واکسیناسیون طیور روستایی علیه نیوکاسل در قزوین

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور مهم ترین خبر ها

مدیرکل دامپزشکی قزوین از پایان فاز ششم واکسیناسیون طیور بومی و روستایی علیه بیماری نیوکاسل خبر داد.

مهدی جلوخانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: واکسیناسیون طیور بومی به اتمام رسید و درمجموع ۲۱۵ هزار و ۸۸۹ قطعه طیور بومی با اولویت طیوری که اطراف مزارع پرورش صنعتی هستند، واکسینه شدند.

وی ادامه داد: طیور بومی زمانی که علیه یک بیماری واکسینه می‌شوند، در حقیقت از شیوع بیماری در مزارع صنعتی جلوگیری می‌کنند. از همین رو واکسیناسیون طیور بومی حائز اهمیت است.

مدیرکل دامپزشکی قزوین عنوان کرد: بیماری‌های ویروسی خطرآفرین‌ترین نوع بیماری در طیور است که میزان شیوع آن به‌سرعت بالا می‌رود، به همین دلیل مهار و پیشگیری از آن در اولویت اول دامپزشکی در این حوزه است.

وی بیان کرد: تمام فعالیت‌های دامپزشکی استان و سخت‌گیری‌ها تنها به‌منظور پیشگیری از بروز و شیوع بیماری‌ها و درنهایت حفظ تأمین امنیت غذایی است.

این مسئول افزود: به‌منظور پیشگیری از بیماری‌ها نمونه‌برداری در مزارع طیور به‌صورت روتین هر ۴۵ روز صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: ۱۶ هزار و ۱۳۳ فقره نمونه‌برداری به‌منظور پایش و پیشگیری از بیماری‌ها در سطح مرغداری‌های صنعتی و کارخانه‌های جوجه ریزی استان در شش ماه نخست امسال انجام شد.

جلوخانی گفت: همچنین طی این مدت  ۳۷ فقره بازدید توسط تیم‌های دامپزشکی استان در زمینه طیور بومی و حیات‌وحش با انجام ۲۰۳ فقره نمونه‌برداری نیز صورت گرفته که این روند تا پایان سال جاری به‌صورت روتین ادامه خواهد داشت.

وی در ادامه به پایش و اهمیت آبزیان پرداخت و افزود: پس از طیور، یکی دیگر از اولویت‌های این اداره کل، رسیدگی به وضعیت آبزیان استان است هرچند که آبزیان از حساسیت‌های مشابه طیور کمتر برخوردار هستند.

مدیرکل دامپزشکی قزوین بیان کرد: در ۶ ماه نخست امسال ۳۹ فقره بازدید صورت گرفته و ۳۸۴ مورد نمونه‌برداری نیز توسط دامپزشکان به انجام رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *