اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از کشت گیاه اصلاح شده سورگوم ( ذرت خوشه ای) به عنوان جایگزین نهاده های دامی در سه شهرستان این استان خبر داد.

علی بایگانه روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در سال زراعی( ۱۴۰۰-۱۴۰۱ ) ۳۲ هکتار گیاه علوفه ای سورگوم که از ارقام اصلاح شده است در شهرستان های ملایر، بهار و اسدآباد به صورت الگویی زیر کشت رفت.

وی با بیان اینکه این گیاه به دلیل مقاوم بودن به خشکی به شتر گیاهان زراعی معروف است ادامه داد: با توجه به خشکسالی های اخیر و برنامه الگوی کشت، سازمان جهاد کشاورزی اقدام به کشت محصولات کم آب بر از جمله سورگوم کرده است.

بایگانه اظهار داشت: این محصول را می توان تا سه چین برداشت کرد و از هر هکتار حدود ۴۰ تن علوفه برداشت می شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان یادآور شد: سورگوم شباهت زیادی به ذرت دارد و از آن می توان به صورت سیلویی در خوراک دام و از دانه سورگوم برای تغذیه طیور استفاده کرد.

وی اضافه کرد: این گیاه می تواند نقش مهمی درعدم وابستگی به واردات نهاده های دامی داشته باشد.

بر اساس آخرین اطلاعات سورگوم از نظر اهمیت در بین غلات در دنیا بعد از گندم، برنج، ذرت و جو در مقام پنجم قرار دارد.

سورگوم در سنجش با ذرت دارای سیستم ریشه‌ای افشان خیلی وسیع است که در حجم زیادی از خاک نفوذ کرده و رطوبت بیشتری جذب می‌کند و برای رشد و نمو نسبت به سایر غلات به آب کمتری نیاز دارد.

آزمایش‌های نشان داده‌است که سورگوم برای تولید یک کیلوگرم ماده خشک به ۳۳۲ لیتر آب نیاز دارد در صورتی که این نیاز آبی برای ذرت ۳۶۸ لیتر، جو ۴۳۴ لیتر و گندم ۵۱۴ لیتر است.

استفاده از سورگوم دانه‌ای به عنوان یکی از اقلام انرژی‌زا در جیره غذایی طیور، با توجه به شرایط پیش‌آمده در تامین نهاده‌ها، می‌تواند جایگزین مناسبی برای دانه ذرت باشد.

استان همدان دارای ۶۹۲ هزار هکتار زمین زراعی(آبی و دیم) و ۱۱۷ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *