قیمت مرغ باز هم از قفس تنظیم بازار کرمان پرید

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور خبر های عمومی مهم ترین خبر ها

قصه پریدن قیمت مرغ سرکش از قفس تنظیم بازار حکایتی تکراری است که هرچند وقت یکبار در بازار از جمله کرمان جلوه‌گری می‌کند و البته با این پریدن‌ها دست مردم نیز از رسیدن به آن کوتاه و کوتاه‌تر می‌شود.

به گزارش ایرنا قیمت مرغ در برخی نقاط استان کرمان در حالی از ۷۰ هزارتومان طی روزهای اخیر بالاتر رفت که مسئولان تاکید کرده‌اند قیمت گوشت مرغ نباید از سقف ۵۹ هزار و ۸۰۰ هزار تومان بگذرد تا مردم توان خرید داشته باشند.

قیمت مرغ در برخی شهرستان های جنوبی کرمان که باوجود ظرفیت های تولید از کشتارگاه صنعتی بی‌بهره هستند بیشتر افزایش داشته است .

۷ شهرستان جنوب کرمان یک کشتارگاه صنعتی ندارند

این درحالی است که برخی مسئولان استان افزایش قیمت نهاده ها و نیز کاهش جوجه‌ریزی را از مهمترین علت های گرانی قیمت مرغ بر می شمارند و مشخص نیست چه نهاد یا مسئولی باید نظارت لازم را داشته باشد تا براساس مجوزهای ارائه شده، جوجه ریزی در زمان و به میزان مناسب انجام شود و شاهد این مشکلات نباشیم.

آنطور که خبرنگاران ایرنا از برخی شهرستان های استان کرمان خبر می دهند، گوشت مرغ در مراکز شهرستان های مختلف از کرمان تا دیگر شهرستان ها در شمال، جنوب و شرق استان از ۶۸ هزار و ۵۰۰ تا ۷۰ هزارتومان تا روز گذشته(سه شنبه) به فروش می رسید و در برخی نقاط نیز با کمبود عرضه مواجه هستند.

طبق بررسی های خبرنگار ایرنا در شهر کرمان، مرغ گرم روز سه شنبه در بازار با قیمت ۶۸ هزار تومان عرضه شده و قیمت مرغ قطعه بندی شده نیز تا هر کیلو ۱۳۰ هزار تومان اعلام می شود.

 جهاد استان: نرخ نهاده‌ها سبب افزایش قیمت شد

این درحالی است که گرچه انتظار می رفت با ساماندهی بازار تولید و عرضه مرغ طی ماه های اخیر دیگر شاهد افزایش قیمت بالاتر از ۶۰ هزارتومان نباشیم، اما گویا سقف قیمتی متصور نیست و بازهم مدیران پای نهاده ها و نیز نقش دلالان را وسط می کشند.

سرپرست معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: افزایش قیمت ۵.۵ برابری نرخ نهاده های دام و طیور سبب گرانی قیمت مرغ در بازار کرمان شده است.

احد خصالی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پس از مردمی سازی یارانه ها ارز ۴۲۰۰ تومانی از نهاده های دام و طیور حذف و نرخ نهاده های گنجاله و سویا حدود ۵.۵ برابر شد.

وی اظهارداشت: از طرفی دیگر ۶۰ تا ۷۰ درصد هزینه های مرغداری ها مربوط به خوراک است لذا به محض اینکه خوراک مرغ گران شود، روی قیمت تمام شده این محصول نیز تاثیر می گذارد.

خصالی در عین حال گفت: سازمان جهاد به عنوان ارگان حاکمیتی مرغداری ها را ساماندهی و مدیریت می کند که کمبود مرغ گرم در بازار پیش نیاید.

وی ادامه داد: از طرفی مصرف کننده نیز در بازار مرغ باید از یارانه خوبی برخوردار باشد و نیز تولید کننده باید احساس کند که وضعیت بازار به گونه ای است که می تواند اقدام به جوجه ریزی کند.

سرپرست معاونت توسعه بازرگانی و صنایع سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان افزود: تیم های نظارتی و بازرسی به صورت مرتب کشتارگاه ها و مرغداری ها را رصد می کنند و اگر زمانی با کمبود مرغ گرم مواجه شویم از ۲ کانال پشتیبانی امور دام مرغ وارداتی را با قیمت ۴۸ هزار تومان و بخش خصوصی(مرغ داخلی منجمد شده) ۵۸ هزار تومان تامین می کنند.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت تامین تمام نیاز بازار مرغ منجمد را داریم عنوان کرد: روز سه شنبه مرغ منجمد در بازار توزیع شد که این اقدام علاوه بر تامین کالای اساسی مردم، نرخ بازار را نیز کنترل می کند.

خصالی ابراز داشت: برای اینکه بحث مرغ در آینده ساماندهی شود کالابرگ به مردم اختصاص می یابد که اکنون در حال تامین زیرساخت های آن هستیم که در این زمینه سیستم های کالابرگ برای کالاهای اساسی در فروشگاه ها نصب می شود و هزینه خرید مستقیم به فروشنده پرداخت می شود.

وی با اشاره به فروش مرغ قطعه بندی شده با قیمت بیش از مرغ نیز ادامه داد: همچنین سامانه ای در حال طراحی است که تمامی این قیمت‌ها در بازار را کنترل می کند.

سرپرست معاونت توسعه بازرگانی و صنایع سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان همچنین با اشاره به ضرورت تامین آرامش در بازار کرمان گفت: مردم در جاهایی که در قیمت و کیفیت مرغ مشکلی را می بییند به سامانه ۱۲۴ گزارش کنند و در کمترین زمان ممکن به شکایات آنان رسیدگی می شود.

کمبود طی روزهای آینده رفع می‌شود

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان نیز درحالی که می گوید کمبود تولید و جوجه ریزی طی هفته های گذشته باعث کمبود مرغ در بازار کرمان شده وعده می دهد که این مشکل طی روزهای آینده رفع می‌شود.

محمدعلی اسماعیلی افزود: کمبود جوجه ریزی طبق یک نموداری است که در سطح ملی مشخص می شود به همین علت است که زمانی زیادی و زمانی هم کمبود داریم.

وی اظهار داشت: برای اینکه کمبود مرغ در بازار کرمان از حدی فراتر نرود بخش خصوصی و دولت اکنون توزیع مرغ منجمد را در بازار کرمان آغاز کرده اند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان تاکید کرد: این مشکل باوجود اقدامات انجام شده طی روزهای آینده به صورت کامل رفع می شود.

فقدان زنجیره تولید محسوس است

مدیرعامل تعاونی مرغداران رفسنجان در شمال استان کرمان که از نهادهای مهم و تاثیرگذار در این بخش است گفت: نبود زنجیره تولید و توزیع مرغ در شهرستان های استان کرمان به منظور نظارت بر بازار تولید تا توزیع مرغ بشدت محسوس است.

محمد شهرآبادی با بیان اینکه وظیفه این تعاونی تامین مرغ برای این شهرستان است گفت: فقدان زنجیره تولید مرغ در کرمان محسوس است و این مهم برای شهرستان ما نیز مشکل می آفریند.

وی ادامه داد: تولید تعاونی رفسنجان می تواند مرغ مورد نیاز این شهرستان را تامین کند در حالی که جبران کمبود مرغ سایر شهرهای استان نیز در برخی مواقع به گردن تعاونی مرغداران رفسنجان می افتد که موجب ایجاد کمبود در این منطقه نیز می شود.

مدیرعامل تعاونی مرغداران رفسنجان اظهار داشت: وجود تعاونی های تولید مرغ به دلیل حذف واسطه ها می تواند در تنظیم بازار و پیشگیری از نوسانات قیمتی موثر باشد.

به گزارش ایرنا گرچه دولت در چنین مواقعی با اقدام برای تزریق مرغ منجمد سعی در ایجاد تعادل در بازار دارد و این کار هم در حل مشکلات کمبود یا گرانی موثر است اما انتظار می رفت و می رود که بعد از اعلام قیمت نهایی حدود ۶۰ هزارتومانی که با محاسبات همه جانبه رخ داد تامین و عرضه مرغ طی ماه های گذشته مردم دیگر درگیر اینچنین مشکلاتی نشوند؛ حال دستگاه های مسئول باید بیش از گذشته و با برنامه تر از همیشه پای کار بیایند و نهادهای مختلف نظارتی نیز در جلوگیری از سوءاستفاده برخی تولیدکنندگان یا دلالان وارد عمل شوند تا مردم در این شرایط اقتصادی در تامین یکی از مهمترین نیازهای غذایی خود دچار مشکلات بیشتر نشوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *