مصرف تخم مرغ در ایران، بالاتر از متوسط جهانی

اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور مهم ترین خبر ها

هفدهم مهر و اولین جمعه اکتبر روز جهانی تخم مرغ نامگذاری شده و انسان سالم یک تخم مرغ در روز، شعار این روز انتخاب شده، شعاری که تحقق یابد، نیاز پروتئینی انسان در روز تا حدودی برطرف می‌شود اما میزان تولید برخی استان ها هنوز کفاف مصرف آنها را نمی دهد.

به گزارش ایرنا، گرچه میزان تولید تخم مرغ در ایران در جایگاه نهم دنیا قرار دارد و بنا به گفته کارشناسان، امکان افزایش تولید وجود دارد، ولی به رغم آن اگر هر نفر در روز یک تخم مرغ مصرف کند روزانه حدود ۸۵ میلیون عدد تخم مرغ نیاز است در حالی که اکنون مصرف سرانه این محصول پروتئینی در کشور ۲۳۰ عدد حدود ۱۵ کیلو برای هر نفر در سال است در حالی که متوسط،سرانه جهانی مصرف تخم مرغ ۱۹۰ عدد است که کارشناسان کشور آن را مناسب نمی دانند.

البته هدف گذاری که اتحادیه‌ها و انجمن‌های مرغ تخمگذار کشور برای آینده دارند سرانه ۲۵۰ عدد برای هر شهروند ایرانی است که با شعار جهانی تناسب چندانی ندارد البته برخی مصرف تخم مرغ را با وضعیت اقتصادی مردم می سنجند یعنی هر چقدر وضعیت معیشت مردم تنزل کند مصرف تخم مرغ افزایش می یابد.

البته نظر مذکور را تولید کنندگان و کارشناسان این عرصه به شدت رد می‌کنند و معتقدند در زمانی که قیمت تخم مرغ ۲۵ هزار تومان بود مصرف آن کمتر از حال حاضر بوده و فرهنگ غذایی و ترغیب مردم مصرف را افزایش داده است.

کارشناسان تغذیه نیز معتقدند که در سن رشد حدود ۱۸ سال نیاز جوانان به تخم مرغ به علت نیاز بیشتر به پروتئین بالاتر است و در این رده سنی و پایین تر باید روزانه یک عدد تخم مرغ مصرف شود.

به گفته کارشناسان علوم تغذیه متاسفانه مادران به علت آگاهی کم راحت طلبی و فرهنگ غذایی از کیت های صنعتی و فست فودها برای صبحانه ی دانش آموزان و جیره مدرسه استفاده می کنند طوری که تخم مرغ و سایر غذاها مثل نان و پنیر و گردو به حاشیه رفته است.

برخی از شهروندان هم علت استفاده کمتر از تخم مرغ را در ایران طعم متفاوت آن نسبت به دهه گذشته عنوان می‌کنند که این موضوع نیز به طور میدانی توسط خبرنگار ایرنا در این همایش از تولیدکنندگان سوال شد و آنان علت آن را پایین بودن کیفیت دان طیور و نهادها دانستند و اعلام کردند که این اقلام وارداتی انحصاری بوده و تولیدکنندگان قدرت انتخاب ندارند.

دبیرکل کانون سراسری انجمن های پرورش دهندگان مرغ تخمگذار ایران در همایش و جشن روز جهانی تخم مرغ در تبریز، گفت: سرانه مصرف تخم مرغ در کشور از ۱۸۰ عدد به ۲۳۰ عدد برای هر نفر رسیده است.

سید فرزاد طلاکش اظهار کرد: متاسفانه فرهنگ غذایی ایران به سمتی حرکت کرده که برخلاف کشورهای اروپایی و آسیای شرقی استفاده از تخم مرغ کمتر است.

وی با اشاره به فواید غذایی تخم مرغ، گفت: تخم مرغ سرشار از پروتئین، مواد معدنی و ویتامین است بر این اساس استفاده تخم مرغ در کشورهایی مثل اندونزی و مالزی بیش از ۲هزار عدد است.

طلاکش ادامه داد: مصرف سرانه تخم مرغ در کشورهای افریقایی نیز ۵۰ عدد است ولی متوسط جهانی ان به ۱۹۰ عدد برای هر نفر در روز می رسد که البته ما این رقم را با توجه به تناسب جمعیتی ایران مناسب نمی دانیم.

وی هدف گذاری کانون سراسری انجمن پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار ایران و اتحادیه های مرغ های تخمگذار کشور را ۲۵۰ عدد در سال برای هر شهروند ایرانی اعلام کرد.

رییس اتحادیه مرغ تخمگذار آذربایجان شرقی نیز در این جشنواره گفت: حذف ارز ترجیحی و تبدیل آن به ارز نیمایی مشکلاتی را برای این صنعت به وجود آورد.

ابراهیم بوسلیکی اظهار کرد: دان طیور اردیبهشت برای مرغداران تحویل نشده و دریافت تسهیلات نیز برای این بخش با مشکلاتی مواجه است.

مصطفی هاشم زاده محتشم، مدیر عامل اتحادیه مرغ های تخم گذار آذربایجان شرقی نیز در این جشنواره گفت: آذربایجان شرقی با تولید سالانه بیش از ۹۷ هزار و ۸۰۰ تن تخم مرغ یکی از قطب‌های تولید تخم مرغ کشور است، اما تولید تخم مرغ در استان، کفاف مصرف آن را نمی دهد.

وی افزود: این موضوع به علت استفاده تخم مرغ در صنعت شیرینی و شکلات و سایر صنایع مواد غذایی در استان می باشد  بر این اساس تلااش می‌کنیم تا نیاز استان را در آذربایجان شرقی برطرف کنیم تا از استانهای مثل قزوین، البرز و زنجان تخم مرغ وارد استان نشود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز گفت ۹.۶ درصد تولیدات تخم مرغ کشور در آذربایجان شرقی تولید می‌شود و این توانمندی استان را نشان می دهد.

اکبر فتحی ادامه داد: از هشت واحد فرآوری مرغ و تخم مرغ در کشور ۲ واحد در آذربایجان‌شرقی مستقر بوده و فعالیت می‌کند که از دیگر توانمندی های این استان می باشد.

وی افزود: در خصوص ارائه تسهیلات بانکی به بخش صنعت مرغداری و اتحادیه مرغ های تخمگذار در استان بخشی از آن و در واقع ۵۰ درصد ارزش سرمایه در گردش مرغداران به آنها پرداخت شده و سایر مشکلات اعلام شده پیگیری و رفع خواهد شد.

وی همچنین از همت و تلاش مرغ داران و صنعت مرغداری و بخش مرغ های تخمگذار در رفع مشکلات اصلاح یارانه ها تقدیر کرد و افزود: شما مرغداران با تلاش هایی که انجام دادید کمترین مشکلات را در تغییر ارز ترجیحی به نیمایی داشته و در این جراحی اقتصادی کشور همکاری مناسب داشتید تا این طرح با موفقیت اجرا شود.

به گزارش ایرنا، جشنواره روز جهانی تخم مرغ در سالن همایش های پتروشیمی تبریز با شرکت استان‌های تهران ،اصفهان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، قزوین و البرز و تعداد دیگری از استان های کشور با تجلیل از پیشکسوتان این عرصه برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *