قانون سازمان دامپزشکی با قدمت بیش از ۵۰ سال نیازمند اصلاح و بازنگری است

اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام خبر های طیور مهم ترین خبر ها

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: قانون سازمان دامپزشکی کشور مربوط به سال ۱۳۵۰ یعنی بیش از ۵۰ سال گذشته بوده و نیازمند اصلاح و بازنگری است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمد آقامیری» در مراسم گرامیداشت ۱۴ مهرماه، روز ملی دامپزشک و آغاز هفته دامپزشکی افزود: با وجود اینکه قانون سازمان دامپزشکی کشور مربوط به ۵۰ سال پیش است، اما این قانون مترقی است و لازم است با تغییرات علم و فناوری ابزار قانونی موثر داشته باشیم.

رییس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه اصلاحات در مواد قانونی سازمان دامپزشکی کشور لازم است، اظهار داشت: برای به‌روز رسانی اقدامات سازمان دامپزشکی باید الحاقاتی به قانون اضافه شود، زیرا برای ارتقای بهداشت جامعه به قانون مترقی نیاز داریم که باید این مهم در دستور کار مجلس قرار گیرد.

آقامیری تصریح‌کرد: ریل گذاری‌های سازمان دامپزشکی در دولت سیزدهم انجام شده و این بسترسازی‌ها در آینده خودش را نشان می دهد.

خدمات غیرحاکمیتی حوزه دامپزشکی به بخش خصوصی واگذار شد

وی گفت: ۹۰ درصد خدمات غیرحاکمیتی حوزه دامپزشکی که قابلیت واگذاری به بخش خصوصی داشت در دولت سیزدهم واگذار شد و بقیه آن که حدود ۱۰ درصد است به‌زودی واگذار می‌شود. 

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تصدی گری ها در حوزه دامپزشکی براساس قانون باید به بخش خصوصی یعنی نظام دامپزشکی واگذار شود که مجلس هم بر آن توجه و  نظارت دارد، افزود: در دولت سیزدهم دو وظیفه قانونی مهم، نظام دامپروری و افزایش بهره‌وری به بخش خصوصی واگذار شده که بر این اساس ۹۰ درصد این وظایف به بخش خصوصی واگذار شده است.

آقامیری اظهار داشت : ۱۰۰ درصد وظایف در حوزه دامپزشکی که باید به بخش خصوصی واگذار شود به‌طور حتم انجام خواهد شد و خود سازمان دامپزشکی وظایف حاکمیتی خود را ادامه خواهد داد.

وی تصریح کرد: همه خدمات حوزه دامپزشکی الکترونیکی و بر روی سایت اینترنتی ارائه خواهد شد و تمام احتیاجات مردم در حوزه مجوزها به این صورت و در زمان کوتاهی محقق می شود.

برخورد با فساد در سازمان دامپزشکی

رییس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه ضریب فساد در این سازمان کمتر خواهد شد و با آن برخورد می شود، گفت: زحمت کسانی که در حال خدمات سالم به کشور هستند نباید در مظان اتهام قرار گیرد و فساد عده ای اندک نباید بر روی فعالیت دیگر افراد تاثیر بگذارد.

پایین بودن دستمزد دامپزشکان

آقامیری اظهار داشت: میزان دستمزد ها در سازمان دامپزشکی پایین است به طوری که برخی از همکاران ما ماهانه هفت میلیون تومان حقوق می‌گیرد که لازم است به معیشت آنان توجه شود.

وی اضافه کرد: امنیت بهداشتی غذا در کشور بسیار مهم و سلامت حتی از قیمت آن نیز مهم تر است زیرا در صورتی که نظارتی بر کیفیت محصولات وجود نداشته باشد مردم رغبتی به خرید آن نخواهند داشت.

رییس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه در بخش تحقیقات سازمان دامپزشکی با کمبود جدی روبرو هستیم اظهارداشت: نیاز به نیروی تحقیقاتی داریم و هر چه نیروها بیشتر باشند و خدمات بیشتری عرضه می شود.

وی با اشاره به اینکه تعداد پرسنل سازمان دامپزشکی کشور با وجود افزایش جمعیت افزایش نیافته است افزود: حتی سازمان در جذب نیروی امریه نیز با کمبود روبرو است درحالی که این نیروها  می توانند در این بخش موثر باشند و از توانمندیشان بهره مند شد.

آقامیری ادامه داد: دامپزشکان در همه نقاط کشور و حتی راه های صعب العبور روستایی به دامداران خدمات ارائه می دهند و وظیفه داریم به صورت جهادی به مردم خدمت ارائه دهیم.

برنامه ریشه کنی ۵ بیماری دامپزشکی تا ۲ سال آینده

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: با کار جهادی پنج بیماری شامل آبله‌، تب برفکی، پی. پی. آر، هاری و شاربن تا ۲ سال آینده با فعالیت جهادی ریشه کن می‌شود.

وی با بیان اینکه اکنون ۹۱ درصد واکسن و داروهای دامی و  ۲۵ درصد در بخش طیور تولید داخلی است، افزود: نگاه در خرید واکسن های دامپزشکی به سمت واردات است به طوری که ۷۵ درصد واکسن ‌های طیور وارداتی است؛ در دولت سیزدهم به دنبال آن هستیم که به خودکفایی و افزایش خودکفایی در حوزه تولید واکسن طیور برسم و رقم واردات این واکسن طیور را به زیر ۱۰ درصد برسانیم.

آقامیری گفت: با ترویج و آموزش می‌توانیم از شیوع بسیاری از بیماری‌ها دامپزشکی در کشور جلوگیری کنیم، در شورای عالی تحقیقات در حال برنامه ریزی در این ارتباط هستیم و از سازمان‌ تحقیقات، آموزش و ترویج جهادکشاورزی کمک گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه برای ارتباط با کشورها به‌منظور صادرت محصولات دام و طیور تاکید داریم، افزود: مکاتباتی با برخی کشورها داریم که در حوزه دامپزشکی همکاری و مراودات تجاری داشته باشیم، درهای ایران در این زمینه بر روی همه کشور ها باز است و به غیر از رژیم اشغالگر قدس با همه کشورها همکاری خواهیم داشت.

به گزارش ایرنا، مراسم روز ملی دامپزشکی و آغاز هفته دامپزشکی با شعار «غذای سالم، انسان سالم، خوراک دام سالم و دام سالم» با حضور مسوولان وزارت جهاد کشاورزی، سازمان دامپزشکی کشور و رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *