موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان مرکزی مشاهده نشد

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور مهم ترین خبر ها

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در بازدید از واحدهای صنعتی، سنتی و زیستگاه‌های پرندگان این استان مشاهده نشده‌ است.

دکترمحمد فتاحی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: چهار هزار و ۷۳۴ مورد بازدید از ابتدای سال جاری تاکنون از مراکز صنعتی طیور، روستاها، زیستگاه پرندگان و کشتارگاه طیور استان مرکزی انجام و در این بازدیدها چهار هزار و ۹۲۴ مورد نمونه برداری انجام شد که در این بازدیدها موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان مشاهده نشد.

وی ادامه داد: ۱۴ گروه متشکل از ۲۸ نفر از کارشناسان و دامپزشکان اداره کل دامپزشکی استان مرکزی وظیفه پایش و مراقبت بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این استان را برعهده دارند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: ۱۷۴ میلیون دُز واکسن برای مقابله با شیوع احتمالی بیماری‌های طیور در مرغداری‌های این استان استفاده شد و ۲ میلیون و ۲۱۷ هزار و ۱۳۶ قطعه طیور در مرغداری‌های مرغ تخم گذار این استان امسال برای جلوگیری از شیوع احتمالی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان علیه این بیماری ایمن سازی شدند.

فتاحی یاد آور شد: نیاز است برای مقابله با شیوع احتمالی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان، فعالان این بخش از حمل و نقل طیور بومی از شهرها، مرغداری‌ها و انتقال آن‌ها به روستاها، خرید مرغ رنگی از دوره گردها و دست فروشان و نگهداری طیور در حیاط منزل و محوطه باز تا اطلاع ثانوی خودداری کنند.

وی ادامه داد: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از جمله بیماری‌های واگیردار و مشترک بین انسان و طیور است که شیوع احتمالی این بیماری با شروع ناگهانی تلفات، انتشار وسیع در گله پرندگان، کاهش شدید مصرف دان، علایم تنفسی پرنده‌ها همراه است.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان، و یک هزار و ۵۳۹ روستا، دارای ۹۶۰ واحد مرغداری صنعتی، ۴۹۱ واحد گاوداری صنعتی و ۱۹۱ واحد کارگاه پرورش آبزیان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *