معاون وزیر جهاد کشاورزی: بی توجهی به موسسه رازی برای کشور خسارت بار خواهد بود

اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام خبر های طیور مهم ترین خبر ها

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، مجموعه طراز اول عرصه بیولوژیک کشور است که بی توجهی به آن برای کشور خسارت بار خواهد بود.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، سید مجتبی خیام‌نکویی در نشست مشترک با دکتر منادی رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و رییس و هیئت رییسه موسسه رازی افزود: با توجه به پیشرفت ها و ظرفیت های جدید ایجاد شده در موسسه رازی، لازم بود که بار دیگر، توانمندی های این موسسه، مورد توجه تصمیم گیران کشوری قرار گیرد.

وی اظهار داشت: لذا با توجه به اینکه کمیسیون آموزش و فناوری مجلس شورای اسلامی، مهم‌ترین و اصلی ترین کمیسیون در حوزه علم و فناوری و تحقیقات کشور است، از رییس کمیسیون آموزش، دعوت شد تا ضمن بازدید میدانی از پیشرفت های موسسه رازی، از پروژه و خط تولید واکسن رازی کوو پارس و زیرساخت های مهیا شده برای آن که البته فراتر از تولید واکسن کرونا است، نیز بازدید کنند.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به راهبردها و ریل گذاری های جدید این سازمان گفت: موسسه رازی متولی اصلی تحقیقات دامپزشکی کشور است لذا به منظور استفاده هرچه بهتر از ظرفیت های این موسسه، اقدام به تشکیل شورای راهبردی دامپزشکی به ریاست رییس سازمان دامپزشکی و دبیری رییس موسسه رازی کردیم که به طور قطع کمک شایانی برای حل مشکلات و اولویت بندی نیازها و پروژه های دامپزشکی خواهد کرد.

خیام نکویی با اشاره به اهمیت نقش و فعالیت موسسه رازی در دفاع بیولوژیک از کشور تصریح کرد: برخی بی توجهی ها به موسسه رازی در دو دهه اخیر برای ما خسارت بار بوده در حالی که این موسسه یک مرکز ملی طراز اول و پیشرفته در دفاع بیولوژیک از کشور و منحصر به فرد در سطح منطقه است و مطمئن هستم با همراهی مجلس  شورای اسلامی در برنامه هفتم ‌توسعه و در بودجه سال آینده، تغییرات قابل توجهی برای این موسسه رخ خواهد داد که به توسعه، تحول و حمایت از زیرساخت های آن و کمک به نیروی انسانی نخبه و خبره این مجموعه بزرگ، خواهد انجامید.

خیام نکویی تصریح کرد: بیماری کرونا و ویروس کووید ۱۹ مظهری از جنگ های بیولوژیک است و این موضوع همچنان کشورمان را تهدید می کند و با توجه به موفقیت موسسه رازی در ساخت واکسن تزریقی- استنشاقی رازی کووپارس باید برای ماموریت های جدید موسسه رازی در حوزه های حاکمیتی، آزادی عمل بیشتری صورت گرفته و از نیروی انسانی آن حمایت بیشتری شود، از همین روی حتی لازم است که در مجلس شورای اسلامی قانون و اختیارات ویژه ای برای موسسه رازی، تعریف شود.

پیشرفت های موسسه رازی مُهر تاییدی برای حمایت بیشتر از این موسسه است

همچنین علیرضا منادی رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در جریان بازدید از موسسه تحقیقات واکسن ‌و سرم سازی رازی ضمن ابراز خرسندی از حضور در این موسسه گفت: با تمام‌ توان از موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، حمایت و مراقبت خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: موسسه رازی مجموعه ای بسیار توانمند، کارآمد و موثر در کشور، منطقه و حتی جهان بوده و پیشرفت های علمی چشمگیر آن، مهر تاییدی برای حمایت هر چه بیشتر از این موسسه، هم در برنامه پنج ساله هفتم و هم از نظر تخصیص بودجه سالانه به این موسسه ملی است.

وی با اشاره به بروز مسائل و مشکلاتی همچون همه گیری ویروس کرونا گفت: انتشار ویروس کرونا موجب شد تا بسیاری از مراکز و فعالیت ها تعطیل شده و خسارت های جانی، مادی و غیرمادی سهمگین، بر کشورها وارد شود و بی شک جهان، در آینده نیز با انواع اجرام بیماری زا مواجه خواهد شد که لازم است در این زمینه، چاره اندیشی کرد.

منادی بیان داشت: به عنوان مثال با شناسایی ۸۳۴ بیماری زئونوز (مشترک بین انسان و حیوان) در دنیا، مسئولیت موسسه رازی در ساخت واکسن های مورد نیاز برای پیشگیری از شیوع این بیماری ها، بیش از پیش نمایان است و ضرورت وجود موسسه رازی و ادامه فعالیت این مجموعه پراهمیت را، به روشنی تبیین می کند. 

وی، با اشاره به سابقه غنی علمی و فعالیت های ارزشمند محققان موسسه رازی، تصریح کرد: موسسه رازی از بدو تاسیس تاکنون، توفیقات متعددی در ساخت انواع واکسن های پزشکی و دامپزشکی و سایر فرآورده های بیولوژیک کسب کرده، که افتخار آمیز و موجب تقویت غرور ملی است و به واقع موسسه رازی به عنوان تاج موسسات علمی، تحقیقاتی و تولیدی در خاورمیانه مطرح است، اگرچه متاسفانه آن چنان که لازم و شایسته است، این موفقیت ها معرفی و تبلیغ نشده است.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، ثبات مدیریتی و بهره مندی از مدیران با درایت را لازمه رشد و پیشرفت موسساتی همچون موسسه رازی برشمرد و تصریح کرد: ثبات مدیریت به ویژه در حوزه های علمی و تحقیقاتی که مستلزم طی زمان برای به سرانجام رسیدن طرح های پژوهشی است، بسیار مهم و لازم بوده و زمینه ساز شکل گیری و توسعه یک مجموعه پویا و کارآمد است و باید با حمایت از پرسنل و نشاط آفرینی در بین کارکنان، زمینه لازم برای حفظ سرمایه های علمی و افزایش فعالیت و اثربخشی آن ها را فراهم کرد.

 این نماینده مجلس ریشه کنی بیماری فلج اطفال در کشور را مرهون فعالیت دانشمندان و واکسن تولیدی موسسه رازی خواند و گفت: حمایت از این موسسه به واقع، حمایت از حوزه سلامت کشور است و  با تمام‌ توان از موسسه رازی حمایت و مراقبت خواهیم کرد.

احداث ساختمان تولید واکسن های نوترکیب در موسسه رازی جهشی بزرگ به سمت آینده

در ابتدای این نشست نیز علی اسحاقی رئیس موسسه رازی، ضمن ارائه گزارشی از حوزه های کاری و محصولات موسسه رازی گفت: رسالت اصلی این موسسه، تحقیق و تولید واکسن و فراورده های بیولوژیک پزشکی و دامپزشکی است و قریب به ۸۴ درصد از واکسن های مصرف پزشکی تولید داخل کشور، از جمله هفت واکسن پزشکی از سبد واکسیناسیون اجباری کشور شامل فلج اطفال، کزاز، دیفتری، سرخک، سرخجه، اوریون توسط این موسسه تولید می شود که بیانگر اهمیت عملکرد موسسه رازی است.

 وی افزود: ۴۲ واکسن دامی در دنیا تولید می شود که ۲۵ واکسن از آن ها در کشورمان مورد استفاده قرار می گیرد و موسسه رازی ۹۵ درصد از واکسن های دامی مصرفی کشور را تولید و توزیع می کند و در حوزه طیور نیز، هر ۶۲ واکسن مصرفی در جهان، در ایران هم موجود است، اما فقط ۲۵ درصد نیاز کشور در موسسه رازی تولید می شود؛ در حالی که در صورت تغییر سیاست ها و نظارت بر واردات، رازی، ظرفیت افزایش تولید واکسن های طیور تا بیش از چهار و نیم میلیارد دز را دارد.

رئیس موسسه رازی همچنین به تولید سرم های درمانی ضد مارگزیدگی و ضد عقرب زدگی در این موسسه اشاره کرد و گفت: علاوه بر تامین نیاز کشور، بخشی از سرم های تولیدی موسسه، به کشور عراق صادر می شود و ظرفیت صادراتی خوبی نیز برای توسعه صادرات محصولات موسسه به سایر کشورهای منطقه وجود دارد.

وی در ادامه گفت: براساس نیازسنجی و پژوهشی که در زمینه آینده صنعت واکسن و اولویت های واکسن سازی در ایران و جهان انجام داده ایم، نیاز حوزه های پزشکی، دامپزشکی، آبزیان و حیوانات خانگی مطابق با نیازهای داخل کشور و آنچه در دنیا می گذرد، احصاء و سطح بندی شده که با توجه به تجارب و توانمندی های ۱۰۰ ساله موسسه رازی در ساخت واکسن، ظرفیت و امکان تولید واکسن هایی که در آینده به آن ها نیاز داریم نیز در این موسسه وجود دارد و همچنین این زمینه وجود دارد که برخی از واکسن های مدنظر را به صورت مشترک با سایر کشورها تولید کنیم.

اسحاقی، پیشرفت و توسعه صنعت واکسن سازی را مستلزم رصد تحولات جهانی در عرصه فناوری ساخت واکسن دانست و با اشاره به تحقیقات موسسه رازی در این زمینه، تصریح کرد: آینده متعلق به واکسن های کانژوگه است و موسسه رازی در این زمینه با آماده سازی زیرساخت واکسن های نوترکیب، جهشی بزرگ به سمت آینده برداشته است.

موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در کرج مستقر است.

گفتنی است، موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی زیرمجموعۀ سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *