رییس شورای تامین دام کشور: صادرات دام تسهیل شود

اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام مهم ترین خبر ها

رییس شورای تامین دام کشور با بیان اینکه هم اکنون ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار راس دام سنگین در کشور مازاد و بدون مشتری است خواستار روان سازی، ارائه تسهیلات و کاهش عوارض گمرکی برای رونق صادرات دام سنگین شد.

منصور پوریان عصر شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در اهواز افزود: دولت و مجموعه وزارت جهادکشاورزی باید شرایطی مهیا کنند تا دام مازاد و بدون مشتری صادر شود تا علاوه بر جلوگیری از ضرر بیشتر دامداران، بخشی از ارز مورد نیاز کشور نیز تامین شود.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون صادرات دام سبک مازاد به صورت قطره چکانی انجام می‌شود، ادامه داد: صادرات ناچیز دام سبک و خرید تضمینی دام هنوز نتوانسته است تحرک جدی در صنعت دام ایجاد کند و دامداران را از خطر ورشکستگی نجات دهد.

رییس شورای تامین دام کشور اظهار داشت:حدود پنج میلیون راس دام سبک لاغر(نیمه گوشت) در کشور به صورت مازاد وجود دارد که باید چاره‌ای برای صادرات آن اندیشیده شود.

وی افزود: برای این تعداد دام سبک، مشتری داخلی هم وجود ندارد و باید بخشی از آن صادر شود چون دامداران دیگر توان پرواربندی ندارد.

قیمت بره کشتاری حدود ۷۵۰هزار ریال است

رییس شورای تامین دام کشور گفت: متوسط قیمت هر کیلوگرم بره کشتاری زنده حدود ۷۵۰ریال و پایین‌ترین آن در بخش دام سبک ۳۵۰هزار ریال است که نشان دهنده پیشی گرفتن عرضه از تقاضا است.

وی با بیان اینکه قیمت نهایی و کف بازار گوشت بالا است، عامل اصلی این گرانی را واحدهای بسته بندی گوشت و سودجویی برخی قضابی‌ها دانست و افزود: این واحدها به دلخواه و بدون ضابطه گوشت را قیمت گذاری می‌کنند.

رییس شورای تامین دام کشور اظهارداشت: عرضه هرکیلوگرم گوشت تا ۲ میلیون ریال با توجه به قیمت زنده دام بالا است و توجیه ندارد.

وی گرانی گوشت را موجب کاهش مصرف این ماده پروتئینی در یک سال اخیر تا ۴۰درصد عنوان و بیان کرد: با توجه به پایین بودن قدرت خرید گوشت، نبود بازار داخلی و فشار زیاد به دامداران سنتی و صنعتی، در شرایط فعلی راه برون رفت از چالش دام مازاد در کشور، صادرات آن است.

پوریان گفت: دولت باید بوروکراسی(دیوان سالاری) در بحث صادرات دام زنده را با توجه به وجود دام مازاد و بازار جذاب صادراتی کاهش دهد تا توازن در عرضه و تقاضای دام ایجاد شود.

وی افزود:خوشبختانه سردخانه‌های کشور از گوشت منجمد (داخلی و خارجی) پُر است و در صورت تنش‌های قیمتی و فضاسازی‌های کاذب در بازار گوشت داخلی، می‌توان با عرضه گوشت منجمد، قیمت‌ها را کنترل کند.

ضرورت حمایت بیشتر از دامداران

رییس شورای تامین دام کشور بر ضرورت حمایت بیشتر از دامداران با هدف انگیزه بیشتر برای تولید گوشت و ثبات در فرآورده‌های پروتئینی تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه هنوز بسیاری از دامداران از کمبود و گرانی نهاده دامی گلایه‌ دارند خواستار تامین نهاده‌های دامداری‌ها با توجه به خشکسالی و کمبود علوفه شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *