شهرستان ری؛ قطب واحدهای تولیدی و خدماتی کشاورزی کشور

اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام خبر های طیور

شهرستان ری با برخورداری از ۷۰۴ دادمداری، ۱۶ واحد صنایع تبدیلی و ۵۰۰ انبار و سردخانه، قطب واحدهای تولیدی و خدماتی حوزه کشاورزی کشور به شمار می‌آید.

به گزارش خبرنگار ایرنا، استان تهران به عنوان مرکز اقتصادی و سیاسی کشور، دارای قابلیت ها و زیر ساخت های گسترده و سرمایه انسانی قابل توجهی در بخش های کشاورزی، صنعت، معدن، خدمات و صنایع دست است که در این میان شهرستان ری، در جنوب پایتخت، با ظرفیت های بالقوه و بالفعلی که در بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی این حوزه دارد، نقش قابل توجهی را در این حوزه ایفا می کند.

شهرستان ری با ۲۲۰ هزار هکتار مساحت، ۳۵ هزار هکتار از ۱۸۷ هزار هکتار سطح زمین های زیر کشت استان تهران معادل ۱۹ درصد آن را به خود اختصاص داده است.  

در همین زمینه فرماندار ویژه شهرستان ری معتقد است که می توان در چندین بخش این شهرستان را تبدیل به قطب تولیدات بخشی از محصولات کشاورزی مانند محصولات پروتئینی، پرورش ماهیان زینتی و تولیدات گلخانه ای کرد.

زنجیره تولید محصولات پروتئینی و پرورش ماهیان زینتی مهمترین ظرفیت های کشاورزی شهرستان ری

حمید زمانی فرماندار ویژه شهرری در همین زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به ظرفیت های این شهرستان برای تولید انواع محصولات پروتئینی دام و طیور از تولید تا نگهداری، زنجیره تولید محصولات پروتئینی در این شهرستان وجود دارد، علاوه بر آنکه با توجه به حضور بزرگترین پرورش دهنده ماهیان زینتی کشور در این محدوده جغرافیایی می توان از این ظرفیت نیز بهره گرفت.

وی افزود: اکنون در شهرستان ری، ظرفیت های کلانی از تولید مرغ، گوشت قرمز دام سبک و سنگین، کشتارگاه، سردخانه و انبار وجود دارد.

زمانی یادآورشد: راه اندازی زنجیره تولید تا عرضه محصولات پروتئینی می تواند شهرستان ری را به عنوان یکی قطب های عرضه کننده و فروشنده این محصولات در سطح کشور و استان معرفی کند.

معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه شهرستان ری خاطرنشان کرد: هماهنگی این ظرفیت ها برای قرارگیری در مسیر زنجیره تولید، می تواند ظرفیت سرمایه گذاری بیشتری در این شهرستان و راه اندازی واحدهای جدید تولید چنین محصولاتی را فراهم سازد.

وی اظهار داشت: همچنین این شهرستان ظرفیت مناسبی برای تبدیل شدن به قطب پرورش و تولید ماهیان زینتی دارد که باید برای تحقق آن سرمایه گذاری و برنامه ریزی کرد.

زمانی وجود بزرگترین واحد پرورش ماهیان زینتی در شهرستان ری را بستری برای جذب دیگر پرورش دهندگان در همین محدوده از شهرستان دانست و خاطرنشان کرد: می توان از ظرفیت آن برای گسترش صنعت پرورش ماهیان زینتی در شهرستان ری بهره گرفت.

فرماندار ویژه شهرستان ری تاکید کرد: صنایع و واحدهای تولیدی بخش کشاورزی با کمترین میزان سرمایه گذاری، آلایندگی، زمان بهره برداری و در مقابل ظرفیت اشتغالزایی و سود آوری بالا باید بیش از پیش در این شهرستان مورد توجه قرار گیرد.

یک پنجم میزان تولید محصولات کشاورزی استان تهران مربوط به شهرستان ری است

حسین شریف دوست معاون برنامه ریزی فرماندار ویژه شهرستان ری نیز در همین زمینه اعلام کرد: ۳۵ هزار هکتار از مساحت ۲۲۰ هزار هکتاری این شهرستان مربوط به زمین های زراعی و باغی است و سه هزار و ۲۸۹ نفر بهره بردار در آن مشغول به کشت و زرع هستند.

وی حجم تولید محصولات کشاورزی این شهرستان را یک میلیون و ۶۲ هزار تن اعلام کرد و افزود: این میزان تولید نزدیک به یک پنجم ظرفیت تولید پنج میلیون و ۷۸۷ هزار تنی استان تهران است.

شریف دوست ادامه داد: ارزش تولید محصولات شهرسستان ری به ۹ هزار و ۷۶۴ میلیارد ریال می رسد در حالی که این رقم برای کل استان تهران ۹۳ هزار و ۶۸۰ میلیارد ریال است.

به گفته معاون فرماندار ویژه شهرستان ری، این شهرستان رتبه سوم در میزان تولید و رتبه نخست در ارزش کل تولیدات استان تهران را دارد.

این مسئول به ظرفیت های بخش تولید و خدماتی حوزه کشاورزی این شهرستان اشاره کرد و گفت: ۷۰۴ واحد دامداری، ۳۳ مرغداری، ۱۲ واحد پرورش ماهی، ۲ واحد تولید قارچ، ۳۳ زنبورداری، ۱۸ تعاونی و تشکل و ۶۶۹ تراکتور و کمباین دارد.

وی حجم تولیدات زراعی شهرستان ری را ۸۰۰ هزار و ۱۱ تن، دام و طیور را ۲۵۷ هزار و ۲۱۱ تن و تولیدات باغی، باغبانی و قارچ را چهار هزار و ۷۳۵ تن اعلام کرد.

بخش دامداری، برجسته ترین ظرفیت کشاورزی شهرستان ری

علی عابدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ری نیز در همین زمینه گفت: برجسته ترین بخش کشاورزی این شهرستان مربوط به بخش دامداری است که ۷۰۴ واحد دامداری را شامل می شود.

وی افزود: در بخش کشاورزی شهرستان ری به دنبال کشاورزی مدرن، صرفه جویی در مصرف آب، نهاده های دامی، افزایش راندمان تولید و تضمین تولید محصولات به خصوص اقلام استرتژیک هستیم.

عابدی یادآورشد: فرآوری و صنایع تبدیل محصولات کشاورزی را با جدیت دنبال می کنیم تا به تبع آن بتوانیم سود و درآمد بیشتری را عاید کشاورز و تولید کننده شود ضمن آنکه زنجیره تولید در این بخش تکمیل گردد.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان ری با بیان اینکه موقعیت قرارگیری این شهرستان و نزدیکی به بزرگترین امکانات حمل و نقل کشور، زمینه تولید و صادرات محصولات کشاورزی شهرری را فراهم ساخته است، اظهار داشت: شهرستان ری می تواند با چنین ظرفیتی پلی برای انتقال تولیدات بخش کشاورزی برای صادرات و فرآوری محصولات این بخش باشد و در همین راستا، ظرفیت بالایی در حوزه ذخیره سازی و نگهداری انواع محصولات را در خود جای داده است.

وی خاطر نشان کرد: نزدیک ۱۱ هزار و ۲۰۰ هکتار سطح کشت گندم، هفت هزار و ۸۰۰ هکتار جو، هشت هزار و ۹۰۰ هکتار ذرت، نزدیک ۶۰۰ هکتار کلزا و حدود چهار هزار و ۲۰۰ هکتار نیز نباتات علوفه ای سالانه در شهرری تولید می شود و با چنین ظرفیتی، در زمینه محصولات زراعی رتبه نخست استان تهران را دارد.

خط راه آهن شرق به غرب کشور، اتوبان و بزرگراه های اتصال تهران به نقاط مختلف و مرکزی و دسترسی فرودگاه امام خمینی(ره)، شهرستان ری را در موقعیت ارتباطی خاصی قرارداده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *