مرغ در بوشهر بنای کوتاه آمدن ندارد

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور مهم ترین خبر ها

مرغ به عنوان پروتئین غالب و در مواردی شاید تنها گوشت سبد خانوار طبقه متوسط جامعه باشد اما همین کالا هم مدت‌هاست به پرواز قیمتی مبتلا شده و از سفره بوشهری‌ها بار سفر بسته است.

پس از مردمی سازی یارانه‌ها مصوب شده بود که هر کیلوگرم مرغ با نرخ مصوب ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان به دست مصرف کننده برسد اما در حدود ۲ ماه گذشته علی رغم وعده‌های مختلف برای کاهش قیمت آن اما مرغ همچنان بالاتر از نرخ مصوب در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود و این افزایش قیمت ادامه هم دارد.

بررسی‌های میدانی خبرنگار ایسنا نشان می‌دهد که مرغ در فروشگاه‌های استان بوشهر هرکیلوگرم تا ۶۵ هزارتومان عرضه می‌شود و مرغ منجمد ۴۸ هزارتومانی هم در شهرستان‌های مختلف استان وجود دارد.

یکی از فروشندگان مرغ در شهر بوشهر به خبرنگار ایسنا گفت: مدتی پس از مردمی‌سازی یارانه‌ها قیمت مرغ افزایش یافت و در پی کاهش قدرت خرید مردم فروش ما نیز به شکل محسوسی کاهش یافت برای مثال اگر روزانه به طور میانگین ۳۰۰ کیلو گرم فروش داشتیم اکنون به روزانه ۱۷۰ کیلوگرم رسیده است.

نرخ مصوب دولتی برای تولیدکنندگان به صرفه نیست

او می‌گوید: افزایش قیمت مرغ ارتباطی به ما ندارد و ما نرخ تعیین شده را دریافت می‌کنیم. این مرغداری‌ها هستند که تعیین می‌کنند، قیمت مرغ چقدر باشد. البته آنها هم معتقدند که هزینه‌های تولید مرغ با گران شدن نهاده‌ها افزایش یافته فروش با نرخ مصوب دولتی برای آنها به صرفه نیست.

این فروشنده مرغ در خصوص توزیع مرغ منجمد عنوان می‌کند: مدتی‌است که دولت در جهت کاهش قیمت و تعدیل بازار مرغ منجمد برزیلی را در سطح استان آغاز کرده است و فروشگاه ما نیز آن را آورده اما در هر صورت فروش مرغ گرم بیش از مرغ منجمد است و به‌طور معمول افرادی که توانایی نوع گرم را نداشته باشند به سمت نوع منجمد می‌روند.

به گزارش ایسنا، بنابر این گزارش براساس اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس، مصرف مرغ در کشور ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش یافته است و وزارت جهاد کشاورزی برآورد می‌کند که این کاهش مصرف بیش از ۳۰ درصد باشد و به دنبال توزیع کالا برگ مرغ و تخم مرغ برای بازگشت مصرف به روال قبل خود است.

هرکیلوگرم مرغ گرم در استان بوشهر ۶۴ هزارتومان

سرپرست معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با ایسنا گفت: اکیپ‌ها بازرسی ما به‌طور مستمر بازار را رصد و با متخلفین برخورد می‌کنند؛ طبق‌ گزارش‌های دریافتی از شهرستان‌های بوشهر، دشتستان و دشتی هرکیلوگرم مرغ گرم ۶۴ هزارتومان به دست مصرف کننده می‌رسد.

سید عبدالحسین موسوی با اشاره به استقبال پایین از مرغ منجمد در استان بوشهر، تصریح کرد: محدودیتی برای عرضه مرغ منجمد وجود ندارد اما واقعیت این است که حدود ۳۰ درصد مصرف بلندمدت مربوط به مرغ منجمد است و ۷۰ درصد مردم به دلایل مختلف از جمله ذائقه از مرغ گرم استقبال می‌کنند.

وی با بیان اینکه عرضه مرغ منجمد متوقف نشده است، اضافه کرد: به‌صورت هفتگی عرضه مرغ منجمد در جهت تعدیل قیمت انجام می‌شود و تاکنون نیز حدود ۵۰۰ تن عرضه در سطح استان انجام گرفته است.

سرپرست معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان بوشهر یادآور شد: دیروز ۳۰۰ تن مرغ منجمد در سطح استان عرضه شد و روند به این شکل است که هفته‌ای یکبار مرغ منجمد در سطح شهرستان‌ها توزیع خواهد شد.

موسوی با بیان اینکه قیمت هر کیلوگرم مرغ منجمد ۴۸ هزارتومان است، افزود: مرغ‌های منجمد موجود در بازار کیفیت مناسبی دارند.

بی‌ثباتی و پیشی گرفتن قیمت مرغ از نرخ مصوب یک مساله کشوری است

وی با بیان اینکه به‌طور میانگین روزانه ۶۰ تن مرغ در سطح استان بوشهر مصرف می‌شود، اظهار کرد: بی‌ثباتی و پیشی گرفتن قیمت مرغ از نرخ مصوب یک مساله کشوری است و تنها مختص به این استان نیست که کارشناسی و علت‌یابی شود.

سرپرست معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان بوشهر عنوان کرد که اتحادیه‌های تولیدکننده مرغ در سطح کشور اعلام کرده‌اند که هزینه‌های تولید بالا است و نرخ مصوب توجیه اقتصادی ندارد.

هیچگونه پیش‌بینی برای قیمت مرغ نداریم

موسوی با تاکید بر اینکه هیچگونه پیش‌بینی برای قیمت مرغ نداریم، بیان کرد: داده‌ها و مولفه‌هایی برای پیش‌بینی قیمت مرغ وجود ندارد و استان بوشهر نیز مطابق با تصمیمات و مصوبات ملی پیش خواهد رفت.

به گزارش ایسنا، از آنجا که صنعت طیور کشور سال‌ها با دریافت نهاده‌های دامی با ارز دولتی ۴۲۰۰ تومان فعالیت کرده و در این شرایط برای افزایش بهره‌وری و ارتقا ضریب تبدیل احساس نیاز نکرده است، این صنعت نیازمند آن است که تا حد امکان نهاده‌های دامی مورد نیاز خوراک طیور را بومی‌سازی کند تا هزینه تمام شده را کاهش و قیمت مرغ به‌جایی برسد که مردم طبقات مختلف بتوانند از این گوشت بهره ببرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *