معمای فاضلاب در کشتارگاه کرمان/علوم پزشکی: اگر ثابت شود پیگیری قضایی می‌کنیم

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام مهم ترین خبر ها

یک عضو شورای اسلامی شهر کرمان اعلام کرده که از فاضلاب برای شستن لاشه گوشت‌های کشتارگاه زیرنظر شهرداری استفاده شده است.

این اظهارنظر درحالی است که برخی دیگر مسئولان متولی استانی این موضوع را تایید نکرده‌اند و مدیران علوم پزشکی نیز امروز به ایرنا گفتند که نمونه برداری انجام شده و در صورت صحت این ادعا، حتما پیگیری قضایی در دستور کار قرار می گیرد و با خاطیان برخورد خواهد شد.

به گزارش ایرنا آنطور که گفته شده گویا به علت بروز مشکل چندروزه در تامین آب آشامیدنی برای شستن لاشه گوشت ها، از آب تانکر استفاده شده که حالا باید اثبات شود این آب که در شستن لاشه ها استفاده شده، آیا از فاضلاب بوده یا آب آشامیدنی؛ زیرا عضو شورا مدعی بوده که از آب فاضلاب در آن چندروز استفاده شده است.

در حالی فتح الله مویدی رییس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و محیط زیست شورای کرمان روز گذشته (دوشنبه) در نشست علنی این نهاد خبر مذکور را اعلام کرده که دیگر مسئولان متولی یا پاسخ روشنی دراین باره تاکنون نمی دهند یا موضوع را منوط به انجام آزمایش ها می کنند.

اما دیروز انتشار خبری از صحن علنی شورای شهر کرمان مبنی بر استفاده از آب غیربهداشتی و به عبارت دقیق‌تر آب فاضلاب در کشتارگاه کرمان، افکار عمومی را در مورد صحت و سلامت گوشت مصرفی شهروندان کرمانی نگران و دچار تشویش کرد؛ موضوعی که امروز ایرنا جزییات آن را در گفت‌وگو با مسئولان خدمات شهری، دامپزشکی و نیز علوم پزشکی جویا شد.

صبح روز دوشنبه هفته جاری مویدی در شصت و یکمین نشست علنی شورای شهر کرمان با اشاره به مساله واگذاری زمینی برای یک کارخانه کوره در کنار کشتارگاه گفته بود: اداره بهداشت با وجود این کارخانه در نزدیکی کشتارگاه کرمان مخالف است ضمن اینکه آبی که در کشتارگاه برای شست و شوی گوشت استفاده می‌شود آب فاضلاب و برای سلامت مردم مضر است.

شهردار کرمان نیز همان روز در نشست مذکور در این زمینه با ارائه توضیح مبنی بر اینکه راه و شهرسازی قول واگذاری زمین در جای دیگری داده اما هنوز مساله حله نشده تصریح کرد: موضوع آب کشتارگاه حل شده و آب تا زدن چاه به صورت تانکری به کشتارگاه حمل می‌شود.

رییس شورا: آب مشکوک به کشتارگاه حمل نشود!

علیرضا نادری رییس شورای شهر کرمان نیز در همان جلسه تاکید کرد: شهرداری باید کمک کند تا آبی که به کشتارگاه حمل می‌شود آب آشامیدنی شهر باشد و خدایی نکرده آب مشکوکی به سمت کشتارگاه حمل نشود.

به دنبال انتشار این خبر برخی رسانه ها در گفت وگو با مدیران دامپزشکی استان مساله را جویا شده بودند که این افراد گفته بودند از آب سالم برای شست و شوی لاشه گوشت استفاده می شود.

اثبات استفاده از آب تانکرها برای چند روز

در عین حال خبرنگار ایرنا باتوجه به سخنان مویدی عضو شورای شهر، موضوع را از چند جنبه مورد پیگیری قرار داد از جمله جزییات بیشتری را از خود این عضو شورا جویا شد که وی در مصاحبه روز سه شنبه خود با ایرنا توضیح داد: چند روزی از آب شهری که تانکرهای شهرداری برای فضای سبز می‌بردند در کشتارگاه کرمان استفاده می‌شد که اینک این مساله حل شده و آب مصرفی که اکنون در این کشتارگاه استفاده می‌شود کاملا بهداشتی است.

وی با اشاره به اینکه مساله استفاده از آب غیرشرب و غیربهداشتی در کشتارگاه کرمان طبق تذکراتی که در جلسات شورا، بازرسی استانداری و نیز فرمانداری داده شد کاملا برطرف شده است تصریح کرد: روز گذشته( دوشنبه) در سطح علنی شورا گزارش این موضوع داده شد و آن را پیگیری کردیم.

مدت زمان استفاده از آب فاضلاب مشخص نیست

رییس کمیسیون خدمات شهری بهداشت و محیط زیست بیان کرد: اینکه این موضوع  استفاده از آب غیرشرب و فاضلاب در کشتارگاه کرمان از چه زمانی تا کی اتفاق افتاده است را دقیق نمی‌دانم اما تعداد روزهای کمی بوده است.

وی تاکید کرد: کشتارگاه کرمان در ابتدا چاه آب سالم داشته است و از آن برای شست و شوی لاشه‌ها استفاده می‌کرده اما یک مرتبه میزان آب این چاه کم شده و نمی‌دانم دقیقا چند روزی آب کشتارگاه از طریق تانکرهای آب شهری تامین شده است. 

مویدی خاطرنشان کرد: مشکل آب این کشتارگاه اینک حل شده است و اکنون شهرداری آب آشامیدنی بهداشتی را با تانکر به این کشتارگاه به منظور شست و شوی لاشه‌ها انتقال می‌دهد و هیچ مشکلی از این جهت وجود ندارد.

تایید ضمنی آب غیرآشامیدنی توسط دامپزشکی

باتوجه به اظهارات عضو شورای اسلامی شهر کرمان مبنی بر قطع چندروزه آب چاه و بحث استفاده از آب تانکر که گفته شده آب فاضلاب بوده، خبرنگار ایرنا به سراغ مدیرکل دامپزشکی استان کرمان نیز رفت که مسئولیت نظارت بر بهداشت کشتارگاه ها را برعهده دارد و در ۲ نوبت تلفنی با وی مصاحبه انجام شد.

دکتر حسین رشیدی که به طور ضمنی استفاده از آب غیربهداشتی در کشتارگاه را رد نکرد، در عین حال تاکیدکرد که برای شست و شوی لاشه و صنایع کشتار از آب سالم و آشامیدنی استفاده شده است.

وی در مصاحبه ابتدایی خود با ایرنا با تاکید بر اینکه در کشتارگاه، آبی که برای شست و شوی لاشه و صنایع کشتار استفاده می‌شود حتما باید آب قابل آشامیدنی باشد تصریح کرد: آب مورد استفاده در کشتارگاه کرمان مرتب از سوی مجموعه بازرسان این اداره کل و اداره بهداشت محیط نظارت و کنترل دقیق می‌شود.

رشیدی در عین حال در پاسخ به اظهارات عضو شورا مبنی بر استفاده از آب فاضلاب برای کشتارگاه کرمان تاکید کرد: «یک بخش آب ممکن است برای مصارف صنعتی در کشتارگاه برای شست و شوی میدان و موارد صنعتی استفاده شود که در این صورت، آن آب می‌تواند غیر قابل آشامیدنی باشد».

وی ادامه داد: اما آبی که برای شست و شوی لاشه‌ها در کشتارگاه کرمان مورد استفاده قرار می‌گیرد اگر آلوده باشد مشکلاتی به وجود می‌آورد از این‌رو حتما آب مورد استفاده برای شستن لاشه‌ها قابل آشامیدنی است.

آزمایش هر ۶ ماه یکبار!

در عین حال مدیرکل دامپزشکی استان کرمان بیان کرد: آب مورد استفاده در کشتارگاه کرمان برای شستن لاشه‌ها توسط دامپزشکی به صورت دقیق آزمایش می‌شود و طبق نظارت‌هایی که تاکنون از این مجموعه بوده هیچ گونه آب غیرقابل شربی برای شستن لاشه‌ها استفاده نشده است.

وی تصریح کرد: هر ۶ ماه یکبار نمونه‌گیری از آب مورد استفاده برای شستن لاشه‌ها توسط دامپزشکی گرفته و به دانشگاه علوم پزشکی فرستاده می‌شود که آنها هم در خصوص بهداشت آب نظر می‌دهند و نتایج را به ما اعلام می‌کنند.

رشیدی باوجود همه این موارد با صراحت پاسخ داد: هیچ مشکلی در آب مورد استفاده در کشتارگاه کرمان برای شست و شوی بهداشتی لاشه‌ها وجود نداشته و هیچ مشکلی هم وجود ندارد.

وقتی مدیرکل توپ را به دانشگاه شوت کرد

بعد از این پاسخ های مدیرکل دامپزشکی استان کرمان که بصراحت استفاده از آب فاضلاب برای شستن لاشه گوشت ها را رد کرد، خبرنگار ایرنا مجدد با وی تماس گرفت و با تاکید بر اینکه چندروز جریان آب آشامیدنی چاه برای شست و شوی لاشه ها در کشتارگاه قطع بوده و این مسئول باید نظر خود را در تایید یا نفی استفاده از آب فاضلاب با صراحت اعلام اعلام کند، در حالی که ابتدا پاسخ‌های بالا را ارائه کرده بود، در عین حال اینچنین پاسخ داد: مسئول سلامت آب کشتارگاه ما نیستیم بلکه دانشگاه علوم پزشکی است.

دانشگاه: زمان می‌خواهیم/ اگر ثابت شود شکایت می‌کنیم

در این میان خبرنگار ایرنا با معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تماس گرفت که وی با اشاره به اینکه بحث تامین آب کشتارگاه کرمان برای شست و شوی گوشت با آب فاضلاب از روز گذشته مطرح شده گفت: طرح تشدید بازرسی در خصوص این کشتارگاه کرمان فعال شده است.

محسن بارانی افزود: بایستی ابتدا آب کشتارگاه برای تشخیص صحت و سقم موضوع مورد آزمایش قرار گیرد که تیم های بهداشت محیط استان کرمان این مشکل را بررسی می کنند و نتیجه آن طی روزهای آینده اعلام می شود.

کشتارگاه باید جابه جا شود

وی در عین حال با بیان اینکه این چالش را به مرکز بهداشت شهرستان و ستاد بهداشت محیط استان کرمان اعلام کرده ایم اظهار داشت: کشتارگاه کرمان باید از مکان فعلی به سمت جاده باغین جابه جا شود و مسئولیت این کار نیز برعهده سازمان دامپزشکی است که باید تلاش کند تا این انتقال اتفاق بیفتد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: آب و سایر زیرساخت های کشتارگاه کرمان در صورت جابه جایی متفاوت می شود اما تا زمان جابه جایی وضعیت آب کشتارگاه فعلی کرمان نیز پایش می‌شود.

اگر ثابت شود، پرونده قضایی تشکیل می شود

وی ابراز داشت: در صورت صحت استفاده از آب فاضلاب در شست و شوی لاشه گوشت پرونده ای باز و به دادگاه ارجاع می‌شود که در مرحله بعد برخورد قانونی با متخلفان صورت می‌گیرد.

بارونی تاکید کرد: از هیچ اقدامی برای برخورد با کسانی که سلامت مردم را به مخاطره می اندازند کوتاه نمی آییم.

وی با بیان اینکه نمونه برداری از گوشت های موجود در کشتارگاه کرمان انجام شده است گفت: اعلام نتیجه آزمایش کشت میکروبی گوشت های این کشتارگاه به ۴۸ ساعت زمان نیاز دارد.

آب و فاضلاب: کشتارگاه تاکنون مراجعه و اعلام نیاز نداشته

خبرنگار ایرنا در عین حال به سراغ مسئولان آبفا نیز رفت؛ حمید رضا فروغی مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان کرمان در این زمینه گفت: مسئولان کشتارگاه برای موضوعات تامین آب تاکنون مراجعه‌ای به ما نداشته‌اند ولی اگر نیاز به آب تانکری بهداشتی و قابل آشامیدنی داشته باشند ما در اختیارشان خواهیم گذاشت.

مسئولان شهری را نیافتیم

خبرنگار ایرنا تلاش کرد با شهردار و نیز معاون خدمات شهری شهردار کرمان در این زمینه طی روز سه شنبه ( تا زمان انتشار مطلب) مصاحبه کند که هیچکدام از آنان به تماس ها پاسخ ندادند و روابط عمومی شهرداری نیز اعلام کرد که این مسئولان در جلسه هستند و بعدا هماهنگی مصاحبه انجام خواهد شد. لذا ایرنا آمادگی دارد در صورتی که شهرداری در این زمینه توضیحی داشته باشد را انتشار دهد.

اما باتوجه به این نوع اطلاع رسانی اولیه درباره استفاده از آب فاضلاب برای شستن لاشه گوشت ها در کشتارگاه کرمان که هم نگرانی عمومی ایجاد کرده و هم با تکذیب یا تاییدهای نامناسب مسئولان، افکارعمومی مشوش شده، ضرورت دارد هرچه سریع تر متولیان بهداشتی اعلام نظر کنند تا اگر تخلفی انجام شده نیز تحت پیگرد قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *