رئیس موسسه رازی: این سبک واکسن فروختن فقط ضرر است

اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام خبر های طیور مهم ترین خبر ها

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: امروز هر واکسن فلج اطفال حدود هزار و ۸۰ تومان به فروش می‌رسد در حالی که برای موسسه رازی حدود ۳۴۰۰ تومان هزینه دارد و این مختص واکسن فلج اطفال نیست و سایر فرآورده‌ها هم همین وضعیت را دارد.

به گزارش ایسنا، علی اسحاقی روز یکشنبه ۱۷ مهرماه در حاشیه بازدید امام جمعه کرج از موسسه رازی اظهار کرد: موسسه رازی در دو بخش تحقیقات و تولید واکسن در حوزه دامپزشکی و همچنین تولید واکسن و سرم در حوزه بیماری‌های انسانی فعالیت دارد.

وی با بیان اینکه در حوزه تولید واکسن در حوزه دامپزشکی بیشترین تمرکز بر تولید واکسن‌های مربوط به بیماری مشترک انسان و دام است، توضیح داد: هدف از تولید واکسن پیشگیری از شیوع بیماری‌های است که ممکن است دام، طیور و انسان‌ها را درگیر کند.

اسحاقی توضیح داد: بحثی در مورد این موسسه وجود دارد که می‌گویند رازی اجازه نمی‌دهد فعالیت شرکت‌های تولید واکسن در کشور قوت بگیرد این مساله درست نیست و سعی داریم در چهارچوبی مشخص دانش خود را منتقل کنیم.

وی ادامه افزود: از فرایند تولید یک واکسن تا عرضه آن به بازار بین ۵۰۰ میلیون تا ۱.۲ میلیارد دلار هزینه دارد که تامین آن از عهده اغلب شرکت‌های خصوصی بر نمی‌آید.

این مسئول اظهار کرد: اینکه  موسسه رازی امکان تولیدی واکسنی مثل کرونا را دارد به عقبه و گذشته حدود ۱۰۰ ساله ای که دارد مربوط می شود.

اسحاقی با گلایه از آسیب ناشی از سرقت تکنولوژی توضیح داد: هر چند هیچ یک از همکاران ما از ته قلب نمی‌خواهند از موسسه خارج شوند ولی وقتی در فضایی دیگر درآمد بیشتری دارند نمی‌توان انتظار دیگری داشت.

رییس موسسه رازی افزود: اگر ساز وکاری ایجاد شود که همکاران از سود حاصل از فروش فرآورده‌ها سودی کسب کنند این مشکل برطرف می شود.

وی همچنین با اشاره به زیرساخت‌های فرسوده موسسه رازی اضافه کرد: برخی از زیرساخت‌های این موسسه مربوط به ۷۰ سال پیش است و برای اینکه بتوانیم برای صادرات رقابت کنیم باید این زیرساخت‌ها را استاندارد کنیم.

اسحاقی گفت: در سال ۹۶ حدود ۲۵ درصد بودجه موسسه رازی را دولت تامین می کرد ولی این رقم در سال جاری به ۷ درصد رسیده و در این شرایط چطور می توان انتظار داشت که زیرساخت‌ها بهبود یابد؟

وی اظهار کرد: در این شرایط ما هرچه سعی می کنیم با فروش تولیدات منابعی برای بهبود زیرساخت ها تامین کنیم ، به دلیل افزایش هزینه‌ها عملی نمی شود.

وی ادامه داد: متاسفانه دولت به شعار خود مبنی بر حمایت از موسسه‌ای مثل رازی عمل نمی کند و وقتی تنها ۷ درصد از بودجه آن را تامین می کند معنایی جز این که موسسه رازی خودگردان است نمی‌دهد.

به گفته این مسئول به قیمت نخریدن فرآورده ها هم یکی دیگر از مشکلات موسسه رازی است. سال گذشته فروش ما حدود ۷۰ میلیون دلار بوده این در حالی است که اگر قرار بود آنها را وارد کنند باید ۵۰۰ میلیون دلار بپردازد و قطعا این اختلاف آسیب زا خواهد بود.

اسحاقی توضیح داد: امروز هر واکسن فلج اطفال حدود هزار و ۸۰ تومان به فروش می‌رسد در حالی که برای موسسه رازی حدود ۳۴۰۰ تومان هزینه دارد و این مختص واکسن فلج اطفال نیست و سایر فرآورده‌ها هم همین وضعیت را دارد.

وی تاکید کرد: امروز فقط لیبل تغییر دمایی که روی واکسن فلج اطفال درج می شود حدود ۱۲۰۰ تومان قیمت دارد و این سبک واکسن فروختن فقط ضرر است.

وی افزود: قطعا اگر این مشکلات طی دهه گذشته روی هم انباشته نمی‌شد امروز موسسه رازی به یکی از قطب های تولید واکسن دنیا تبدیل شده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *