دامپزشکی مازندران نسبت به خطرسرایت آنفلوآنزای پرندگان درگله های پرورش اردک هشدار داد

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور مهم ترین خبر ها

مدیرکل دامپزشکی مازندران نسبت به خطر بروز و ایجاد کانون بیماری آنفلوآنزای حاد پرندگان در پرورش گله ای اردک در شالیزارهای استان هشدار داد و گفت : پرورش دهندگان نباید گله های اردک را در شالیزارها رها کنند.

دکتر محمد حسن گلپایگانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اظهار این که بیماری آنفلوآنزای حاد پرندگان در برخی ازکشور ها مشاهده شده است ،افزود: با توجه به فصل مهاجرت پرندگان وحشی و فرود پرندگان در مناطق مختلف شالیزار های مازندران ، خطر انتقال این بیماری  در بین ماکیان محلی دور از انتظار نیست.

وی با تاکید بر این که سابقه شیوع بیماری آنفلوآنزای پرندگان در پرورش گله ای اردک که طی سال های اخیر شاهد رونق آن در شالیزارهای استان هستیم ، وجود دارد، تصریح کرد:  برحسب دستورالعمل ها و قوانین موجود، نگهداری و پرورش بیش از یکصد قطعه انواع طیور برای هر خانواده در روستاها غیر مجاز است.

همه ساله در فصل پائیز و زمستان دهها گونه پرنده مهاجر زمستان گذران با جمعیت حدود یک میلیون و ۵۰۰هزار بال به مازندران مهاجرت می کنند. این پرندگان یکی از انتقال دهندگان ویروس آنفلوآنزای مرغی هستند و رعایت مقررات بهداشتی در شکار و عرضه همواره از دغدغه های مسوولان مازندران بوده است.

مدیرکل دامپزشکی مازندران با بیان این که رصد و پایش بیماری آنفلوآنزای حاد پرندگان همواره در حال انجام است ، گفت: پرورش دهندگان حتما نسبت به محصور کردن محل نگهداری گله اردک ها اقدام کنند و از رها کردن  گله اردک در شالیزارها خود داری کنند.

گلپایگانی به پرورش دهندگان هشدار داد که دامپزشکی تا پیش از شناسایی کانون بیماری در جلوگیری از پرورش گله ای اردک در شالیزارها نمی تواند اقدام عملی انجام بدهد اما اگر بیماری مشاهده شود ،بدون هیچ گونه تعارف نسبت به معدوم سازی طیور با هر چند قطعه اقدام می کند.

وی پرورش انواع ماکیان دراطراف واحدهای صنعتی و در زمین های شالیزاری را به عنوان یکی از بزرگترین تهدیدات برای صنعت طیور استان دانست و گفت : با توجه به اهمیت فعالیت
بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ واحد مرغداری در استان مازندران که سالانه  بیش از ۱۸۰ هزار تن گوشت مرغ کشور را تامین می کند، رعایت تمامی مقررات و دستوالعمل های بهداشتی الزامی است.

طبق آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران امسال ۲۱۵ هزار هکتار از اراضی مازندران زیر کشت برنج رفته است که نیمی از این اراضی به ویژه در حوزه ۱۱۰ هزار هکتاری دشت هراز  به دلیل غرقاب بودن در فصل پائیز و زمستان ،شرایط مناسبی را برای پرورش ماکیان محلی به ویژه اردک و غاز دارد.

از آن جایی که  حدود ۸۵درصد زمین های حوزه آبریز هراز امسال زیر کشت دوم برنج رفته است ،وجود  نیم دانه های شالی زمینه پرورش گله ای هزاران اردک را برای روستائیان بخش های مرکزی استان مازندران فراهم کرده است.

گزارش های میدانی خبرنگار ایرنا نشان می دهد که کشاورزان مازندران به خصوص جوانان پس از برداشت شالی اول و دوم ،با خرید جوجه اردک های صنعتی و نیمه صنعتی به پرورش اردک در اراضی شالیزاری مشغول شدند.

روستائیان مازندران با خرید جوجه اردک و با رها کردن در شالیزارها و پرورش آن در بازه زمانی حدود ۸۵ روزه ،آن را که تقاضای قابل توجهی نیز دارد ،روانه بازار می کنند.
شرایط آب و هوائی معتدل و وجود اراضی مناسب همچون شالیزار،رودخانه ،برکه و آب بندان سبب شد تا هزینه تمام شده پرورش اردک در مازندران پایین و مقرون به صرفه باشد.
البته پرورش اردک و دیگر ماکیان محلی در هر یک از خانه های روستایی مازندرانی وجود داشته  اما در یک دهه گذشته پرورش اردک به صورت گله ای ۱۰۰قطعه آغاز شده و امروز به صورت مشارکتی سه تا چهار نفره از جوانان روستایی تا ۱۰ هزار قطعه نیز افزایش یافت.

اردک شکم پر با دانه های انارترش مزه ،یکی از روش های پختن این پرنده نیمه وحشی در مازندران است که در منوی برخی از رستوران های ساحلی استان قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *