سمنان استان پاک از نظر شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور مهم ترین خبر ها

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان گزارش نشده است و هر گونه تلفات مشکوک و غیرعادی طیور و پرندگان، برای بررسی باید با تماس با تلفن ۱۵۱۲ موضوع گزارش شود.

حمیدرضا حسینی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: استان سمنان در مسیر پرواز پرنده‌های مهاجر قرار دارد و احتمال خطر شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان وجود دارد و باید مراقب بود و یکی از راهکارهای مراقبت، پیشگیری نسبت به تلفات غیرعادی پرندگان و طیور است.

وی ادامه داد: ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یک ویروس سرمادوست است و احتمال شیوع آن در فصل سرد سال(پاییز و زمستان) وجود دارد و برای مقابله با بیماری همکاری دستگاه‌های اجرایی مختلف ضروری است.

وی اضافه کرد: تا کنون موردی از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان سمنان گزارش نشده است و تیم‌های یگان حفاظت محیط زیست استان از مناطق عبور پرندگان مهاجر مانند تالاب‌ها به منظور بررسی وضعیت نظارت مستمر دارند.

حسینی تصریح کرد: افزایش نظارت‌ها به منظور پیشگیری از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در دستور کار قرار دارد و با همکاری خوب بخش‌های مختلف و افزایش نظارت‌ها پیش‌بینی می‌شود مشکلی در استان به وجود نیاید.

وی اضافه کرد: مراکز پرورش مرغ تخم‌گذار، مرغ گوشتی و پرورش بوقلمون بیشتر از دیگر طیور نسبت به  ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان حساس هستند و باید مراقبت شود.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان یادآور شد: این اداره کل به منظور مقابله و پیشگیری از شیوع ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با خانه بهداشت روستاهای استان در ارتباط است تا هرگونه تلفات مشکوک و غیرعادی طیور در روستاها را گزارش کنند.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اهمیت موضوع پیشگیری بیماری در کمیته مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان استان سمنان، مقرر شد بخش‌های مختلف مانند اداره کل حفاظت محیط‌ زیست استان، دانشگاه‌های علوم پزشکی، سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و پلیس همکاری کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: طرح قرنطینه و غربالگری طیور  به منظور پیشگیری از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان با جدیت دنبال می‌شود.

هر پرنده آلوده به ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان می‌تواند ۵۰ پرنده را آلوده کند

نگرانی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان سرعت شیوع آن و مشترک بودن آن بین انسان و دام است.مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: هر پرنده آلوده به ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان می‌تواند ویروس بیماری‌زا را به ۵۰ پرنده دیگر منتقل کند.

وی اظهار داشت: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مشترک و قابل انتقال بین انسان و دام و انسان به انسان است.

وی اضافه کرد: در واقع نگرانی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان سرعت شیوع آن و مشترک بودن آن بین انسان و دام است.

حسینی تصریح کرد: ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یک ویروس تنفسی است و از طریق تماس مستقیم با سطوح آلوده و از طریق محیط آلوده و وزش باد قابل انتقال است.

وی بیان کرد: ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ویروس سبکی است و حتی از طریق هوای آلوده قابل انتقال است.

فرآورده‌های پروتئینی گوشت مرغ قبل از مصرف با حرارت سالم‌سازی شود

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: فرآورده‌های پروتئینی گوشت مرغ قبل از مصرف در دمای ۷۰ تا ۷۵ درجه سانتیگراد با حرارت سالم‌سازی شود.

وی بیان کرد: کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان سمنان نظارت دقیق و مستمر بر سلامت محصولات و فرآورده‌های پروتئینی گوشت مرغ دارند و شهروندان می‌توانند با خیال آسوده محصولات را از مراکز عرضه مجاز خریداری کنند.

وی تصریح کرد: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف می‌توانند موضوع را با تماس با شماره ۱۵۱۲ برای بررسی گزارش کنند.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان تاکید کرد: حرارت کافی به انواع فرآورده‌های لبنی و پروتئینی موجب سالم‌سازی می‌شود و شهروندان باید این اصول را قبل از مصرف رعایت کنند.

برای پیشگیری از شیوع آنفلوآنزای این هشدارها مورد توجه باشد

با توجه به آغاز فصل مهاجرت پرندگان مهاجر به استان ها برای مقابله با شیوع احتمالی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، نیاز است تولیدکنندگان طیور صنعتی و سنتی نکاتی را در دستور کار قرار دهند.

کنترل تردد رفت و آمد به مرغداری‌ها، رعایت اقدامات بهداشتی، انجام ضدعفونی محوطه و اطراف مرغداری، ضد عفونی کردن مواد، لوازم و تجهیزات و جلوگیری از ورود پرندگان آزاد پرواز و بومی به داخل واحدهای مرغداری، از جمله مواردی است که باید صاحبان این صنایع مورد توجه قرار دهند.

شهروندان هم باید از خرید مرغ و طیور از دستفروشان و بازارهای غیررسمی همچنین استفاده از گوشت انواع پرندگان خودداری و در صورت مشاهده تخلف مراتب را به اداره کل دامپزشکی اطلاع رسانی کنند.

سهل‌انگاری در رعایت اصول امنیت زیستی و قرنطینه‌ای توسط مدیریت واحدهای پرورش طیور می‌تواند منـجر به فاجعه‌ای جبران ناپذیر شود؛ و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی دامپزشکی، توجه فعالان صنعت طیور به مسایل بهداشتی، جلوگیری از هرگونه جابه جایی طیور، تخم‌مرغ و نهاده‌های مرتبط بدون مجوز دامپزشکی، می‌توان از شیوع این بیماری پیشگیری کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *