مقابله با کشتارغیرمجاز دام در معابر باید اولویت اول مسئولان شهری باشد

اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام مهم ترین خبر ها

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: مقابله با کشتارغیرمجاز دام در معابر باید اولویت اول مسئولان شهری باشد.

دکتر حسین حیدری به مناسبت روز دامپزشکی(۱۴مهر) در گفت و گوبا ایسنا، ارتقای بهداشت دام، حراست از سرمایه های دامی، ارتقای بهداشت عمومی در حوزه بیماری های مشترک بین انسان و دام و… را از رسالت های مهم دامپزشکی عنوان کرد و افزود: از مجموع ۱۸۵۰ بیماری شناخته شده در دنیا نیمی از آنها به صورت مشترک بین انسان و دام بروز پیدا می کند که این مسئله اهمیت کار در حوزه دامپزشکی برای دستیابی به سلامت جامعه را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه دامپزشکی بعد از صنعت نفت بزرگترین صنعت با بالاترین گردش مالی در کشور است، گفت: دامپزشکی نه متولی تولید، بلکه متولی بهداشت دام بوده و می کوشد  تا با نظارت بر تولید و عرضه محصولات و فرآورده های های خام دامی از مزرعه تا سفره، اجازه ندهد فرآورده خام دامی ناسالم سر سفره خانواده ها برود.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه اضافه کرد: مجموعه دامپزشکی استان کرمانشاه در حال حاضر سالانه بین ۱۲ تا ۱۳ میلیون سر واکسن رایگان علیه بیماری های مختلف دام و طیور تزریق می کند که عدد خیلی خوبی است.

 حیدری سپس از کشتار غیرمجاز به عنوان یک تهدید بهداشتی برای سلامت جامعه یاد کرد و گفت: سلامت مردم خط قرمز مجموعه دامپزشکی است، لذا در برخورد با متخلفان حوزه سلامت مردم مماشات نداریم.

حیدری اضافه کرد: در حوزه برخورد با کشتار غیرمجاز دام در معابر خلا قانونی نداریم، ولی در حوزه اجرا و در میدان عمل با مشکلاتی در برخورد با متخلفان روبرو هستیم.

حیدری با اشاره به درآمدزایی بالای کشتار غیرمجاز دام برای متخلفان، گفت: در یک حساب سرانگشتی گردش مالی افرادی که در این حوزه کار می کنند روزانه بیش از ۳۰میلیون تومان است، لذا طبیعی است که این متخلفان در برابر برخوردهایی که با آنها می شود ایستادگی کنند و کار را تا برخورد لفظی و حتی فیزیکی با ماموران ادامه دهند.

وی با اشاره به مشکلات بهداشتی کشتار غیرمجاز دام در معابر، گفت: دام هایی که به صورت کشتار غیرمجاز در معابر عرضه می شوند، معمولا دام هایی هستند که بیمارند. همچنین در بین دام های عرضه شده به صورت کشتارغیرمجاز دام وجود لاشه دام مرداری هم دور از انتظار نیست.

حیدری با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون حدود ۱۵ بار با مسئولین استانی از استاندار و معاونین استانداری گرفته تا مسئولین دیگر ادارات و نهادها مثل شهرداری، دانشگاه علوم پزشکی  و… برای برخورد با کشتار غیرمجاز در معابر مکاتبه کرده ایم، اضافه کرد: بر اساس قانون شهرداری باید با کشتارغیرمجاز در معابر برخورد کند و اجازه ندهد متخلفان با آویزان کردن لاشه دام ها در معابر چهره شهر را زشت کرده و سلامت جامعه را به خطر بیاندازند.

حیدری با بیان اینکه مقابله با کشتارغیرمجاز دام در معابر باید اولویت اول مسئولان شهری باشد، گفت: تا زمانی که نیروی انتظامی با اقتدار پای کار نباشد و دستگاه قضایی برای برخورد با متخلفان  کشتار غیرمجاز دام در معابر جریمه های بازدارنده در نظر نگیرد، نمی توانیم به جمع شدن بساط کشتارغیرمجاز دام در سطح شهر امیدوار باشیم.

حیدری ادامه داد: هم اکنون در محلاتی مثل جعفرآباد، مسکن، معلم، پردیس، کمربندی غربی کرمانشاه و … موارد زیادی از کشتار غیرمجاز در معابر داریم که متخلفان را با اسم و آدرس شناسایی کرده ایم و فقط زمانی می توانیم به جمع آوری بساط این متخلفان امید داشته باشیم که برخوردها با آنها بازدارندگی لازم را داشته باشد.

وی اضافه کرد: در دیگر نقاط استان هم در مسیرهای گردشگری  شهرستان های محدوده منطقه اورامانات، گیلانغرب و اسلام آبادغرب کشتار غیرمجاز دام را به اندازه زیاد داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *